Gå til hovedinnhold

Rigging av båt (igjen...) del 1

Nå blir det en periode fremover med planlegging og montering av utstyr i båten. Etterhvert må også det elektriske gås over og struktureres litt mer. Det første som skal gjøres er å fjerne braketten for dorgemotoren da planen min er å kun benytte meg av hovedmotor under dorging. Videre må jeg finne en noenlunde grei plassering for HDS'en min. Dashbordet på Karnicen er ikke så godt tilrettelagt for kartoplotter/ekkolodd så det blir en liten utfordring å finne en plassering som verken skygger for sikt eller instrumentpanel. Så må givere monteres, tre stk. til sammen. I tillegg til LSS2-HD og Airmar TM150m har jeg kjøpt en Airmar TM260, dette er et monster av en giver som er laget for å si fisk og bunnstruktur på dypt vann. Bakgrunnen for dette innkjøpet er satsing på dypvannsfiske neste år. Plassering av disse må planlegges godt før jeg begynner å skru i akterspeilet.

Førerposisjonen. Plassering av HDS'en blir en utfordring.

Akterdekket. Her skal jeg ha dyprigg og to stk. justerbare fiskastangholdere.

Planerboardsneller skal monteres på hver side av targabøylen.

Hmm.....

Nei..... Får tenke litt mer på dette.

Valget falt til slutt på et ramfeste. På denne måten kan jeg justere plasseringen etter behov. Brukte en rustfri rørgjennomføring og litt karbonfiberbelegg fra Biltema i hullet i dashbordet og førte ledningene gjennom her.

Bildet er fra en testtur. Byttet også ut koppholderen i midten med det originale kompasset til dashbordet.

Forrige eier av båten brukte en 6hk dorgemotor under trolling. Denne kjøpte jeg ikke med da jeg har tenkt å benytte kun hovedmotor til dorging. Har derfor bestemt meg for å fjerne braketten, men legger den i garasjen foreløig i tilfelle jeg får bruk for den senere.

Brakett for dorgemotor. Denne fjerner jeg foreløpig.

Slik. Fjerne drivstoffslangen til dorgemotoren og vaske og tette hullene så blir det bra.

Det står en Standard Horizon GX2100 i båten, dette er en VHF som kan motta AIS (fartøyposisjoner) når den er koblet til en gps. Dette kan gjøres ved å koble til HDS'en min via NMEA0183. NMEA0183 er egentlig en standard som hører fortiden til og er langt mer komplisert å koble enn f.eks. NMEA2000 som stort sett er plug&play. Likevel, etter en solid dose googling så fant jeg et koblingsskjema som forklarte hvilke farger fra VHF som skulle kobles til hvilke farger på HDS'en.

Brukte en "sukkerbit" til å koble ledningene, med litt prøving og feiling fikk jeg koblet riktig til slutt.

Signal ut må settes til 4800 baud for at VHF'en skal motta gps-posisjon og annen informasjon fra HDS.

VHF display. Ikonet øverst i høyre hjørne indikerer at VHF mottar GPS-posisjon (og dermed at jeg har koblet riktig).
Så var det montering av ekkoloddgivere. Her lærte jeg endel fra montering på forrige båten og når man i tillegg har tilgang til et orakel på ekkolodd og båtelektronikk via messenger så gikk det nokså greit å få plassert disse. Viktig å være klar over hva man skal unngå (områder hvor skrog eller motor produserer turbulens/bobler i vannet), og hvordan giverne skal plasseres ift. skrogbunn og hverandre. Jeg regner likevel med at jeg må gjøre noen justeringer etter de første prøveturene for å få finjustert plasseringen høydemessig og eventuelt tilte giverene litt mer med bakenden ned i vannet for å beholde kontakt med bunnen i planende fart.

Det er lurt å prøve seg frem med plasseringen av giverne før du begynner å bore hull i skroget.

Første forsøk plassering, dersom man vet konevinkel på giverne så gjør det ikke noe å ha den relativt nære hverandre. Bare bass på at konene til giverne ikke kommer i konflikt med herandre. Plasser alltid structurescan giveren lavest.

Jeg brukte samme borhullene som forrige eier hadde laget for sin TM150, men ser at giveren kommer litt høyt. Spørs om jeg ikke må bore nye hull og senke den senere.

Borhull for Airmar TM260 giveren. Disse ble borret etter NØYE måling og testplassering for å sikre at jeg slipper å bore flere ganger.

Braketten til TM260 er i rustfritt stål, det bør den være også for giveren veier over 4 kg...

Ferdig montert. Valgte å ikke bruke skims for å vinkle giveren ned i bakant. Kjører et par testturer før jeg bestemmer meg for mo dette er nødvendig.

Det er viktig at innerste kant av underkant giver er minst 3mm lavere enn skroget.

Forrige eier hadde bare en giver og hadde ført denne gjennom akterspeilet. Det blir helt klart penest, men jeg ønsker ikke flere hull i akterspeilet enn nødvendig så jeg valgte å føre ledningene over kanten istedet. 

Fikk tak i en kabelgjennomføring hos Maritim som funket bra til å føre ledningene gjennom skroget i motorbrønnen.

Slik ble det ferdige resultatet.

Etter en liten kveldsøkt fikk jeg montert dyprigg og planerboardsneller også. Når jeg kjøpte dypriggen til forrige båten så kjøpte meg med et rekkefeste som jeg skrudde direkte i skroget. Denne gangen kunne jeg bruke den ekstra hullplaten og feste riggen i rekka istedet heldigvis. Planerboardsnellene monterte jeg på samme sted som forrige eier hadde sine. Gjenstår å se hvor bra det vil fungere, er redd jeg må montere sprøt for å få selve blokkene som sena skal gå gjennom høyere opp.

