Gå til hovedinnhold

Ibiza 20 Sport - Rigging av elmotor og elektronikk

Nå er det gått et par måneder siden jeg kjøpte Ibizaen og selv om sesongen er på hell så har jeg jobbet periodevis flittig med å gjøre den klar for bruk.
Målet har vært å montere følgende:
  • Baugmontert elmotor, Motorguide Xi5
  • Baugspyd til Motorguiden
  • 3 stk. 75ah lithium batterier til elmotoren
  • Hawker 36v batterilader til elmotorbatterier (fastmontert i båten)
  • Hydraulisk pumpe for autopilot
  • AP44 styringsenhet til autopilot, NAC-2 samt Precision 9 kompass
  • Simrad NSS9 Evo 2 kartplotter/ekkolodd
  • Gofree Wifi modul
  • NMEA2000 nettverk
  • Sonarhub til TM150
  • Givere, Airmar TM150 og LSS2-HD structurescan giver
  • Batteriovervåker til elmotorbatteriene
  • Rekkemonterte stangholdere
  • Innfelte stangholdere bak
  • Propell som passer båten (båten ble levert med altfor stor propell)
  • Løsning for innfellbar plate/kastedekk foran i båten
I tillegg er det annet diverse vedlikehold og reparasjoner på innredning og skrog, men dette er arbeid som må vente til våren og mildere temperaturer.

Motorguide Xi5-105 72" klar for "unboxing" i garasjen hjemme.
Mulighet til å bruke baugmontert elmotor har vært noe av det jeg har savnet aller mest det siste året. Jeg kontaktet derfor Stener i Mjøsservice med en gang jeg landet kjøpet av Ibizaen og vi ble enige om å gå for en 36v Motorguide Xi5. Denne modellen har et 72" skaft, noe som gjør at den egner seg for større båter på sjøen hvor den da også takler å holde posisjon selv med litt dønninger som løfter baugen. Mine bruksområder for Motorguiden vil hovedsakelig være slowtrolling og ankring, samt sakte drift og forflytninger under spinnfiske. Så er det ikke til å legge skjul på at den blir flittig brukt under familieutflukter også, det vekker en viss oppsikt i uthavner og ankringsplasser når man kommer med båten, går i land og så kjører båten ut igjen for oppankring med fjernkontrollen.
Det første jeg startet med var montering av selve baugspydet. Jeg monterte tilsvarende baugspyd på Askeladden jeg hadde før Karnicen, og med den erfaringen gikk det som en lek denne gangen. Det er viktig at man er nøye på å teste plassering på forhånd før man borer. Her er det en stor fordel å være 2 personer. Jeg valgte å plassere baugspydet så det "flukter" med baugen/baugluka. Mens guttungen holdt baugspydet på plass for meg så tegnet jeg så opp og markerte hvor jeg skulle bore. Når dette var gjort så var det bare å ta frem drillen.
Ferdig boret, husk å måle nøye.
Forrige gang jeg gjorde dette så valgte jeg å legge inn ekstra forsterkning på innsiden av skroget for å fordele belastningen. Dette mener jeg at egentlig ikke er nødvendig. De to øvre festene til baugspydet tar opp veldig lite av belastningen, det er det nedre skråstaget som gjør dette. Der hvor dette staget skal festes er skroget tykkere og det er ikke nødvendig med noe ekstra forsterkning på innsiden her heller. I mitt tilfelle hadde jeg ikke tilgang til baksiden av skroget så jeg laget hull til en inspeksjonsluke på innsiden av baugluka. Da fikk jeg tilgang til å skru på skiver og muttere til de gjennomgående skruene til baugfestet. I tillegg så kan jeg da bruke denne luka ved innfelling av kontakten til strømmen til elmotoren senere.
Her var det for trangt for hullbor. Fein fikset biffen. Jeg gikk på med en sliperondell for å gjøre hullet helt rundt etterpå.
Slik ble det. Strømkontakt til Motorguide til høyre.
En ting som er verdt å tenke på dog. Baugspyd er konstruert for å ta opp last/krefter som virker nedover. Når du setter elmotor på her så vil kreftene fra elmotoren/propellen virke oppover i motsatt retning. Det er derfor viktig at du husker å låse selve staget med en gjennomgående skrue, hvis ikke vil hele baugspydet løftes opp når du setter igang motoren. (Ja, jeg har prøvd dette).
Baugspydet, ferdig montert.
Når baugspydet er montert så er neste sted å skru fast hurtigbraketten til elmotoren. Her er det noen ting du må tenke gjennom før du skrur fast hurtigbraketten. Det første er at du må prøve det frem til riktig vinkel og plassering av elmotoren. Braketten må være plassert langt nok ut til at du ikke treffer kanten av baugspydet med skaftet når du skal ha ut elmotoren, og selve elmotoren bør vinkles langt nok ut til siden slik at den ikke tar opp unødvendig plass i baugen når du ikke bruker den. En annen ting som er viktig å tenke på er at selve plata til baugspydet kun er festet til rammen til baugspydet med 4stk. 4mm gjennomgående skruer. Da hjelper det lite at du skrur hurtigbraketten fast i plata med 6 stk. 6mm gjennomgående skruer. Elmotoren din er da fortsatt bare festet med 4stk. 4mm skruer. Dette løste jeg ved å plassere hurtigbraketten slik at jeg kunne bruke to av festene til selve rammen til baugspydet til to av de gjennomgående 6mm skruene til hurtigbraketten. Fortsatt ingen optimal løsning men bra nok til at det bør holde. Jeg kjørte i 2 år med Askeladden min med tilsvarende løsning uten antydning til slitasje.
REDIGERT: Etter denne artikkelen ble publisert ble jeg kontaktet av en leser som påpekte at han hadde kjørt med samme motor og nesten samme baugspyd i to sesonger med en båt som krevde at skaftet var helt nedsenket. Vedkommende opplevde at dette påførte ganske store vridningskrefter på baugspydet under svinger som igjen førte til at selve festet til skråstaget under plattformen røk. Dette erstattet han med et kraftigere feste. Jeg tenker at enhver må vurdere selv behovet for ekstra forsterkning av baugspydet.

