Gå til hovedinnhold

Skifte fra Humminbird til Simrad del 1

Da jeg kjøpte min Starweld Fusion 16DC i 2018 fulgte det med en Humminbird Helix 5 G2 Sonar/GPS. Den passer ikke helt til min bruk, og endelig fikk jeg skiftet den til noe som passer meg bedre.

Jeg har ikke noe negativt å si om Humminbird Helix 5 sånn generelt, men at den ikke er kompatibel med NMEA2000 eller ethernet gjør den bortimot ubrukelig i et oppsett med flere andre skjermer. Jeg har både flere skjermer, og ikke minst skjermer av ulikt fabrikat, og da er det en fordel at de i det minste kan dele enkle NMEA-data seg i mellom.

The Humminbird must GO (1).
Det er da også et par andre forskjeller mellom Humminbird Helix 5 og Simrad GO 7xse. Bildene over og under lyver riktignok litt siden Simraden er foran Humminbirden, men det er stor forskjell på praktisk størrelse mellom en 5 og en 7 i widescreenliknende format.
The Humminbird must GO (2)
I tillegg er Simraden en ren touchskjerm, mens Humminbirden bare har knappestyring. Som innfelt løsning er det liten tvil om hva som ser penest ut av de, i den grad det betyr noe. I motsetning til de øvrige skjermene i båten, blir nok denne sittende der ut båtens tid i mitt eie, da hjelper det på at designet er tidløst og pent å se på. (Jada, jeg er en grunn kar som bryr meg om hvordan ting ser ut.)

Første punkt var å få ut Humminbirden. Her har Starweld gjort en litt morsom vri, der Humminbirden ikke egentlig er skikkelig innfeldt, men hvor de bruker den tradisjonelle braktten til Humminbird på baksiden til å klemme fast Humminbirden i dashbordet. Ganske smart, ikke minst fordi det vil gjøre det mye lettere å selge Humminbirden når jeg har en brakett å selge med.
Braketten og skruene var på baksiden.
Heldigvis følger også ekkoloddgiveren med, så etter å ha kappet ut strømkabelen var Humminbirden komplett og kan legges ut for salg. Det vil hjelpe betydelig på mellomlegget til Simraden jeg kjøpte brukt.
Humminbirden er ute, og et aldri så lite hull gjenstår.
Så kommer fasen der uttrykket "measure twice, cut once" er hellig. Jeg hadde funnet målene til Simraden på nett tidligere (de står i innstallasjonsmanualen) så jeg visste at det ville bli litt trangt mellom radioen til venstre, Simraden i midten og Mercury-displayet til høyre. Samtidig er det trangt på baksiden av dashen (delvis min feil siden jeg har lagt til diverse elektronikk) så jeg var usikker på om dybden var tilstrekkelig for Simraden med kabler tilkoblet. Da må man måle og prøve:
Øyemål 1.

Øyemål 2.

Øyemål 3.

Siden jeg hadde sjekket de yttre målene på både Simraden og Humminbirden på nett før jeg handlet, var jeg 95% sikker på at dette skulle gå. Simraden er to tommer større, men siden den ikke har taster på siden og en smalere kant rundt skjermen, er det forbausende like i bredden. Det er i høyden det er forskjell, og der hadde jeg heldigvis endel å gå på i dashen.

Som en del av innstallasjonsmanualen følger det med "cut out templates", eller utskjæringsmaler om du vil. Disse er virkelig gull verdt når ting skal felles inn. Det følger med maler for flere størrelser, så pass på å velge riktig.
Korrekt mal.
Det er lurt å klippe ut malen så man får noe som er lettere å håndtere og ikke minst orientere der den skal være.
Bruk saks for å klippe ut malen.
Bruk maskeringstape for å feste malen der du skal skjære ut, bruk godt med tape så ikke malen flytter på seg mens du skjærer.
Godt med maskeringstape holder malen på plass mens man skjærer.
Sist men ikke minst, sjekk hva som er bak.... I mitt tilfelle la jeg meg under dashbordet med hodelykt og undersøkte nøye at jeg ikke ville komme bort ledninger eller andre ting under utskjæringen.

Så er det frem med egnet verktøy for jobben. Dashen i Starwelden er tynn plast, så skarpt blad og noe som ikke vibrerer alt for mye er å anbefale. (Det er med andre ord ikke her du bruker stikksag.)
Nesten latterlig billig på Jula, men får jobben gjort.
Etter enda en dobbelt sjekk av at alt var riktig, fyrte jeg opp multiverktøyet og vips så var et lite hull blitt til et stort hull.
Ekko-ekko-ekko.
Etter diverse flisespikking med fil og multislip på drillen, ble hullet slik det skulle være og Simraden kunne settes inn for en test. Testen viste forøvrig klart og tydelig at hullet mitt var for lite nederst til høyre....
Ikke stort nok.
Med hullet tilpasset perfekt var det tid for å borre de fire hullene for skruene som holder skjermen fast i dashen.
Tilnærmet perfekt testmontering før borring.
Her gjorde jeg en aldri så liten bommert. I min iver klarte jeg å rive av papirmalen før jeg hadde borret de fire hullene (ett i hvert hjørne). Etter diverse knoting kunne jeg konkludere med at det var plukk umulig å regne seg frem til hvor de fire hullene skulle, kontra kanten på hullet. Til det var plasten for myk og det var for trangt til at jeg fikk tatt skikkelige mål. Etter diverse banning fikk jeg heldigvis en liten ide, og den bestod i å påføre maling på de fire punktene bak på Simraden hvor skruene skal festes, så presse Simraden hardt mot dashbordet, og vipps så hadde jeg fire perfekte markeringer av hvor jeg skulle borre.

Etter borring av hull for skruer.
Ideen fungerte knirkefritt, de fire hullene havnet akkurat der de skulle, og jeg kunne avslutte med å slange meg inn under dashen for å få på fire sett med plastforinger, skiver og vingemuttere. Før jeg gjorde det satte jeg på en NMEA-dropkabel og puttet inn et tomt minnekort i Simraden så jeg skal slippe å ta den ut igjen for å sette på plass dette.
Klar til bruk (nesten).
Jeg klarte kunststykket å glemme selve strømkabelen hos selger (sånn går det når man skravler i vei om fiske og elektronikk), så den kommer i posten senere. Heldigvis kommer jeg til akkurat den porten bakpå Simraden fra undersiden av dashen, så jeg behøver ikke å ta ut Simraden for å få strøm til den.

Jeg kommer tilbake med litt praktisk info om hvordan jeg har tenkt å bruke Simraden i kombinasjon med øvrig utstyr når den har fått strøm, og vi har kommet oss på vannet for en praktisk test.

Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?