Gå til hovedinnhold

Shopping i dag.

I dag var jeg innom SeaSea og Biltema på Rud, og denne sjappa i Jessheim:


Villmarksbutikken i Jessheim har blitt en flott butikk etter at de flyttet inn på Sagasenteret. Sannsynligvis en av de med best utvalg i Norge, særlig på utstyr for predatorfiske som gjedde, abbor og gjørs. De har også et bra utvalg av gummi, både for kasting, vertikalfiske og dropshot. Er du i traktene vil jeg anbefale en tur innom.
 
 
Til trollingen etter gjedde dro jeg med meg to 3D Herring på 22 cm i flytende utgave. De var på tilbud til 99,- noe som er en meget bra pris siden de har en lei tendens til å nærme seg 300,- ellers.
 
Savagear 3D Herring til 99,- per stykk

Nærbilder av 3D Herring:






 
 
Fra gummibaren tok jeg med meg litt diverse jigger til vertikalfisket fra Wiggler og Fin-S. Greie priser på disse også.
 
 



 
 
Villmarkshuset har et stort utvalg fra Savagear. Jeg kunne kanskje ønsket meg litt mer variasjon, men tok med meg disse 20 cm Monster Slug til 99,- for en pakke. De har forresten rasslekammer, kanskje det gjør utslaget på storgjørsen?
 
Store vertikaljigger

Monster Slug uten plasten på
 
 
Berkley Powerbait har mange fine jigger for vertikal og dropshot, og har vært en av mine favoritter til gjørs lenge. De jeg kjøpte i dag er egentlig ment for dropshot, men jeg har tenkt til å vertikalrigge de med tanke på røye. Et sett med ferdige stingere for røyefisket snek seg også med.

 
 
Til sist en rull med (svindyr) fluorkarbon i 0,52 mm til å knyte stingere med for røyefisket og som fortom ved trolling i vann uten gjedde. 199,- for 25 meter med sene er rimelig drøyt.

 

Hos Biltema ble det fire flaggstangholdere for pulpit, artikkel 25119. De skal ikke brukes til å holde flaggstang, men til å forsterke takstativet på Evadaen for jeg har ti stangholdere på vei som skal på før treffet på Randsfjorden.

Flaggstangholderne skal brukes sammen med et 25mm aluminiumsrør fra SeaSea. Der kjøpte jeg også denne boksen.



Dette er en boks med lokk, beregnetfor innfelling. Jeg er ikke helt sikker på om jeg skal bruke den, men tanken er å felle inn en slik boks eller lite skap i relingen på akterdekket i Evadaen. Jeg skal montere en Lowrance HDS på akterdekket (mer om det lengre ned), og trenger et sted å dra ledningene igjennom, som også skal kunne skjule ledningene når HDSen ikke står der.

Jeg har også fått et nytt RAM-feste jeg har kjøpt via ebay. Dette festet skal passe for Lowrance HDS 7 til 12, dvs det er beregnet på større og tyngre enheter enn de brakettene jeg har fra før. Tanken er å montere dette på relingen på akterdekket på Evadaen, for bruk ved vertikalfiske og spinnfiske. Braketten har en kort arm og 2,5" base med 2,25" kule. Betegnelsen er RAM-D-111U-C og dette var skikkelig gedigne og solide saker. Prisen fra selgeren mfauls var 960,- inkludert shipping (680+280) og så skulle Staten ha MVA og gebyr på toppen av det igjen.

Ferdige hull for det meste.

Skruknott av typen stooor.


 

Festet er overkill så det holder for min HDS 5x Gen 1 som skal få et nytt hjem på braketten. Jeg har kjøpt et så solid feste med tanke på at det kanskje kommer en større skjerm der etterhvert.

 










Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?