Gå til hovedinnhold

Båt til salgs - Silver Colibri med valgfri motor

En nyere Silver Colibri er innkjøpt, og da ser den eldre etter ny eier.

EDIT: BÅTEN ER SOLG!

Dette er altså båten du har sett i utallige turrapporter her på bloggen. Den ble kjøpt i mars år 2000, og siden den gang har den vært brukt flittig. Båten står nå i Rygge.

Båten

Silver er en finsk båtprodusent som består av utbrytere fra Buster-produksjonen. De spesialiserte seg tidlig på båter med aluminiums ytterskrog og glassfiber innerskrog, markedsført under navnet AluFibre. Utbryterne ønsket å lage båter med bedre egenskaper i litt sjø, og med smartere og mer lydløst innerskrog. I mine øyne lyktes de med dette, og Silver har i alle år vært en av mine absolutte favorittmerker for båter under 5,5 meter. De to største fordelene med kombinasjonen av aluminium og glassfiber, er at du har aluminiumsbåtens fordeler, kombinert med glassfiberbåtens lydløshet og enkel tilpassning. Dagens modeller har dessverre vandret seg helt vill designmessig, og er nå dominert av voldsomme styrekonsoller som tar opp det meste av plassen i båten.

Men før var det altså meget bedre, og båten til salgs er en av disse med fornuftig planløsning. Båten er SecurMark-merket, og selvfølgelig uten heftelser. Intern layout består av bakerste tofte, med stort låsbart lagringsrom under som skjuler batteri og bensinkanne pluss endel baggasje, midtofte som kan demonteres, og fronttofte med lagringsrom under. Båten har skikkelig motorbrønn, som selvfølgelig er drenert. På hver side av motorbrønnen er det mulig å stå ved håving av fisk i dorgefart. Båtens dekk er selvlensende, og den interne dreneringen av selvlensen er skiftet.

Båten er bred i forhold til sin lengde, og svært stabil. To mann kan stå på ripa uten at båten kantrer, og det er uproblematisk for to stykker å stå og spinnfiske fra båten. Dette kombinert med høy rekke gjør båten trygg i forbausende grov sjø. Jeg har eksempelvis brukt båten i Vestfjorden i Lofoten, midt utpå Vänern, og krysset tvers over Yttre Oslofjord med vind på 17 m/sek. Det siste vil jeg dog ikke anbefale å gjenta, nær sagt uansett type båt.

Teoretisk kan båten ros, og det er åregaffelholdere montert. Dette er dog ikke en form for fremdrift jeg vil anbefale. Som du vil se på bildene lengre ned, har en enkel padleåre vært trofast følgesvenn for meg, kjekt å ha dersom man feks kommer inn på så grunt vann at man ikke kan bruke motor.

Båten har original Silver styrekonsoll, med original Honda turteller montert. Toppen av konsollen rommer to 5" skjermer eller en 9" skjerm, ytterligere skjermer kan om ønskelig festes på siden av konsollen med RAM-fester. (Da jeg brukte båten som min primære fiskebåt hadde jeg tre 5" skjermer.) Merk at det følger med en 5" kartplotter.

Rent skrog veier i følge Silver ca 205 kg og er 405 cm langt, 180 cm bredt og stikker 20 cm dypt. Den er CE-godkjent for fire personer og har flyteelementer som gjør den usenkbar. Flytelementene er uskadede og tørre. Før modellen ble tatt ut av Silvers produksjon, hadde den en veiledende pris på 54.250,- for skroget alene. Denne båten var faktisk den første Silver Colibri som ble solgt i Norge.

Båten er mye brukt, og har skjønnhetsfeil som man må forvente på en båt fra 1999 som har vært flittig brukt. Det er KUN brukt syrefaste skruer ved ettermontering av utstyr på båten, og den har ingen korrosjonsproblematikk hva jeg vet. Bortsett fra de siste to årene har båt, motor og henger vært lagret innendørs i garasje.

Teksten fortsetter under bildeserien.
Dalbergså, Vänern
Åmål, Vänern
Trolling midt utpå Vänern




Nattleie i Isesjø



Lett å dra 1
Lett å dra 2
Klar for tur
Nattleie i Steinsfjorden
Klar for fiskekonkurranse (foto; Erik Walman)
Kan ta det med ro i starten, vi tar de uansett igjen (foto; Erik Walman)
Klar for trolling (foto; Andreas Næristorp)
En av mange bra fisk fra Silveren
Tåka kommer sigende mot baugen i Tyrifjorden
Kler du deg godt, kan åpen båt brukes hele året, med aluminiumsskrog er litt is ingen hindring!
Utstyr rigges ned etter tur på Tyrifjorden
V-bunn og justerbart ekkoloddgiverfeste.
Justerbart ekkoloddgiverfeste.
4,6 kg med ørret fra Randsfjorden i Silver Colibri
Strandhugg i Randsfjorden
I plan på Tyrifjorden
Trollingrigget i Vansjø
Klar for tur i Saltstraumen
Sjøsetting i Nusfjord
Trollingrigget i Mjøsa
Kan sjøsettes i nærmeste steinrøys...
7 kilo ørret fra Vänern


