Gå til hovedinnhold

Dypriggen nesten på plass i Evadaen

Det ble tid til en kjapp tur opp for å se til Evadaen i dag. Jeg hadde egentlig en plan om å få på plass braketten for dypriggen også, men fikk bare festet basen som gjør at dypriggen kan dreies. Selve festebraketten hadde for korte skruer til at jeg fikk skrudd den fast på basen.

Bildet under viser begge deler før montering, de korte skruene står i braketten. For spesielt interesserte kan jeg nevne at braketten heter "Mounting Base" og basen "Low-Profile swivel base" hos Cannon. Jeg er litt overrasket over at Cannon sender med så korte skruer at det ikke passer med deres egne deler. Litt småsur ble jeg også, dette betyr en ny tur til Clas Ohlson eller Biltema.....

Festebrakett til venstre, swivel base til høyre.
Som sagt fikk jeg i hvertfall montert basen, denne kommer uten skruer i pakken, så her var jeg forberedt. Jeg har skrudd fast basen med fire solide treskruer, så får vi se om det holder. Alternativet er å bruke gjennomgående skruer med skive og mutter under planken, slik jeg har gjort det i Silveren. De to hullene du ser i planken ved siden av basen er for stangorgelet (øverst) og for å holde tangen jeg bruker til å avkroke fisk (nederst).

Basen på plass
Neste bilde er tatt fra siden. Knotten som peker til venstre låser opp basen, slik at dypriggen kan dreies.

Mangler bare braketten....
Når jeg kjøpe basen, fulgte det med en sak jeg ikke trenger. Bildet under er en "Tab Lock Base". Gi meg et hint hvis du vil kjøpe den. :)


Brakett til salgs

Mens jeg uansett var i båten, plugget jeg inn den nye kartbrikken i HDSen for å se på kvaliteten på kartdataene. Ikke overraskende var de ikke det helt store, dog bedre enn ingenting. Det kommer til å ta lang tid før jeg har fått inn nok sonardata til å lage egne dybdekart, så dette får duge så lenge. Under er det noen skjermbilder, så kan du bedømme kvaliteten selv.

Storøen marina

De svarte linjene er spor fra mine tidligere kjøreturer. Jeg kan selvfølgelig slette disse, men de er kjekke å ha så lenge jeg sanker sonardata. Jeg prøver helt bevisst å kjøre litt forskjellige ruter hver gang jeg er ute for å få inn mest mulig data. Kartprogrammet jeg bruker (Reefmaster) skal ikke ha mer enn maks 100 meter mellom hvert spor. Desto tettere sporene blir, desto bedre kvalitet på kartet.

Bildet under viser en grunne som jeg har kjørt litt rundt tidligere. Navnet "ufarlig grunne" kommer ikke fra Navionics, men fra et waypoint jeg har liggende i HDSen fra tidligere.


Her kommer et bilde av overgangen mellom Tyrifjorden og Steinsfjorden. Veien er ikke markert opp, så her skulle man tro at det bare er å kjøre igjennom. Det er det IKKE, for her er det altså en bro hvor E16 går over. Brua finnes på alt av kart, så det er litt skuffende at ikke Navionics har klart å markere denne.



Siste bilde er Steinsfjorden. Den langsmale øya til venstre i bildet er Herøya. Hvis du lurer på  nøyaktig hvor i Steinsfjorden jeg fikk gjeddene jeg har skrevet om før, så ser du svaret her. :)

Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?