Gå til hovedinnhold

Vansjø 18-20.07.14

Karl Johan og jeg har lenge snakket om å få til en Vansjøtur igjen. Vi har et stort antall timer med sportsfiske i Vansjø å se tilbake på, men det begynner å bli noen år siden vi hadde en lengre tur her. Siden familien min og jeg tilbringer sommerferien i Vansjø, passet det helt perfekt at KJ kunne ta turen opp en helg i ferien min.

Men først måtte Evadaen konverteres fra "sol og bad" til "fiske og bo".

Før rigging



Etter rigging



Yrkesfisket i Vansjø og utfiskingsprosjektet for cirka 10 år siden, har gjort at det er blitt betydelig lengre mellom de større gjeddene i Vansjø. Denne turen ble derfor klassisk sommerfiske, med abbor, gjedde og gjørs på lett utstyr. Litt trolling ble det også, for å se om det var noen pelagiske gjedder og gjørs igjen i sjøen. Men det ble null og niks på trollingen, så varmt og kjedelig ble det at KJ badet mens vi trollet.

Svensk drivanker


Vi testet både slowtrolling i 1-1,4 knop med ymse gummibaits, og litt høyere hastighet med swimbaits og woblere.

KJ hadde forresten med tre Elite HDI som jeg har vunnet i Insight Genesis Challenge. En Elite 5 HDI er allerede solgt, en Elite 5 HDI er til min fader og den siste Elite 4 HDI skal også få ny eier. Med Lowrance sin kunngjøring av en ny autopilot som kan styre både en frontmontert elmotor og påhengeren har ønskelisten min fått minst et nytt tilskudd og slike tilskudd må finansieres....

Tre ganger Elite HDI


Noe av det første vi fikk på kroken var dette spøkelsesgarnet i Vannemfjorden mot Dillingøya. Skikkelig drit med slike garn, det var helt morkent i maskene men fortsatt fanget det fisk. Det var heller ikke merket skikkelig, wobleren min traff rett på tauet fra garnblåsen og blåsen var ikke merket med hverken navn eller nummer. (Blåsen stod en meter eller to under vann.)

KJ skyller garnet før vi tar det ombord

Siste stopp før søppeldunken

Garnet tok bort to timer eller så med verdifull fisketid, men det er det verdt for å få slike miljøbomber ut av Vansjø. Det tok ikke veldig lang tid før KJ og jeg var i gang med smågjørskjøret igjen.

Vertikalgjørs



Det ble mange av disse etterhvert

Jeg har investert i en liten grill, og den stod for både lunsj og middag. Så lenge det er blikk stille går det fint å bruke den i båten, men man bør være forsiktig med tennvesken... Den har det klart best på trollingbaren, både med tanke på opptenning og at den trenger litt trekk for å gi skikkelig varme. Jeg har en plan om å lage et brett jeg kan feste i en stangholder, så jeg kan ha den utenfor båtripa.

Middag



Lunsj

Været varierte mellom bra og fantastisk.

Morgenstemning søndag

Med det været kom det ikke som noen stor overraskelse at fisket var litt tregt på dagen. Men hva gjør vel det når vannet holder 23 grader? Fikk i hvertfall tatt noen bilder av båten fra en uvant vinkel. :)








Trollingen ga absolutt ingenting. Spinnfisket var tregt, med en og annen snipe og microabbor. Vertikalfisket ga helt klart mest uttelling. Primært en hel haug smågjørs, men en og annen grei abbor stakk også innom. KJ fikk en gjedde rundt 4-5 kilo på vertikalen over 5-6 meters dyp, og holdt på å få hjerteinfarkt når gjedda gikk rett til værs ved båtripa før den slo seg løs og stakk!

Jeg har tidligere montert min nye Airmar TM150M permanent på akterspeilet sammen med en Airmar P66 og Lowrance LSS-1. For å sammenlikne TM150M direkte med Lowrance sin 83/200/455/800-HDI giver monterte jeg den på Biltemas vakumløfter.

Giver og sugekopper

Den ble koblet til mine HDS 5, mens TM150M går via Sonarhuben til en HDS 8 for CHIRP. Jeg satte vakumløfteren på siden av båten for å få maks avstand til de andre giverne, og det fungerte strålende. Giverledningen inn gjennom sidevinduet på kabinen. Teknisk fungerte det veldig bra, og praktisk gjorde det at KJ og jeg kunne vertikalfiske med hver vår skjerm og ekkoloddgiver.


To fiskere = to ekkolodd


Bildet over er altså dashbordet i Evadaen mens vi vertikalfisker og tester givere i samme slengen. Dette fungerte så bra at det ble mye "testing" denne helgen.  :)


HDS 8 Gen 1 med Sonarhub og TM150M. Gjørs, jigg og action.


Gjørsen fra bildet over på vei ned igjen etter release, og en fisk til på bunnen.

 Det siste skjermbildet i denne omgangen er fra HDS 5 Gen 2 med 83/200/455/800-HDI ekkoloddgiver. HDI-delen av giveren får jeg ikke brukt ved å plugge den rett i HDSen, men det tradisjonelle ekkoloddet fungerer som en drøm. Jeg har lagt på tre piler på dette bildet, forklaring under bildet.

HDS 5 Gen 2 med 83/200/455/800-HDI giver

Sort pil på bildet over er gjørsen, grønn er svirvelen på øverst på fortommen, og rød pil er jiggen. Vi ser at gjørsen går litt opp fra bunnen, ned igjen og så går den opp og tar før alt blir kaos og KJ sveiver opp.


Enda en


 Evadaen har skikkelig avdrift, så minste vindpust gir drift på 0,4-0,5 knop og da må det tunge jigghoder til selv med små jigger på 7-10 cm.  Under er et oppsett som fungerer veldig bra for meg, inkludert wiren og krimpsene som jeg bruker til lage stingerne og fortommen. (Jeg bruker dette i vann med gjedde, i vann uten gjedde bruker jeg fluorkabon.)

Tynn wire og crimps til vertikalfisket

 Det ble altså gjørs i bøtter og spann, men alle hørte hjemme i barnehagen:

..and the story goes on..




Neste lengre utflukt blir røyetreffet til Norges Trollingforbund på Randsfjorden i begynnelsen av august. KJ og jeg håper på å gjenta suksessen fra i fjor:
Forhåpentligvis med litt høyere gjennomsnittsvekt enn denne helgen, men med tanke på hvor mye tid jeg brukte på røye uten fangst i 2013 er jeg fornøyd så lenge vi får en. :)





Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?