Gå til hovedinnhold

Steinsfjorden 29.07.18 - abbortur med bismak

Etter noen dager med saltvann måtte jeg bare komme meg over i ferskvann en tur - og Steinsfjorden frister med lett tilgjengelighet.

Turen var tatt på sparket, avreise hjemmefra i 12-draget og med bare en halv dag samt skikkelig vind ble valget om en tur til Steinsfjorden enkelt. Det er minst ett år siden sist, jeg har tidligere fått avsmak på Steinsfjorden på grunn av alt garnfisket der. Det har tidvis vært så mye garn der at man virkelig må passe på hvor man kaster eller dorger, så man ikke setter krokene i et garn. Slikt er demotiverende for en sportsfisker, og selvfølgelig helt katastrofalt for lokale fiskebestander. Men Fiskeforvalteren i fylket toer sine hender og forsvarer galskapen som "lokal kultur". Da er det lite man får gjort, annet enn å finne seg et annet sted å være.

Uansett var det lenge siden siste jeg besøkte Steinsfjorden, så forrige turs slalom mellom garnblåser var glemt. Jeg sjøsatte ved rampen på vestsiden (kartlink og beskrivelse av rampen finner du i DENNE artikkelen).

Jeg har ikke satt ut her siden jeg hadde Silveren, så det ble litt knot med ryggingen rett og slett fordi jeg feilberegnet. Men etter en liten tenkepause kom Starwelden fint på vannet og jeg kunne legge kursen over mot Avskjæret som dagens første stopp.
Grei utsikt fra kapteinsplassen.
En ting jeg digger med Starwelden er oppbevaringsmulighetene for fiskestenger i relingen. Rommene på begge sider kan brukes, og sluker fint abborstengene mine i full lengde. Med rodsocks på kan de være ferdig rigget hjemmefra og er klare til bruk på et blunk
Oppbevaring av fiskestenger.
Det stod abbor rundt Avskjæret, men de var litt små så selv om det ble noen napp her kom ingen hele veien opp. De var ivrige på jiggen min dog, bildet under viser abbor som følger jiggen min opp og ned.
Ivrige men små abbor på jiggjakt.
Jeg flyttet meg over mot nordsiden av Herøya, og der kom dagens første abbor.
Abbor i tanken
Den hadde passelig matfisk-størrelse så jeg satte den i live-wellen i håp om at jeg skulle få nok til en bedre middag. Jeg må ha 3-4 slike for at det skal bli nok til familiemiddag, og her er live-wellen helt topp. Får jeg ikke mange nok, slipper jeg ut igjen de jeg har. (Det ble tilfellet i dag, med totalt to abbor.)
Abborstim på jiggjakt.

Slik fortsatte dagen med forflytning og avfisking. Jeg hadde klart flest kontakter med tradisjonelt rigget shadjigg på jigghoder på 15-25gram, fisket bunnært på 6-15 meters dyp. Men en rigg jeg defintivt skal fiske mer med er denne:
Westin Hypoteez på kjølkrok med spinnerblad
Den kombinasjonen er helt ok å kaste, og går nyyyydelig i vannet. Den skal virkelig hardfiskes en dag abborene går litt høyere i vannet.

For de som måtte lure er det fortsatt (alt for) mye garnfiske i Steinsfjorden, så det blir nok minst ett år til neste gang jeg gidder å bruke tiden her. Det lå garn både her og der, men defintivt værst er det i nordenden hvor du må følge med på hvor du kaster så du ikke kaster i et garn. Det er synd at Fylkesmannen lar dette landeveisrøveriet av fellesskapets ressurser få fortsette, for Steinsfjorden som sådan er et trivelig sted.

Da båten skulle opp igjen var vinden fortsatt hard, og hadde dessuten dreid litt så nå stod den rett inn på rampen. Det var IKKE helt enkelt å få båten rett på under slike forhold, men alt går med trening, tau og litt banning.
Rampen i Steinsfjorden er helt ok - men lei ved vind fra syd.

Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?