Hva er dette? What is this?

Alt du finner her, kan du fritt bruke videre, så lenge du kreditterer bloggen og forteller oss hva du skal bruke det til. Du når oss via kommentarfeltet under innleggene, eller på teamcolibrino@gmail.com.

Everything you find on our blog is free for you to use, but please credit us and tell us what you will use it for. You can reach us by posting a comment, or through teamcolibrino@gmail.com.

søndag 26. juli 2015

Det ble mørkt

Lykten jeg kjøpte i fjor har tatt kvelden. Det er DENNE lykten det er snakk om.

Lykten har fungert veldig bra så lenge den var koblet til 12V. Men siden den nye Motorguiden bruker 24V måtte jeg legge opp en kurs der fremme med den spenningen, og siden lykten i følge selgeren skal tåle dette koblet jeg den på. Det gikk bra i 1,5 sekund, så ble det mørkt. Da jeg åpnet lykten luktet det svidd, og en kikk på kretsene bak LED-panelene avslørte svimerker. Lykten består av fire LED-paneler, to for nærlys og to for fjernlys. Bak disse er det paneler med omformer og annet elektrisk dill-dall jeg ikke vet noe om.



Med LED-panelene fjernet
Det er tydelige svimerker på hver av de fire panelene:
Svidd 1


Svidd 2
Så da er jeg i markedet for en ny lykt. Muligens denne, selv om jeg synes 9" virker vel stort:
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-tilbehor/Belysning/Ekstralys/Fjernlys-9-xenon-2000033450/

Biltema Xenon 24V
Monteringen vil i så tilfelle bli omtrent som for den gamle, hengende under pulpiten (rekkverket) i baugen. Siden jeg nå har felt inn en kontakt til Motorguiden i front, koblet til en stor og tung batteribank, blir det for dumt å skulle bruke noe annet enn 24V på lykten foran.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar