Gå til hovedinnhold

Gjør det selv - Bytte Baystar styresylinder på utenbordsmotor


Med gammel båt og motor følger vedlikehold, også av det uforutsette slaget. Som mange av våre følgere nok har fått med seg så har jeg brukt det siste halvåret på å oppgradere en eldre Ibiza 20 Sport. Jeg har en lang liste med punkter som skal utbedres med båten. En ting som ikke stod på den lista dog var bytte av styresylinder. 

Jeg har over tid merket meg at styringen har blitt litt "slapp" og under siste tur på Drammensfjorden ble det så ille at jeg så meg nødt til å gjøre litt feilsøking. Jeg kunne ganske raskt konstatere at problemet skyldtes en dårlig pakning i selve styresylinderen som gjorde at det ikke var mulig å bygge opp nok trykk i systemet under svinging og følgelig lakk det da også hydraulikkvæske fra selve sylinderen.
Ikke et godt tegn når det drypper farget væske fra styresylinderen.
Er det én ting man skal være nøye med når man cruiser rundt i 30-40 knop så er det at styringen fungerer som den skal. Det var derfor bare en ting å gjøre, få båten på hengeren og ta den med hjem. Det å være uten båt når det er prime time for fiske er selvsagt ikke et alternativ så veien til www.telmo.no var relativt kort. Planen var opprinnelig å bytte pakninger på den gamle styresylinderen, men siden den er 13 år gammel og pakninger ikke var lagerført pga. en ikke ukjent pandemi, falt valget på en ny komplett sylinder fra Baystar. Allerede dagen etterpå kunne jeg hente pakke fra Telmo på posten.
Ny Baystar styresylinder.
Riktignok er det dyrere å bytte hele styresylinderen enn å bytte bare pakningene, men til gjengjeld er det mindre arbeid på meg. Det er første gang jeg gjør en slik jobb, men det var så enkelt at jeg har ingen problemer med å anbefale andre å gjøre dette selv. Lærerikt, og du sparer fort et par tusenlapper kontra å få dette montert på verksted. Så kan det godt være at noen av våre observante lesere vil finne svakheter i fremgangsmåten jeg presenterer videre i denne artikkelen. Dette er selvsagt helt ok og da hører jeg gjerne om hva som kunne vært gjort anderledes. 
Gammel styresylinder med lekkasje.
Det første du gjør er å skru løs hydraulikkslangene. Pass på at du noterer deg hvem som skal sitte på styrbord side og hvem som skal sitte på babord side. Merk at det kan være trykk i systemet, så du gjør lurt å ta av gummikappene på lufteskruene og løsne på disse før du skrur av selve slangekoblingene. Jeg glemte å gjøre dette og fikk meg en ufrivillig dusj med hydraulikkolje da jeg skrudde av ene slangen...
Hydraulikkslanger demontert og lagt i flasker for å unngå søl. Rester etter ufrivillig dusj med hydraulikkolje på skroget til høyre.
Det neste du skal gjøre nå er å skru av de to låsemutterene på hver side av sylinderen.  Videre må du løsne den store mutteren på styrbord side for å dra ut selve "vinkelarmen".
Skru av låsemuttere på begge sider a sylinderen.
Når mutteren er løsnet er det bare å ta ut vinkelarmen.
På babord side er det samme prosedyre, men der er det bare en plastmutter som skal løsnes.
Samme prosedyre på babord side.
Når dette er gjort gjenstår bare én skrue før hele styresylinderen kan fjernes. Merk at denne skruen er skrudd inn i selve godset på motoren i tillegg til at den er strammet med en låsemutter i toppen. Du må altså først skru ut låsemutteren, så skru ut skruen fra undersiden.
Først må låsemutteren på toppen fjernes, så må du skru ut skruen fra undersiden.
Når dette er gjort har du fjernet hele den gamle styresylinderen og er klar til å montere den nye. Kan være lurt å bruke anledningen til å tørke bort gammelt smørefett og annet smuss mens man kommer til....
Motor uten styresylinder, med behov for litt rengjøring.
Nå gjenstår bare å montere den nye styresylinderen, og da er det ganske enkelt bare å starte i reversert rekkefølge. Du starter med å skru inn skruen som fester styresylinderen til godset på motoren.
Start med å skru fast styresylinderen til godset på motoren.
Videre fester du låsemutteren på toppen.
Låsemutter må på.
Start så med "vinkelarmen" på styrbord side, tre den inn på motoren og stram plastmutteren forsiktig. Fest "vinkelarmen" med en låsemutter til enden av styresylinderen.
Tre "vinkelarmen" inn på motoren og stram plastmutteren forsiktig.
Fest "vinkelarmen" til styresylinderen med låsemutter.
Samme prosedyre gjelder for styrbord side, men her er det en metallmutter istedet for plast. Merk at det står også en låsering i sporet på "vinkelarmen", denne skal du ikke fjerne. Skru mutteren helt inn og fest "vinkelarmen" til enden av styresylinderen med en låsemutter.'
"Vinkelarmen" tres inn på motoren og mutteren strammes godt til.
Skru på låsemutter på styresylinderen.
Nå er tiden kommet for å skru på hydraulikkslangene til styresylinderen igjen. Nå er det greit at du husket å notere deg hvilken slange som skal sitte på styrbord side og hvilken som skal sitte på babord side. Sørg for å skru koblingene helt inn så du unngår mer lekkasje.
Hydraulikkslanger koblet til.
Før vi går noe videre nå så kan det være greit å fylle på med litt smørefett. Husk at du må bruke marint fett. Hvor mange smørepunkter som må gås over vil variere fra motor til motor.
Husk å bruke marint fett.
Nå gjenstår det bare å etterfylle med hydraulikkolje og lufte systemet. Jeg har skrevet litt om hvordan dette gjøres tidligere, det kan du lese mer om her og her
Tidsforbruk på denne jobben inkl. lufting av styresystemet er ca. 1 time effektivt arbeid. Jeg vil ikke si det er spesielt krevende så de aller fleste som har tid og lyst bør kunne klare å gjøre dette selv så lenge man er nøye med å utføre de ulike punktene riktig. Det kan nevnes at båten allerede er prøvekjørt med den nye sylinderen og responsen på rattet er bedre enn noen gang tidligere så det var helt klart på tide med oppgradering. Meget fornøyd med resultatet! 