Motor

Båten selges med en av to alternative motorer, kjøper kan selv velge hvilken som er aktuell. Det er Hondaen som står på båten i dag. Begge er 2008-modeller, 3-sylindrede, har EFI (elektronisk innsprøytning), elektrisk start, lading, elektrisk tilt og ratt/gass fjernstyring. De veier også omtrent det samme, i underkant av 100 kg.

Honda BF50 med alupropell. Denne motoren har stått på båten siden 2008, da den erstattet en BF50 med forgasser. Motoren er SecurMark-merket, og er den fjerde Hondaen som har stått på båten. Motoren går som en klokke, er tatt service på hver høst av min far eller meg, og er 95% ferskvannskjørt. De gangene den har vært i saltvann har den vært ferskvannskjørt før lagring. Med denne motoren og en Solas stålpropell har båten en toppfart på 34 knop, går i plan med fem voksne og kjører fra det meste av firemeters skjærgårdsjeeper der ute. Motoren løfter uten problemer skroget i plan. Hondaen har endel driftstimer, men ikke skremmende mange siden jeg ble far i 2009, og i praksis begynte å bruke dagens båt (en Guymarine Evada) i 2013. Det er derfor bare et par år at motoren virkelig har fått driftstimer og estimert antall er rundt 700.

Mercury 30HK med original aluminiumspropell. Denne motoren fulgte med den nye Silveren vi har kjøpt, og har i følge tidligere eier en estimert driftstid på 20 timer, den er altså tilnærmet ubrukt. Motoren er testkjørt av oss, og går som en klokke. Den tar lett båten i plan (forbausende mye bedre enn Hondas BF30), og er et godt alternativ for deg som oftest fisker alene, men innimellom er to ombord.

Båthenger

Hengeren som medfølger er en BK 750. Denne hengeren er langt over de enkleste småbåthengerne på markedet. Den følger bilen godt, uten å ville spore ut om du ved uhell skulle komme over 60 km/t. Den har metallskjermer du kan stå på, noe som er utrolig praktisk når ting og tang skal ut eller opp i båten mens den står på hengeren, og det gjør det til en lek å klatre ombord. Den har hvitt lys på hver skjerm, som igjen gjør at det er mye enklere å rygge med hengeren i mørket, her er du aldri i tvil om nøyaktig hvor hengeren befinner seg. Det elektriske anlegget fungerer selvfølgelig som det skal, og hjullagrene har ikke vært "badet". Hengeren kan enkelt låses med hengelås, du behøver ikke tung og stor spesiallås. Det er ettermontert justerbart nesehjul på hengeren, for enkel håndtering uten bil.

Hengeren har skikkelig vippe, som både gjøre det lettere å vinsje båten av og på, og gjør det enklere å sjøsette/ ta opp på naturramper. Hverken lysanlegg eller skilt behøver å fjernes når båten skal av og på, så her er det bare å ta av stroppene og sjøsette.

Hengeren ble kjøpt 26.03.09.

Øvrig utstyr

- Nordmark de Lux stangholdere, fire stykker. Markedets beste justerbare stangholdere. To foran og to bak.
- Lowrance Globalmap 5300 iGPS kartplotter.
- Justerbart feste for ekkoloddgiver.
- BlueSea sikrings- og bryterpanel.
- BleSea negativt koblingsbar
- NMEA2000-interface for motordata til kartplotter. (Honda.)
- Herdet kjetting

Om ønskelig kan et ekstra justerbart feste for ekkoloddgivere medfølge. (På bildene sees båten med diverse annet utstyr som Big John planerboardmast, Canon Dyprigg og Clas Ohlson stangholderstativ. Dette medfølger ikke.)

BlueSea-panel
BlueSea koblingsbar


Det er med tungt hjerte jeg ser min drømmebåt legges ut for salg. Denne har gitt meg utallige fiskeopplevelser opp gjennom årene, og har i mine øyne en perfekt kombinasjon av sjøegenskaper, fartsegenskaper og håndterbarhet. En "fiskeracer" som er lett nok til å dras med nær sagt hvilken som helst bil, samtidig som den tåler mer enn de fleste båtførere.

Pris

Selges for 40.000,- forutsatt henting i høst.
Ta kontakt på teamcolibrino@gmail.com eller via Facebook.

I farta
EDIT: BÅTEN ER SOLG!