Dypriggen ferdig montert.

Foreløpig plassering av blokk. Den må nok høyere opp på sikt. Kanskje snellene også.

Etter første testtur med båten ble det ganske klart for meg at båten var utstyrt med helt feil propell. Dorgefarten gikk i hele 3,5 knop og ved fullt gasspådrag slet jeg med å få båten over 4500rpm. Heldigvis fulgte den originale propellen med på kjøpet så da var det bare å få byttet før neste tur.

Ser pent ut med stålpropell men det hjelper lite når propellen ikke passer til motor og båt.

Hm.. dette har jeg gjort før.. Husket å legge på plass den koniske skiven innerst denne gangen.

Originalpropellen er en 14,8x19 alupropell. Den gamle stålpropellen legger jeg ut på finn og når denne er solgt tenker jeg å kjøpe en mer passende stålpropell.

Blir mer som skal fikses etterhvert, og noe av det jeg har gjort så langt må sikkert også justeres på. Regner med at det blir en serie med innlegg om rigging av båt med diverse ting&tang fremover. :)

Kommentarer

Populære innlegg

What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI

Ever since the Elite 7 HDI came on the market I have recived a lot of questions regarding the difference between the HDS-range and Elite HDI. In this article I will try to list most of the differences, seen from a keen anglers point of view. This also means looking at most of what Lowrance has to offer, but I'm sticking to models sold today and models I personally would recommend.

The three main model-series, plus the newcomer Elite CHIRP.
HDS Gen 2, true multi function displays (MFD) with button-operation and screensize from 5" to 10,4".HDS Gen 2 Touch, true multi function displays (MFD) with touchscreens and screensize from 7" to 12".Elite HDI, "stand alone", ie not ment for networking besides VHF and AIS. Button-operation and screensize from 4,3" to 7".Elite CHIRP, as Elite HDI but with CHIRP-sonar and faster processor in adition. Screensize 5" and 7".HDS Gen 2Units from this series are seen while fishing in most of my reports on …

What is the difference between HDS Gen 3 and HDS Carbon?

Whenever a completely new model or a rewamp of an existing model comes out, we get the same question: "What is the difference?"



Previously I have written a few articles about the differences between some of the (now historic) Lowrance-models:
What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI?What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?
This time we will take a look at the difference between Lowrance HDS Gen 3 and the brand new Lowrance HDS Carbon that was released 15. december 2016. We will look at the technical stuff, and try to translate that into what it will mean when out on the water.


HDS Carbon is actually the fifth version of the popular HDS-series. Before it came HDS Gen 1, HDS Gen 2, HDS Gen 2 Touch and HDS Gen 3. HDS Gen 2 Touch marked a new area of how Lowrance run their model-updates, since it was released shortly after HDS Gen 2 and the two lived alongside eachother for a year before HDS Gen 3 came. Again HDS Gen 2 Touch was k…

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

What is the difference between HDS Live and HDS Carbon? What is new with HDS Live? Can I use my old stuff with HDS Live? In this article we will look at those questions, first from a technical aspect (we are a bit nerdy here in Team Colibri) and try to show what those technical differences will mean out on the water. We will also give a few hints on what will, and what will not, work well of older electronics together with HDS Live.

Hardware: Screen, housing and internal components. The screen itself is the same as on HDS Carbon, IPS-type screen that is readable with polaroids on and from the side so you don`t have to stand right in front of the unit to see what`s going on. It has the same screen-resolution as Carbon, and that was (a…

What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?

The cyclus in which models change have become shorter and shorter.Is there any real difference between them anymore?

When I started out in this game most people would say that their sonar should stay onboard for 8-10 years before they would even consider upgrading it. Everything with less then 5 years on it was considered "new". But as with all things containing a circuit-board, development has been ever accelerating and we are now down to a two or three year cycle between model-changes. I belive that this is to the consumers advantage, but is "the new" always better then "the old"?

In most cases the answer to that question is "yes", but it`s up to you to decide if that difference is big enough for you to spend your hard earned cash. Technically it is easy to spot the differences, but whether you will notice it out on the water is a more subjective mather. In this article I will try to look behind the marketing, and point to the actual differen…

Hva trenger man til dorging/ trolling?

Jeg ser av statistikken at mange av treffene på bloggen kommer fra folk som googler etter informasjon rundt utstyret som brukes til avansert dorging, populært kalt trolling. Her følger derfor en beskrivelse av hva jeg bruker, og hvordan jeg bruker det. Jeg begynner med det enkleste (og billigste) og fortsetter med det mer avanserte spesialutstyret. Nå er det ikke nødvendigvis slik at mine meninger er SVARET over alle svar, de er bare mine meninger basert på min (mangelfulle) kunnskap og mine (begrensede) erfaringer. Hva man føler man trenger av utstyr styres av så mange faktorer at dette på ingen måte kan være en absolutt fasit. Du bør dog få en del basiskunnskap ut av det jeg skriver, og ikke minst et sted å starte når du skal høste egne erfaringer.

Det kan også være greit å nevne at jeg riktignok har jobbet 10-15 år i sportsbransjen, men at det er 6 år siden jeg forlot bransjen. Jeg har ingen interesse av å promotere spesielle produkter og merker, hvis jeg anbefaler noe er det fordi…