Motoren er altså på vei, nå ser jeg på hvordan jeg skal få den montert på båten.
Som jeg diskuterte med meg selv i del II, er planen å montere et baugspyd på båten som motoren skal stå på. Jeg tok en tur til SeaSea på Rud for å ta baugspydet jeg hadde sett på via nett litt nærmere i øyensyn. Internetthandling er flott, men det er noe eget ved å få klådd litt på ting i en fysisk butikk...
Klåingen endte med kjøp, så jeg ble 2.850,- fattigere for baugspydet og så blir jeg enda noen kroner fattigere for det jeg trenger av skruer, skiver, muttere og lim når jeg skal kjøpe det.
Som jeg skrev i Del II er selve braketten til elmotoren 32X17 cm så baugspydet er mer enn stort nok. Teakplankene er 39,5 cm på det korteste og 22,5 cm på det smaleste. Stålrøret rundt teakplankene bygger ca 1,5 cm i høyden over plankene, så jeg regner med at jeg må ha noe under selve braketten.
Jeg ble forresten positivt overrasket over servicen på SeaSea. Da jeg ringte de for å høre om de hadde baugspydet inne, snakket jeg litt med en av betjeningen om min noe uortodokse bruk av baugspydet. De hadde modellen jeg tenkte på inne og la den av. Et par timer senere ringer karen opp igjen, og sier at han har tenkt litt på hva jeg skulle bruke baugspydet til, og foreslo modellen på bildene over i steden for den jeg egentlig hadde sett på. Jeg trodde nemlig ikke den minste modellen hadde støttestag under, men han hadde kikket i eskene og sett at også den minste hadde støttestag. Så da ble det et baugspyd som både var litt rimligere og dessuten mer egnet for min båt og mitt bruk. Dessverre fikk jeg ikke navnet hans, men denne karen fortjener "Månedens ansatt".
Til sammenlikning ringte jeg to butikker som fører WatSki-sortimentet. I det sortimentet er det også et egnet baugspyd. Den ene butikken tok aldri telefonen, den andre hadde ikke noen baugspyd inne og ville heller ikke ta inn ett uten at jeg var sikker på at jeg ville kjøpe det.
Bildet over viser festene som skal mot skroget. Den til venstre er det en av, denne skal nede på baugen for støttestaget. Jeg ble litt overrasket over at denne er helt flat under, de færreste båter er flate i fronten. I mine øyne hadde det vært naturlig om den var noe avrundet i formen under, nå må jeg sannsynligvis bygge opp under den med noe. Jeg får se hvordan jeg gjør dette, i prinsippet er det ikke noe problem å bygge opp med for eksempel glassfibersparkel eller gelcoatsparkel. Den skal festes til skroget med to gjennomgående skruer (som ikke følger med).
Det runde festet til høyre er for de to horisontale "beina" til baugspydet så disse er det altså to av i pakken. Hver skal festes til skroget med tre gjennomgående skruer (som heller ikke følger med).
Monteringen av baugspydet blir den største jobben, både i tid og teknisk vanskelighetsgrad. Frøken Evada har sandwichskrog, så her er det ikke bare å borre hull og tre boltene i gjennom. Sandwichskroget består av et ytterlag i glassfiber, et fyllstoff og så et innerlag i glassfiber. Konstruksjonen har mange fordeler som vekt og isolasjon, men når man skal montere noe igjennom er det rett og slett noe dritt.
Problemet med sandwichkonstruksjonen er delvis at man må passe på at det ikke kan komme vann inn i fyllstoffet (som teoretisk ikke skal trekke vann, men praktisk vil kunne gjøre det på sikt) og at fyllstoffet garantert vil bli komprimert hvis man bare trer bolten igjennom og drar til.
Jeg må derfor gå drastisk til verks på innsiden av skroget. Planen er å borre opp fra utsiden med senterborret på hullsliperen så jeg vet nøyaktig hvor hullene skal være. Så bærer det inn i båten, hvor "pelsen" innerskroget er trukket med må fjernes rundt hullene. Så brukes hullsliperen til å fjerne innerskroget og mest mulig av fyllmaterialet inn mot ytterskroget, før jobben med å fjerne ting sluttføres med kniv og skrape. Hullet fra innsiden skal få en V-form, som så må fylles med noe som tåler belastningen.
Etter litt forskning ser jeg på to alternativer når det kommer til å fylle hullet. Den kjappe er å fylle hullet med glassfibersparkel, den mindre kjappe er å støpe inn glassfiber lag på lag til hullet er fult. Sistnevnte vil være tidkrevende, siden det er høyst begrenset hvor tykt glassfiberlag man kan støpe (plaste) i hver runde, og det må få tørke/ herde skikkelig mellom hvert lag. Laget som avslutter skal dekke over det opprinnelige innerskroget så så de originale egenskapene i glassfiberskroget opprettholdes.
Med tanke på at hullene i innerskroget får en viss dimmensjon, er jeg ganske sikker på at jeg vil bruke glassfiber, ikke glassfibersparkel. Hvis det viser seg at avstanden mellom inner- og ytterskrog er stor (tykt fyllskum) kan jeg legge inn en formskjært trebit som fyllmateriale så det ikke blir så mange lag med glassfiber. I prinsippet er det slik det fleste båters akterspeil er konstruert, glassfiber innerst og ytterst og en treplate i midten.
Når dette er gjort, slipes ting pent (uansett alternativ), og man legger eventuelt på et lag topcoat. Så kan man borre et nytt hull igjennom og tre bolten i det som nå er massivt, legge på pelsmatten igjen og ta seg en pils.
