Gå til hovedinnhold

Testet: Thermotic flyteplagg

Vi fisker hele året, både fra land, fra is og fra båt, og har lenge vært på jakt etter en god erstatning for den tradisjonelle flytevesten. De selvoppblåsbare vestene har etterhvert blitt både gode og prisgunstige, men til gjengjeld er de ofte i veien for lommene i jakka, og føles klumpete rundt nakken. Pris, funksjon og vekt er viktige faktorer.



I høst fikk jeg et sett med flyteplagg fra svenske Thermotic til testing og omtale. Settet består av en vest og en bukse. Da jeg åpnet esken fikk jeg assosiasjoner til bevernylon, med sømmer på kryss og tvers og ganske glatt stoff. Ved nærmere undersøkelser viste det seg at jeg tok grundig feil; produktene er laget av et spesielt thermomateriale. Stoffet er bare 3 millimeter tykt, og vesten min veier ca 200 gram. Dette er med andre ord klær man kan ha på kroppen uten å tenke over at de er der.


Oppdriften tilsvarer en vanlig flytevest. Legger man på oppdriften i en bukse i tillegg er det ikke noe problem å holde seg flytende, selv med mye klær. Som filmen under viser har jeg badet med klær og kun vest på. Antrekket bestod av ullundertøy, tykk fleecejakke, fritidsbukse, gummistøvler og flytevest. Med andre ord klær til en gjennomsnittlig fisketur. Jeg vurderte å bruke buksa også, men fant ut at jeg ville se om vesten klarte jobben alene. Det er mye oppdrift i klærne man har på seg i det øyeblikket man går uti, så jeg tok meg god tid. Etter ca 10 minutter i vannet var klærne gjennomtrukket, og støvlene fulle av vann. I begynnelsen lå jeg nærmest oppå vannet, men etterhvert sank jeg dypere ettersom lufta forsvant ut av klærne. Jeg er overrasket over hvor mye oppdrift det er i den tynne flytevesten. Produsenten er tydelig på, både ved merking og i bruksanvisning, at plaggene kun skal brukes som mellomlag, under andre plagg. Det skyldes at plaggene ikke har samme stramming eller remmer som tradisjonelle flytevester, og klærne man har over skal derfor holde flyteplaggene på kroppen. Det er likevel bra at vesten har en stropp fra rygg til front som skal mellom beina og sørge for at vesten ikke sklir opp når man ligger i vannet.


Ti minutter er lenge når man ligger stille i 14 graders vann...

Den store fordelen med disse flyteplaggene er at i tillegg til å holde meg flytende har de også veldig gode egenskaper når det kommer til varme og fukttransport. Hemmeligheten ligger i mikrocellene i stoffet. Jeg har brukt klærne mye og de er både vindtette, varme og lune, tillegg til at de puster svært godt. Det er nettopp her Thermotic har en enorm fordel med dette produktet kontra andre flyteplagg. Oppgaven de løser ved å fungere så godt som mellomlag gjør at det som faktisk er hovedpoenget med plaggene, nemlig flyteegenskapene, kommer litt i skyggen av de andre egenskapene.

Om vinteren bruker jeg ofte flytedress. På isen er aktivitetsnivået veldig variabelt, fra gåing i dyp snø til timesvis med stillesitting. Når jeg blir svett under forflytning blir jeg kald etterpå. Ofte blir det en del kondens på innsiden av dressen. Med klærne fra Thermotic blir jeg mye mindre klam, og jeg opplever at det er lettere å regulere temperaturen. Ser vi på resten av produktene Thermotic tilbyr er det tydelig at bruksegenskapene til materialet er brede, for her er det blant annet både varmedekken til hund og sitteunderlag.

Avansert materialoppbygning.


Jeg har også brukt klærne under vadebukse i elv og i sjøen. Der kommer buksa virkelig til sin rett! Materialet isolerer meget godt i tørr tilstand, og fungerer også supert som mellomlag mellom ull/fleece og vadebukse. I tillegg føles det godt å vite at jeg har plagg med oppdrift og flyteegenskaper når jeg står i elva. Alle som har falt eller snublet under vading vet at det er skummelt når lufta i vadebuksa løfter beina opp. Er det litt strøm i tillegg kan man fort få dårlig tid. Husk at vesten bør brukes for å sørge for å få overkroppen opp og hodet over vannet! 

Buksa finnes både i kort og lang modell

Varmeegenskapene ble veldig tydelige etter at jeg hadde badet. Normalt vil et bad i 14 graders vann med klær på medføre at man blir kald etter kort tid, men jeg opplevde at vesten bidro til at jeg holdt meg varmere enn med bare våte klær den halvtimen det tok før jeg fikk skiftet. Dette skyldes at materialet har egenskaper som minner om det man finner i våtdrakter. Dette er et stort pluss. Etter et ufrivillig bad blir man gjerne gående en stund i våte klær.


Artikkelforfatteren med vest, før bading.

Flyteplaggene fra Thermotic forhandles gjennom Wiggler. Mer informasjon finner du også hos Thermotic

Som nevnt har jeg brukt plaggene ved fiske fra land og båt, samt på isfiske. Etter et halvt år med testing har de blitt mitt foretrukne valg av mellomlag, mellom ull/fleece og skallbekledning. Som kjent filmer vi en del og da er det viktig å vise at man tenker sikkerhet. Derfor bruker jeg ofte en selvoppblåsbar flytevest på filmene. Likevel velger jeg stort sett disse plaggene som mellomlag. Jeg liker produkter som fyller flere funksjoner, og her har Thermotic lykkes meget godt!



PS - ser du ikke videoen over så prøv denne direktelinken: https://youtu.be/65hxj2EhYjs




Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?