Gå til hovedinnhold

Prosjekt Ibiza 20 Sport del 2


Det er gått noen måneder siden forrige innlegg i denne føljetongen, kanskje ikke så unaturlig nå i vinterhalvåret. Planen denne vinteren var i utgangspunktet å ha båten på henger på parkeringsplassen hjemme, men da vi kom litt ut i november så var allerede båt- og fiskeabstinensene så kraftige at jeg så meg nødt til å leie vinterplass i Horten Gjestehavn igjen.
Nok er nok av vinteropplag, på tide å få båten på vannet igjen. 
Dette er andre året jeg har båten i vinterhavn der nede og jeg må få lov å si at de er veldig proffe ift. driften av denne gjestehavna og også selve oppfølgingen av vintergjestene er prima.
Da var vi her igjen...
Fiskemessig så opplever jeg ikke akkurat dette området som noen ekstrem opptur men så skal det også sies at jeg fortsatt ikke er spesielt godt kjent og mange av blanketurene jeg har hatt så langt har vært rene rekognoseringsturer. Mer om dette senere, la oss komme tilbake til båten.

Ibizaen fortøyd i en litt for bred båtplass.
Motorguiden og baugspydmontasjen har fått prøvd seg i grov sjø et par ganger, og som en leser kommenterte til meg, det er store vridningskrefter i spill når man snakker 36v og 72 tommer skaft. Dette førte raskt til at selve festet til baugspydet begynte å få slark, samt at festet til skråstaget begynte å "vandre". Slarken i selve festet skyldtes heldigvis bare at festeskruen hadde begynt å skru seg selv ut så jeg demonterte festet, smørte skruen med Loctite og skrudde alt sammen igjen. Foreløpig fiks for skråstaget foran ble å påføre tape på begge sider av festet slik at det ikke vandrer fra side til side. Permanent løsning for dette blir en skrue gjennom festet samt en låseskrue for å stoppe slark i selve skjøten i skråstaget. Utover dette har løsningen fungert upåklagelig.
Den originale plastpropellen av typen "3 blads Machete" er byttet ut til fordel for en alupropell. Da jeg hadde den forrige 24v versjonen av Motorguide Xi5 gikk jeg fra 2-blads propell til nettopp 3-blads Machete og opplevde store forbedringer både på hastighet og strømforbruk. Om forskjellen på plast og alu utgjør like mye tviler jeg på, men at det vil utgjøre en viss forskjell tror jeg nok.
3-blads Machete i aluversjon.
En ting å være obs på dog, og dette gjelder både plast og alupropellene til Motorguide, selve anoden som skal stå mellom propellen og låsemutteren har et hull som er betraktelig større enn selve akslingen. Dersom du ikke er obs på dette er det lett å stramme låsemutteren mens anoden ikke er sentrisk på akslingen, noe som igjen kan føre til vibrasjoner i propellen. Det kan også legges til at det ikke er helt lett å få anoden helt sentrisk. I det hele tatt merkelig at Motorguide ikke har fikset dette, jeg hadde samme utfordning med forrige MG også.
Siden siste innlegg har jeg fått lov å komme inn i varmen som ambassadør hos Simrad, og rett før jul hentet jeg en Simrad NSS12 Evo3 enhet som jeg erstatter den gamle NSS9 Evo2 enheten min med. Simrad Evo3 har innebygget wifi så det ga meg også mulighet til å demontere Gofree Wifi-1 modulen jeg har brukt sammen med Evo2-enheten min.
"Julegave" til båten, Simrad NSS12 Evo3.

Ferdig montert, betydelig større skjerm en den gamle 9-tommeren.
Med ny maskin på dashbordet la jeg den gamle 9'ern ut på finn.no, men det tok ikke så lang tid før jeg tok annonsa ned igjen. Det kommer til å bli en del spinnfiske og havfiske i år så jeg bestemte meg for heller beholde den og montere den opp foran i baugen. Det er uten tvil en stor fordel å ha en ekstra skjerm her. Selve jobben ble gjort en formiddag i Horten havn og resultatet ble ganske bra. Jeg førte tre kabler frem til skjermen, strøm, ethernet og NMEA2000. NMEA2000 for å kunne bruke data fra Precision 9 kompasset for å kunne se korrekt "heading" på kartet selv når båten ligger stille. Precision 9 kompasset flyttet jeg også frem fra akterbrønnen til babord side i baugen for å unngå støyen fra motoren akter. Skjermen er plassert på et RAM-feste. Jeg hadde bare C-kule tilgjengelig, samme som jeg brukte i Karnicen, men dette skal byttes til D-kule etterhvert.
Ferdig montert NSS9 Evo2 i baugen. 
Nå blir det en periode med fisking fremover før jeg setter igang med "oppussingsarbeid" på selve båten når våren kommer. Planen er å gjøre et par stunt på dypet litt lenger ut i fjorden og også fiske litt sjøørret. Jeg har allerede hatt et par turer i vinter, men må si jeg fortsatt sliter med å knekke koden i området rundt Horten. Har likevel ikke lyst å klage, har hatt to blanketurer nå i knallvær, 5-6 plussgrader og sol i januar er ikke dagligdags. Jeg avslutter derfor med en liten filmsnutt fra siste turen, altså uten fisk men fine forhold på vannet og tid til å gjøre seg kjent med og trykke på de nye dingsene i båten. 😊