Hilsen Atle

Kommentarer

Populære innlegg

What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI

Ever since the Elite 7 HDI came on the market I have recived a lot of questions regarding the difference between the HDS-range and Elite HDI. In this article I will try to list most of the differences, seen from a keen anglers point of view. This also means looking at most of what Lowrance has to offer, but I'm sticking to models sold today and models I personally would recommend.

The three main model-series, plus the newcomer Elite CHIRP.
HDS Gen 2, true multi function displays (MFD) with button-operation and screensize from 5" to 10,4".HDS Gen 2 Touch, true multi function displays (MFD) with touchscreens and screensize from 7" to 12".Elite HDI, "stand alone", ie not ment for networking besides VHF and AIS. Button-operation and screensize from 4,3" to 7".Elite CHIRP, as Elite HDI but with CHIRP-sonar and faster processor in adition. Screensize 5" and 7".HDS Gen 2Units from this series are seen while fishing in most of my reports on …

What is the difference between HDS Gen 3 and HDS Carbon?

Whenever a completely new model or a rewamp of an existing model comes out, we get the same question: "What is the difference?"



Previously I have written a few articles about the differences between some of the (now historic) Lowrance-models:
What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI?What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?
This time we will take a look at the difference between Lowrance HDS Gen 3 and the brand new Lowrance HDS Carbon that was released 15. december 2016. We will look at the technical stuff, and try to translate that into what it will mean when out on the water.


HDS Carbon is actually the fifth version of the popular HDS-series. Before it came HDS Gen 1, HDS Gen 2, HDS Gen 2 Touch and HDS Gen 3. HDS Gen 2 Touch marked a new area of how Lowrance run their model-updates, since it was released shortly after HDS Gen 2 and the two lived alongside eachother for a year before HDS Gen 3 came. Again HDS Gen 2 Touch was k…

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

What is the difference between HDS Live and HDS Carbon? What is new with HDS Live? Can I use my old stuff with HDS Live? In this article we will look at those questions, first from a technical aspect (we are a bit nerdy here in Team Colibri) and try to show what those technical differences will mean out on the water. We will also give a few hints on what will, and what will not, work well of older electronics together with HDS Live.

Hardware: Screen, housing and internal components. The screen itself is the same as on HDS Carbon, IPS-type screen that is readable with polaroids on and from the side so you don`t have to stand right in front of the unit to see what`s going on. It has the same screen-resolution as Carbon, and that was (a…

What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?

The cyclus in which models change have become shorter and shorter.Is there any real difference between them anymore?

When I started out in this game most people would say that their sonar should stay onboard for 8-10 years before they would even consider upgrading it. Everything with less then 5 years on it was considered "new". But as with all things containing a circuit-board, development has been ever accelerating and we are now down to a two or three year cycle between model-changes. I belive that this is to the consumers advantage, but is "the new" always better then "the old"?

In most cases the answer to that question is "yes", but it`s up to you to decide if that difference is big enough for you to spend your hard earned cash. Technically it is easy to spot the differences, but whether you will notice it out on the water is a more subjective mather. In this article I will try to look behind the marketing, and point to the actual differen…

Hva trenger man til dorging/ trolling?

Jeg ser av statistikken at mange av treffene på bloggen kommer fra folk som googler etter informasjon rundt utstyret som brukes til avansert dorging, populært kalt trolling. Her følger derfor en beskrivelse av hva jeg bruker, og hvordan jeg bruker det. Jeg begynner med det enkleste (og billigste) og fortsetter med det mer avanserte spesialutstyret. Nå er det ikke nødvendigvis slik at mine meninger er SVARET over alle svar, de er bare mine meninger basert på min (mangelfulle) kunnskap og mine (begrensede) erfaringer. Hva man føler man trenger av utstyr styres av så mange faktorer at dette på ingen måte kan være en absolutt fasit. Du bør dog få en del basiskunnskap ut av det jeg skriver, og ikke minst et sted å starte når du skal høste egne erfaringer.

Det kan også være greit å nevne at jeg riktignok har jobbet 10-15 år i sportsbransjen, men at det er 6 år siden jeg forlot bransjen. Jeg har ingen interesse av å promotere spesielle produkter og merker, hvis jeg anbefaler noe er det fordi…