Undersiden av baugspydet, to av de gjennomgående skruene til hurtigbraketten er festet i metallrammen.
Motorguide ferdig montert under presenning i høstregnet.
Et stk. heftig skaft på 72 tommer.
Når det gjelder selve batteripakka til Motorguiden så valgte jeg å plassere denne i rommet under styrekonsollen, helt på styrbord side. Båten har allerede litt overvekt på styrbord side, men siden disse tre batteriene ikke veier stort mer enn étt vanlig blybatteri så ble det slik.
Tre stk. lithiumbatterier ble plassert her.
Jeg har også kjøpt en Hawker 36v lader. Denne skal stå fastmontert i båten, og beleilig nok så har jeg et lite lagerrom foran styrekonsollen også, og jeg valgte derfor å plassere denne her. Dette lagerrommet ligger "vegg i vegg" med rommet under konsollen og jeg boret derfor bare et hull i veggen til å føre ledningene inn til batteripakka.
Hawker 36v lader ferdig montert.
Neste steg nå var plassering av Simrad NSS9. Styrekonsollen i båten er veldig stor så det var flere mulige plasseringer jeg vurderte, men valgte til slutt å sette den på bøyle helt fremme ved rattet.
Plassering av NSS9 Evo2.
Jeg gikk for en helt vanlig vanntett kabelgjennomføring for kablene til NSS'en.
Standard vanntett kabelgjennomføring gjennom dashbordet.
Så var det montering av givere. Dette har jeg gjort endel ganger før nå så denne gangen ble det ren rutine. Jeg har ikke noe enkelt skrog på denne båten heller, med to steglister på hver side av undersiden av skroget. Dersom du har steglister under båten så skal du alltid montere giveren rett bak steglisten eller på innsiden av steglisten. Aldri montere giveren rett på utsiden av steglisten, der er det masse turbulens og luftbobler som skaper problemer for giveren. Skal du montere på utsiden av en steglist så bør du ha minst 10-15cm avstand fra steglisten er min erfaring.
Jeg monterte en Airmar TM150 ytterst på styrborbord side og rett innenfor den, ca. 5cm, monterte jeg en StructureScan 3D giver som jeg har fått låne for testing av Navico. På babord side plasserte jeg TM260 giveren min.
TM150 ytterst, SS 3D på innsiden.
Steglister kan skimtes inn under båten.
TM260, plassert rett bak ytterste steglista.
Plassering ift. undersiden av skroget.
Når giverene var montert gikk turen til Sonarhuben og NAC-2 (autopilotcomputer). Disse ble montert i sideveggen på styrbord side under konsollen, ved siden av batteripakka. Her ble forøvrig også sikring ti elmotor, NMEA2000 "backbone" og nytt sikringspanel montert. Når det gjelder plassering av elektronikk og kabelføringer samt gammelt elektrisk opplegg i dette området så kommer jeg til å gjøre et røsk til våren igjen for å rydde opp litt og evt. korrigere for eventuelle elektriske forstyrrelser som måtte oppstå på ekkoloddet som følge av plasseringen til disse komponentene.
Foreløpig løsning under konsollen. Batterikasse kommer til våren.
Vi fortsetter med montering av pumpe for autopiloten samt AP44 styringsenhet og Precision 9 kompass. Siden jeg hadde autopiloten montert i Karnicen tidligere så hadde jeg denne gangen alt jeg trengte av deler til montering i Ibizaen. En ting er verdt å nevne her. I Ibizaen så er det Baystar styring med "hardplastledninger". Disse ledningene er godkjent for motorer opp til 150hk som også er det jeg har på båten. I diverse forumer på nett hevdes det at man IKKE kan montere autopilotpumpe på slike ledninger, man må bytte til Seastar ledninger. Det hevdes at hardplastledninger med klemhylser vil begynne å lekke og at dette ikke er en holdbar løsning. Dette vil jeg påstå er en sannhet med modifikasjoner. Det er riktignok ingen tvil om at Seastar slanger med pressede koblinger er den beste løsningen, men du kan fint bruke Baystarslangene også. (For ordens skyld kan jeg legge til her att dette er bekreftet av Telmo AS). Så på bakgrunn av dette valgte jeg å bruke de eksisterende slangene i båten fremfor å kjøpe nye slanger og koblinger til 3-4000 kr.
Dette trenger du, slangeklipper fra Biltema og gjengepasta.
Pluggen nederst på styresnekka fjernes, her skal returslangen fra autopilotpumpa inn.
Slik.
Når autopilotpumpa er plassert kuttes de eksisterende slangene og slangene fra pumpa kobles til ved hjelp av t-stykker.
Ferdig montert.
Videre må styringsenheten, AP44 i mitt tilfelle, monteres. Jeg valgte å felle denne inn i dashbordet (her må det forøvrig nevnes at mahogny skal dekkes til med karbonfiberfilm senere).