Link til baugspydet hos SeaSea:
http://seasea.no/D%c3%a4cksutrustning/Pulpit_Stege/Stege_Plattform/PEKE_MOTORB%c3%85T_55CM_TEAK
(Varianten med svart kunststoffplate finnes bare i hakket større)
Som jeg diskuterte med meg selv i del II, er planen å montere et baugspyd på båten som motoren skal stå på. Jeg tok en tur til SeaSea på Rud for å ta baugspydet jeg hadde sett på via nett litt nærmere i øyensyn. Internetthandling er flott, men det er noe eget ved å få klådd litt på ting i en fysisk butikk...
Klåingen endte med kjøp, så jeg ble 2.850,- fattigere for baugspydet og så blir jeg enda noen kroner fattigere for det jeg trenger av skruer, skiver, muttere og lim når jeg skal kjøpe det.
Teakplankene er 39,5 cm på det korteste |
Teakplankene er 22,5 cm på det smaleste |
Som jeg skrev i Del II er selve braketten til elmotoren 32X17 cm så baugspydet er mer enn stort nok. Teakplankene er 39,5 cm på det korteste og 22,5 cm på det smaleste. Stålrøret rundt teakplankene bygger ca 1,5 cm i høyden over plankene, så jeg regner med at jeg må ha noe under selve braketten.
Jeg ble forresten positivt overrasket over servicen på SeaSea. Da jeg ringte de for å høre om de hadde baugspydet inne, snakket jeg litt med en av betjeningen om min noe uortodokse bruk av baugspydet. De hadde modellen jeg tenkte på inne og la den av. Et par timer senere ringer karen opp igjen, og sier at han har tenkt litt på hva jeg skulle bruke baugspydet til, og foreslo modellen på bildene over i steden for den jeg egentlig hadde sett på. Jeg trodde nemlig ikke den minste modellen hadde støttestag under, men han hadde kikket i eskene og sett at også den minste hadde støttestag. Så da ble det et baugspyd som både var litt rimligere og dessuten mer egnet for min båt og mitt bruk. Dessverre fikk jeg ikke navnet hans, men denne karen fortjener "Månedens ansatt".
Til sammenlikning ringte jeg to butikker som fører WatSki-sortimentet. I det sortimentet er det også et egnet baugspyd. Den ene butikken tok aldri telefonen, den andre hadde ikke noen baugspyd inne og ville heller ikke ta inn ett uten at jeg var sikker på at jeg ville kjøpe det.
Festene |
Det runde festet til høyre er for de to horisontale "beina" til baugspydet så disse er det altså to av i pakken. Hver skal festes til skroget med tre gjennomgående skruer (som heller ikke følger med).
Monteringen av baugspydet blir den største jobben, både i tid og teknisk vanskelighetsgrad. Frøken Evada har sandwichskrog, så her er det ikke bare å borre hull og tre boltene i gjennom. Sandwichskroget består av et ytterlag i glassfiber, et fyllstoff og så et innerlag i glassfiber. Konstruksjonen har mange fordeler som vekt og isolasjon, men når man skal montere noe igjennom er det rett og slett noe dritt.
Problemet med sandwichkonstruksjonen er delvis at man må passe på at det ikke kan komme vann inn i fyllstoffet (som teoretisk ikke skal trekke vann, men praktisk vil kunne gjøre det på sikt) og at fyllstoffet garantert vil bli komprimert hvis man bare trer bolten igjennom og drar til.
Jeg må derfor gå drastisk til verks på innsiden av skroget. Planen er å borre opp fra utsiden med senterborret på hullsliperen så jeg vet nøyaktig hvor hullene skal være. Så bærer det inn i båten, hvor "pelsen" innerskroget er trukket med må fjernes rundt hullene. Så brukes hullsliperen til å fjerne innerskroget og mest mulig av fyllmaterialet inn mot ytterskroget, før jobben med å fjerne ting sluttføres med kniv og skrape. Hullet fra innsiden skal få en V-form, som så må fylles med noe som tåler belastningen.
Etter litt forskning ser jeg på to alternativer når det kommer til å fylle hullet. Den kjappe er å fylle hullet med glassfibersparkel, den mindre kjappe er å støpe inn glassfiber lag på lag til hullet er fult. Sistnevnte vil være tidkrevende, siden det er høyst begrenset hvor tykt glassfiberlag man kan støpe (plaste) i hver runde, og det må få tørke/ herde skikkelig mellom hvert lag. Laget som avslutter skal dekke over det opprinnelige innerskroget så så de originale egenskapene i glassfiberskroget opprettholdes.
Med tanke på at hullene i innerskroget får en viss dimmensjon, er jeg ganske sikker på at jeg vil bruke glassfiber, ikke glassfibersparkel. Hvis det viser seg at avstanden mellom inner- og ytterskrog er stor (tykt fyllskum) kan jeg legge inn en formskjært trebit som fyllmateriale så det ikke blir så mange lag med glassfiber. I prinsippet er det slik det fleste båters akterspeil er konstruert, glassfiber innerst og ytterst og en treplate i midten.
Når dette er gjort, slipes ting pent (uansett alternativ), og man legger eventuelt på et lag topcoat. Så kan man borre et nytt hull igjennom og tre bolten i det som nå er massivt, legge på pelsmatten igjen og ta seg en pils.
Link til baugspydet hos SeaSea:
http://seasea.no/D%c3%a4cksutrustning/Pulpit_Stege/Stege_Plattform/PEKE_MOTORB%c3%85T_55CM_TEAK
(Varianten med svart kunststoffplate finnes bare i hakket større)
Eller bygga en plugg av glasfiber vid sidan av även om båda kommer vara mer än starka nog.
SvarSlett