Hilsen Atle

Kommentarer

Populære innlegg

What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI

Ever since the Elite 7 HDI came on the market I have recived a lot of questions regarding the difference between the HDS-range and Elite HDI. In this article I will try to list most of the differences, seen from a keen anglers point of view. This also means looking at most of what Lowrance has to offer, but I'm sticking to models sold today and models I personally would recommend.

The three main model-series, plus the newcomer Elite CHIRP.
HDS Gen 2, true multi function displays (MFD) with button-operation and screensize from 5" to 10,4".HDS Gen 2 Touch, true multi function displays (MFD) with touchscreens and screensize from 7" to 12".Elite HDI, "stand alone", ie not ment for networking besides VHF and AIS. Button-operation and screensize from 4,3" to 7".Elite CHIRP, as Elite HDI but with CHIRP-sonar and faster processor in adition. Screensize 5" and 7".HDS Gen 2Units from this series are seen while fishing in most of my reports on …

What is the difference between HDS Gen 3 and HDS Carbon?

Whenever a completely new model or a rewamp of an existing model comes out, we get the same question: "What is the difference?"



Previously I have written a few articles about the differences between some of the (now historic) Lowrance-models:
What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI?What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?
This time we will take a look at the difference between Lowrance HDS Gen 3 and the brand new Lowrance HDS Carbon that was released 15. december 2016. We will look at the technical stuff, and try to translate that into what it will mean when out on the water.


HDS Carbon is actually the fifth version of the popular HDS-series. Before it came HDS Gen 1, HDS Gen 2, HDS Gen 2 Touch and HDS Gen 3. HDS Gen 2 Touch marked a new area of how Lowrance run their model-updates, since it was released shortly after HDS Gen 2 and the two lived alongside eachother for a year before HDS Gen 3 came. Again HDS Gen 2 Touch was k…

What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?

The cyclus in which models change have become shorter and shorter.Is there any real difference between them anymore?

When I started out in this game most people would say that their sonar should stay onboard for 8-10 years before they would even consider upgrading it. Everything with less then 5 years on it was considered "new". But as with all things containing a circuit-board, development has been ever accelerating and we are now down to a two or three year cycle between model-changes. I belive that this is to the consumers advantage, but is "the new" always better then "the old"?

In most cases the answer to that question is "yes", but it`s up to you to decide if that difference is big enough for you to spend your hard earned cash. Technically it is easy to spot the differences, but whether you will notice it out on the water is a more subjective mather. In this article I will try to look behind the marketing, and point to the actual differen…

Hva trenger man til dorging/ trolling?

Jeg ser av statistikken at mange av treffene på bloggen kommer fra folk som googler etter informasjon rundt utstyret som brukes til avansert dorging, populært kalt trolling. Her følger derfor en beskrivelse av hva jeg bruker, og hvordan jeg bruker det. Jeg begynner med det enkleste (og billigste) og fortsetter med det mer avanserte spesialutstyret. Nå er det ikke nødvendigvis slik at mine meninger er SVARET over alle svar, de er bare mine meninger basert på min (mangelfulle) kunnskap og mine (begrensede) erfaringer. Hva man føler man trenger av utstyr styres av så mange faktorer at dette på ingen måte kan være en absolutt fasit. Du bør dog få en del basiskunnskap ut av det jeg skriver, og ikke minst et sted å starte når du skal høste egne erfaringer.

Det kan også være greit å nevne at jeg riktignok har jobbet 10-15 år i sportsbransjen, men at det er 6 år siden jeg forlot bransjen. Jeg har ingen interesse av å promotere spesielle produkter og merker, hvis jeg anbefaler noe er det fordi…

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

What is the difference between HDS Live and HDS Carbon? What is new with HDS Live? Can I use my old stuff with HDS Live? In this article we will look at those questions, first from a technical aspect (we are a bit nerdy here in Team Colibri) and try to show what those technical differences will mean out on the water. We will also give a few hints on what will, and what will not, work well of older electronics together with HDS Live.

Hardware: Screen, housing and internal components. The screen itself is the same as on HDS Carbon, IPS-type screen that is readable with polaroids on and from the side so you don`t have to stand right in front of the unit to see what`s going on. It has the same screen-resolution as Carbon, and that was (a…