Gå til hovedinnhold

Vortungen 12-13.10.13 - Fiskelaus igjen

Min kjøre og jeg hadde barnefri i helgen, og la kursen mot Rømskog Hotell og Spa. Mens hun var i Spaavdelingen og drev med hva det nå enn er man gjør der, ruslet jeg en tur langs Vortungen. Jeg hadde med meg en Lawson Predator Special med en Shimano Calcutta 400 og en Berkley SSGS med en Shimano Twinpower 4000. Med andre ord det vanlige gjeddefiskeutstyret mitt. I boksen med gjeddegodteri lå noen spinbaits, et swimbait, diverse jerkbaits og selvfølgelig noen shadder.

Shad klar til bruk

Ditto spinnerbait


Rømskog Hotell var en meget positiv opplevelse. Det holder høy standard, og ligger utrolig fint til i terrenget, delvis utstikkende over Vortungen. Været viste seg også fra sin beste side, helt vindstille og strålende sol fra skyfri himmel.

Vi begynte dagen med noe så tradisjonelt som en tur opp til et branntårn. Turen på ca 8-9 km var riktig fin og godt merket, så skulle du befinne deg i området kan den runden anbefales. Man får kart i resepsjonen, noe som man bør ta med seg da det er såpass mange stier og veier i området at man kan bli litt forvirret uten et kart. (3G-dekningen er høyst variabel, så ikke stol på at telefonen din skal vise veien.)

Etter lunsj gikk min kjære altså i spaavdelingen, mens jeg gikk en tur langs Vortungen. Jeg begynte fiskingen ved hotellet, og gikk østover langs land. Allerede på det første kastet med et swimbait fra AGAT presterte jeg å få overslag på Calcuttaen, og det såpass skikkelig at jeg måtte demontere snella og kappe 10-15 meter av multifilamenten. Kanskje jeg burde ha gitt meg der og da....

Kråkerede


Vortungen er ganske klar, men med den vanlige humusfargen som så mange skogsvann har. Det var sparsomt med vegetasjon i vannet, men helt mot øst fant jeg i hvertfall en vik med endel vannliljer, og det virket lovende. 

Men bortsett fra noen småabbor som fulgte etter spinnerbaitet, var viken helt livløs. Det eneste jeg oppnådde var å miste et av mine favoritt-jerkbaits, et spesialdesignet "Ge fan i våra vatten" fra Strike Pro. Får håpe steinen uti der er fornøyd med sin nye "pynt". :(

Søndagen lånte vi en kano og padlet rundt en time eller to med et swimbait på slep. Heller ikke dette ga fisk, kun et par bunnapp. Men det var uansett en strålende tur i like strålende høstvær.







Vannet holdt forresten 9 grader, så høsten har kommet litt lengre her enn nærmere Oslo. Dette kan også ha noe med høyden å gjøre, Vortungen ligger 214 moh.

Fiskelaus ble jeg altså, men ikke motløs. Vortungen var et positivt bekjentskap med de vakre omgivelsene og den uregelmessige strandlinjen, så kanskje jeg legger turen tilbake hit på et senere tidspunkt. Å tro at Vortungen er noe storfiskvann er dog rimelig optimistisk, siden det ikke finnes noen av de tradisjonelle artene av byttefisk her. Abboren er det nærmeste man kommer en byttefisk, og for at man skal få en skikkelig bestand storgjedde (eller storørret) må det mer til enn noen tusenbrødre. Ørretbestanden er også høyst variabel, da utløpsbekken er demmet opp og man antar at innløpsbekkene er for sure for gyting. Her må det utsettinger til med andre ord. 

Den beste infoen jeg har funnet om Vortungen:

Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?