Vær nøye med å måle til (bruke template som følger med). Har du Fein multitool går selve kuttingen som en lek.
Ferdig montert AP44.
Siste komponenten i autopilotsystemet er et Precision 9 kompass. Dette bør plasseres et sted lavt i senter av båten og helst langt unna metall og elektroniske magnetfelt. Her må jeg innrømme at jeg valgte en lettvinn løsning og monterte P9 under motorbrønnen akter i første omgang. Kommer til å flytte det foran i båten etterhvert.
Precision 9 montert under motorbrønnen. Ikke en ideell plassering, midlertidig løsning.
Vi går videre til batteriovervåker for batteribanken til elmotoren. Her gikk jeg for en Victron BMV-700. Det finnes flere varianter av disse, jeg valgte enkleste varianten som bare har mulighet for å overvåke én batteribank og ikke har innebygd bluetooth. Her ble det montert shunt i sideveggen under konsollen og selve displayet ble plassert i dashbordet i samme hullet hvor det stod en gammel tiltmåler for en Suzukimotor som stod på båten en gang i tiden.
Shunt montert. Alle ledningskveiler og slikt skal fikses/kuttes senere.
Victron BMV-700 ferdig montert.
Stangholdere må også monteres i båten. Jeg plukket av alle stangholderne som var montert akter i Karnicen og har foreløpig montert disse på rekka på begge sider i Ibizaen.
Stangholdere montert på rekka.
Ibizaen manglet stangholdere akter, så jeg fikk tak to stk. innfellbare stangholdere fra Perko for bruk ved dorging og havfiske.
Perko stangholdere.
Frem med hullsaga.
Husk å måle nøye så du får stangholderne på samme sted på begge sider.
Hullene må skråslipes pga. vinklingen til stanholderen.
Jeg kunne godt valgt noen andre skruer men ellers ble resultatet bra.
Innfelte stangholdere på begge sider akter.
Tar vi med bytte av propell (som sees på motoren i bildet over) så er vi med dette gjennom det som er gjort med båten så langt. Første skikkelige testturen ble gjort på Drammensfjorden sammen med Dag Røberg og hans konseptbåt Pioner 12 Eco Fisher. Denne dagen gjorde vi også endel filming og fikk også med oss en kollega av meg fra jobben, Magne Ganz, til å filme litt med drone. Dag og Pioner 12 Eco Fisher var fokuset vårt, men vi fikk filmet litt Ibiza også og resultatet kommer på Youtube og Facebook etterhvert.
Jeg kan røpe såpass at jeg er veldig godt fornøyd med både hvordan båt og motor oppfører seg og hvordan utstyret som er montert fungerer. Tror dette kommer til å bli en optimal løsning for meg, en båt som kan brukes til det meste av fiske og er akkurat så stor den kan være for at det skal være greit å kjøre rundt med den på henger.
Jeg håper at neste innlegg på bloggen blir en fiskerapport, og at vi ikke må vente til våren på den. 😉



Kommentarer

  1. Har du blitt kvitt støyen du plutselig fikk på ekkoloddet??

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Jepp. Dvs. den støyen forsvant med Karnicen og Hondaen. Selv med det midlertidige elektriske opplegget jeg har nå kjører jeg med støydemping slått av og får fine bilder på loddet. :)

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg

What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI

Ever since the Elite 7 HDI came on the market I have recived a lot of questions regarding the difference between the HDS-range and Elite HDI. In this article I will try to list most of the differences, seen from a keen anglers point of view. This also means looking at most of what Lowrance has to offer, but I'm sticking to models sold today and models I personally would recommend.