Kommentarer

Populære innlegg

What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI

Ever since the Elite 7 HDI came on the market I have recived a lot of questions regarding the difference between the HDS-range and Elite HDI. In this article I will try to list most of the differences, seen from a keen anglers point of view. This also means looking at most of what Lowrance has to offer, but I'm sticking to models sold today and models I personally would recommend.

The three main model-series, plus the newcomer Elite CHIRP.
HDS Gen 2, true multi function displays (MFD) with button-operation and screensize from 5" to 10,4".HDS Gen 2 Touch, true multi function displays (MFD) with touchscreens and screensize from 7" to 12".Elite HDI, "stand alone", ie not ment for networking besides VHF and AIS. Button-operation and screensize from 4,3" to 7".Elite CHIRP, as Elite HDI but with CHIRP-sonar and faster processor in adition. Screensize 5" and 7".HDS Gen 2Units from this series are seen while fishing in most of my reports on …

What is the difference between HDS Gen 3 and HDS Carbon?

Whenever a completely new model or a rewamp of an existing model comes out, we get the same question: "What is the difference?"



Previously I have written a few articles about the differences between some of the (now historic) Lowrance-models:
What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI?What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?
This time we will take a look at the difference between Lowrance HDS Gen 3 and the brand new Lowrance HDS Carbon that was released 15. december 2016. We will look at the technical stuff, and try to translate that into what it will mean when out on the water.


HDS Carbon is actually the fifth version of the popular HDS-series. Before it came HDS Gen 1, HDS Gen 2, HDS Gen 2 Touch and HDS Gen 3. HDS Gen 2 Touch marked a new area of how Lowrance run their model-updates, since it was released shortly after HDS Gen 2 and the two lived alongside eachother for a year before HDS Gen 3 came. Again HDS Gen 2 Touch was k…

What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?

The cyclus in which models change have become shorter and shorter.Is there any real difference between them anymore?

When I started out in this game most people would say that their sonar should stay onboard for 8-10 years before they would even consider upgrading it. Everything with less then 5 years on it was considered "new". But as with all things containing a circuit-board, development has been ever accelerating and we are now down to a two or three year cycle between model-changes. I belive that this is to the consumers advantage, but is "the new" always better then "the old"?

In most cases the answer to that question is "yes", but it`s up to you to decide if that difference is big enough for you to spend your hard earned cash. Technically it is easy to spot the differences, but whether you will notice it out on the water is a more subjective mather. In this article I will try to look behind the marketing, and point to the actual differen…

Hva trenger man til dorging/ trolling?

Jeg ser av statistikken at mange av treffene på bloggen kommer fra folk som googler etter informasjon rundt utstyret som brukes til avansert dorging, populært kalt trolling. Her følger derfor en beskrivelse av hva jeg bruker, og hvordan jeg bruker det. Jeg begynner med det enkleste (og billigste) og fortsetter med det mer avanserte spesialutstyret. Nå er det ikke nødvendigvis slik at mine meninger er SVARET over alle svar, de er bare mine meninger basert på min (mangelfulle) kunnskap og mine (begrensede) erfaringer. Hva man føler man trenger av utstyr styres av så mange faktorer at dette på ingen måte kan være en absolutt fasit. Du bør dog få en del basiskunnskap ut av det jeg skriver, og ikke minst et sted å starte når du skal høste egne erfaringer.

Det kan også være greit å nevne at jeg riktignok har jobbet 10-15 år i sportsbransjen, men at det er 6 år siden jeg forlot bransjen. Jeg har ingen interesse av å promotere spesielle produkter og merker, hvis jeg anbefaler noe er det fordi…

En katastrofe som venter på å skje?

Det går tilsynelatende mot oppdrettsanlegg i Oslofjorden, ved Bastøy utenfor Horten. Om det er det delte meninger.

Mads Bækkelund er mannen som mener han skal revolusjonere næringen. Man leser i Tønsbergs Blad (04.12.16) at hans plan er å slakte 600.000 til 1.000.000 laks per år, som han skal videreforedle lokalt. Fisken skal delvis fores opp med den svartelistede stillehavsøstersen som sprer seg i Oslofjorden. Laksen skal leveres ut med en "Food Truck" til skoler så elevene kan spise den "sunne" laksen. I Moss Avis (30.12.16) kan man lese at Kystverket har godkjent planene, og at det nå står på Fiskeridirektoratet, noe Moss Avis igjen får fra Gjengangeren.

At man ønsker å beskatte østersen er vel og bra, men la oss ta en liten kikk på dette prosjektet og mannen bak. Er alt i orden her?

Litt om godeste Mads og hans bedrifter. Han er 50 år og står som utvandret i Brønnøysund. Bare der bør det ringe noen bjeller, vi snakker om en person uten fast bopel i Norge. Bak s…