Gå til hovedinnhold

Sjøen for alle 17.03.13

Til forskjell fra tidligere år, var messa i år på Telenor arena på Fornebu. Selv om jeg sa i fjor at jeg ikke skulle bruke tid og penger på denne messa en gang til, måtte jeg selvfølgelig se om den var blitt bedre etter flyttingen. :)

Jeg prøvde først å dra i går (lørdag) i totiden. Da var det ikke mulig å finne en parkeringsplass, noe som rett og slett er ELENDIG. Det er helt utrolig at ikke arrangøren har sørget for å få tilgang til flere av parkeringsplassene i området. (Q-Park sin ytterste P-plass var for eksempel helt tom, men der er det ikke lov å stå for besøkende.) Det ble vendereis hjem igjen.

Nå dukket det opp en mulighet for å ta turen i dag (søndag), så da gjorde jeg et nytt forsøk. Denne gangen var parkering ikke noe problem, jeg fant til og med en plass hvor bilen stod gratis. Gratis var dog ikke entreen, å betale 150,- for å få lov til å se noen reklamere er egentlig helt vilt....

Vel inne gikk jeg opp på tribunene for å få litt oversikt.

Sørlig del av hallen

Nordlig del av hallen
Fordelen med mindre kvadratmeter, er at messen nå er en ren båtmesse. Borte er alle besøkende som egentlig skulle på den andre messen, borte er alle utstillere av saunaer, boblebad og annen grums. Det var trivelig å gå på båtmesse, uten å bli "overfalt" av noen som skal selge såpe. :)

Som vanlig var messen fullstendig dominert av båter langt utenfor min interesse rent størrelsesmessig. Båter i 4-4,5 metersklassen er tydeligvis ikke noe som man ønsker å vise frem? Det var dog noen unntak, og en av de som fattet min interesse var en 445 Exclusive fra Hobby (www.hobbyboat.no). Den var usedvanlig forseggjort til prisen. Ikke minst virket skroget brukbart med en vinkel på 15 grader i følge selgeren. Dette er ikke ekstremt, men tyder på en båt som tar litt sjø. At den har et relativt bredt akterspeil og tåler motor opp til 50HK (lang stamme) falt også i smak.

Hobby 445
Båtene produseres i Litauen, men hele verdikjeden er eid av norske aktører. Litauere bygger meg bekjent bra ting, og man kan faktisk også spesialbestille en variant hvis man feks vil ha endret på lukene eller liknende.

Førerplass i Hobby 445
Førerplassen er ikke ekstravagant på noe vis, men funksjonell og med god plass til all elektronikken som vi sportsfiskere liker så godt.

Alt i alt ser jeg bare to utfordringer med denne båten. Den ene er at den er av glassfiber (det er den ikke alene om, men kløner som meg gjør seg best i aluminiumsbåter.), den andre er at dobbeltskroget vil gjøre det vanskelig å montere trollingmast eller frontmontert dorgemotor. (Det er de heller ikke alene om). Vekten er kanskje litt drøy på 320 kg, men min mening er at alt i alt er dette MYE bra båt for pengene. (Tilsvarende alubåt er fort dobbelt så dyr.)

Den andre båten som jeg så nærmere på var en velkent klassiker. Buster M finnes i to varianter, med enkel eller dobbel konsoll. Prismessig er det litt forskjell (6000-7000,-), og det på en allerede dyr båt. Dog er erfaringsmessig Buster godt likt i brukmarkedet, og det er båter som tåler en trøkk.

Interiør i Buster M dobbelt konsoll

Jeg skjønner hvorfor Buster er populære båter. Som alubåter flest er det lite vedlikehold, og de holder seg godt. Interiøret har også fått seg noen løft de siste årene, selv om jeg synes feks gassspaken havner vel langt bak i forhold til rattet og den avlange oppbevaringsboksen på babord side (foran konsollen) virker litt skrøpelig.

Buster M skrog
Skrogene til Buster M fikk seg et løft for noen år siden, og tåler i dag betydelig sjø uten altfor mye hopp og sprett. Maks anbefalt motor er 40 HK, noe som jeg av egen erfaring opplever som for lite dersom man ofte er tre i båten. Jeg har ikke forsket på hvor solid akterspeilet er, men sannsynligvis tåler den en 50 HK like godt som min egen Silver.

I front har Buster definitivt noe å lære bort. Her er det rent og ryddig, og ikke minst mulig å komme til fra undersiden via luken til stuerommet! To tomler opp fra min side.

Front Buster M
Godkjent fra Buster altså, selv om jeg kan ønske meg litt høyere fribord, lengre festeområde for gasspak og mer fornuftig pris for båt uten motor. (97.500,- er helt tullete, uansett hva man sammenlikner med.)

Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?