Gå til hovedinnhold

Feste for reservehjul på båthenger


Har man båten på henger blir det mange kilometer og mange sjøsettinger i løpet av ett år. Båthengeren er den mobile sportsfiskerens nest beste venn (bilen er den beste), og da må den stelles med. Her ser vi litt på både hva som bør gjøres, hva det koster og kommer med et tips basert på egen erfaring.


Båt på henger - en verden av muligheter men også ting å passe på.

Norsk Tilhengersenter på Ramstadsletta i Bærum har hatt æren av å ta de siste servicene på mine tilhengere. Våren 2019 var intet unntak, da skiftet de begge hjullager, bremselameller, en rulle og siden jeg hadde skiftet bil og gått over til 13-pols støpsel på bilen ble kontakten på hengeren skiftet til tilsvarende. Pluss generell gjennomgang av hengeren kom det på totalt 6.560,- inkludert arbeid. Heldigvis er ikke hver eneste service like omfattende, men litt avhengig av hvor mye hengeren har vært brukt leverer jeg den inn enten hvert år eller annethvert år. Som regel ligger jeg rundt en kostnad på 3-5000 på disse servicene.

I tillegg til servicen kjøpte jeg noe jeg har savnet på denne tilhengeren lenge, brakett, felg og dekk så jeg har en skikkelig reservehjulsløsning festet permanent på hengeren. Herligheten kom på 1.686,- hvorav reservehjulet utgjorde brorparten.

Feste for reservehjul - med et par ekstra hull for å passe min henger.

Norsk tilhengersenter hadde flere varianter av braketter å velge mellom, selvfølgelig var det den dyreste som passet min henger best. Det har delvis litt med hvor jeg vil plassere reservehjulet på, men også konstruksjonen av rammen på min henger. Siden hengeren min stod der etter servicen var det enkelt å sjekke de ulike variantene mot hengeren, så skal du ha en brakett anbefaler jeg å ta med hengeren din.

Plassering av reservehjulet er nødvendigvis litt spørsmål om smak & behag. Min kombinasjon av båt, motor og tilhenger er litt baktung, så jeg ville ha reservehjulet så langt frem som mulig, men uten at det går ut over hengerens bakkeklaring. Her vil jeg helst ha den, midt på

Ideell plassering.

Dog var ikke de medfølgende boltene lange nok, så frem til jeg får kjøpt meg rustfrie bolter i passende lengde står braketten på siden. Rent estetisk er det ikke ideelt, men praktisk er det egentlig bare en fordel siden det da er litt mindre snublefelle når jeg går ut og inn på hengeren når båten skal opp og ned. Reservehjulet er uansett innenfor skjermene på hengeren, så ekvipasjen ble ikke bredere på grunn av plasseringen.

Klar for testmontering
Jeg ville helst ha hjulet enda litt lengre frem enn der det havnet, men der var det et blinklys i veien.:

Lyset står den braketten burde stått.
Neste utfordring var brakettens mellomrom mellom hjulboltene. Braketten var tydeligvis beregnet på et annet boltmønster enn hjulene mine (som har fem bolter, mange mindre hengere har fire). Frem med drillen og gjengeverktøy for å fikse det problemet....
Forskjellig hullmønster

Midlertidig løsning.
Bare et par uker etter at reservehjulet var på plass fikk jeg bruk for det, etter at jeg sneiet en stein i en sving på en skogsvei som igjen lagde en solid flenge i dekket.

Kunne vært krise - men jeg var forberedt.
Dette er andre gang jeg har punktert med båthenger, forrige gang var i 2011. Men selv om det heldigvis skjer sjelden så vil jeg sterkt anbefale alle som trailer endel å skaffe seg et reservehjul. Hvis du som meg liker å teste nye steder, og dermed roter deg ut på veier av litt ymse standard, og gjerne må drive med litt "kreativ" kjøring underveis, så er dette vel anvendte kroner. Å få tak i NAF eller tilsvarende når man står langt ute i Ingenmannsland fikk jeg testet grundig i 2011, og selv om det gikk bra den gangen så måtte jeg vente nesten en hel dag på hjelp.

Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?