The three main model-series, plus the newcomer Elite CHIRP.
HDS Gen 2, true multi function displays (MFD) with button-operation and screensize from 5" to 10,4".HDS Gen 2 Touch, true multi function displays (MFD) with touchscreens and screensize from 7" to 12".Elite HDI, "stand alone", ie not ment for networking besides VHF and AIS. Button-operation and screensize from 4,3" to 7".Elite CHIRP, as Elite HDI but with CHIRP-sonar and faster processor in adition. Screensize 5" and 7".HDS Gen 2Units from this series are seen while fishing in most of my reports on …

What is the difference between HDS Gen 3 and HDS Carbon?

Whenever a completely new model or a rewamp of an existing model comes out, we get the same question: "What is the difference?"



Previously I have written a few articles about the differences between some of the (now historic) Lowrance-models:
What is the difference between Lowrance HDS and Lowrance Elite HDI?What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?
This time we will take a look at the difference between Lowrance HDS Gen 3 and the brand new Lowrance HDS Carbon that was released 15. december 2016. We will look at the technical stuff, and try to translate that into what it will mean when out on the water.


HDS Carbon is actually the fifth version of the popular HDS-series. Before it came HDS Gen 1, HDS Gen 2, HDS Gen 2 Touch and HDS Gen 3. HDS Gen 2 Touch marked a new area of how Lowrance run their model-updates, since it was released shortly after HDS Gen 2 and the two lived alongside eachother for a year before HDS Gen 3 came. Again HDS Gen 2 Touch was k…

What is the difference between Lowrance HDS Gen 2 and HDS Gen 3?

The cyclus in which models change have become shorter and shorter.Is there any real difference between them anymore?

When I started out in this game most people would say that their sonar should stay onboard for 8-10 years before they would even consider upgrading it. Everything with less then 5 years on it was considered "new". But as with all things containing a circuit-board, development has been ever accelerating and we are now down to a two or three year cycle between model-changes. I belive that this is to the consumers advantage, but is "the new" always better then "the old"?

In most cases the answer to that question is "yes", but it`s up to you to decide if that difference is big enough for you to spend your hard earned cash. Technically it is easy to spot the differences, but whether you will notice it out on the water is a more subjective mather. In this article I will try to look behind the marketing, and point to the actual differen…

Hva trenger man til dorging/ trolling?

Jeg ser av statistikken at mange av treffene på bloggen kommer fra folk som googler etter informasjon rundt utstyret som brukes til avansert dorging, populært kalt trolling. Her følger derfor en beskrivelse av hva jeg bruker, og hvordan jeg bruker det. Jeg begynner med det enkleste (og billigste) og fortsetter med det mer avanserte spesialutstyret. Nå er det ikke nødvendigvis slik at mine meninger er SVARET over alle svar, de er bare mine meninger basert på min (mangelfulle) kunnskap og mine (begrensede) erfaringer. Hva man føler man trenger av utstyr styres av så mange faktorer at dette på ingen måte kan være en absolutt fasit. Du bør dog få en del basiskunnskap ut av det jeg skriver, og ikke minst et sted å starte når du skal høste egne erfaringer.

Det kan også være greit å nevne at jeg riktignok har jobbet 10-15 år i sportsbransjen, men at det er 6 år siden jeg forlot bransjen. Jeg har ingen interesse av å promotere spesielle produkter og merker, hvis jeg anbefaler noe er det fordi…

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

What is the difference between HDS Live and HDS Carbon? What is new with HDS Live? Can I use my old stuff with HDS Live? In this article we will look at those questions, first from a technical aspect (we are a bit nerdy here in Team Colibri) and try to show what those technical differences will mean out on the water. We will also give a few hints on what will, and what will not, work well of older electronics together with HDS Live.

Hardware: Screen, housing and internal components. The screen itself is the same as on HDS Carbon, IPS-type screen that is readable with polaroids on and from the side so you don`t have to stand right in front of the unit to see what`s going on. It has the same screen-resolution as Carbon, and that was (a…