Hva er dette? What is this?

Alt du finner her, kan du fritt bruke videre, så lenge du kreditterer bloggen og forteller oss hva du skal bruke det til. Du når oss via kommentarfeltet under innleggene, eller på teamcolibrino@gmail.com.

Everything you find on our blog is free for you to use, but please credit us and tell us what you will use it for. You can reach us by posting a comment, or through teamcolibrino@gmail.com.

mandag 8. januar 2018

Litt utstyr til Starwelden (1)

Det er fortsatt 3-4 måneder igjen til båtene skal hentes, og valg av motor er ikke helt spikret enda. Men litt utstyr begynner å samles opp uansett.

Jeg tar med meg endel utstyr fra Evadaen over i den nye båten, det er i praksis en nødvendighet av rent økonomiske årsaker. Nøyaktig hva gjenstår å se med tanke på at Evadaen må legges ut for salg først og det skjer neppe før i mars. Først etter salget av henne vet jeg sikkert hva jeg kan ta med over. Men siden det både har vært jul og jeg tilfeldigvis fylte 40 her om dagen, har det uansett blitt endel nye ting & tang som skal inn i Starwelden.
Starweld Fusion 16 DC

Min gamle Cannon Uni-Troll 10 skal over fra Evadaen. Den har tjent meg godt i rundt 15 år og når den står i Starwelden er den med meg over i sin tredje båt. Men min søster med familie spleiset sammen med mine foreldre på en ny Uni-Troll 10 STX.
Cannon Uni-Troll 10 STX

Den kom komplett med swivel-base og wire etc. Jeg har et ekstra lodd fra før, så nå har jeg endelig to rigger til båten min. Jeg har spesielt savnet det under røyetreffet med Norges Trollingforbund i Randsfjorden. Frem til nå har jeg bare kjørt med en rigg der, men nå skal storrøya til pers!

Fra fruen fikk jeg en Lowrance Point-1. Jeg har hatt en slik på Evadaen, men den kan ikke flyttes over uten videre uten å etterlate hull i Evadaen så den selges med gamlebåten. Da passet det perfekt at min kjære kjøpte en ny til meg.
Lowrance Point-1
Med denne kan jeg få kompassretning inn på båtens kartplottere, samt få GPS-posisjon der jeg vil ha den, med andre ord nærmest mulig 2D-ekkoloddgiveren min. Den vil også gi posisjon til min Lowrance Link-8 VHF som blir med over fra Evadaen.
Lowrance Link-8
VHFen har innebygget AIS-mottager så plotterne kan vise fartøyer med AIS-sender, og så lenge den får posisjon har den også DSC (digitalt nødsignal med posisjon). DSC er en funksjon som utvilsomt er kjekt å ha, men som jeg håper jeg aldri vil få behov for. Jeg har ikke bestemt meg for antenneløsning enda, jeg er usikker på om jeg skal gå for en enkel pisk eller en bedre antenne. Fordelen med en enkel pisk er at den er liten og svært enkel å skru ut og legge ned. Ulempen er elendig rekkevidde.

Med Point-1 og Link-8 sier det seg selv at det blir et NMEA-nettverk i Starwelden. Jeg tar med min Baroplug over fra Evadaen også, slik at jeg får lufttemperatur og barometrisk trykk inn på nettverket.
Baroplug
Jeg ønsker meg motordata fra påhengeren inn i NMEA-nettverket, men det får jeg komme tilbake til detaljene når motorvalget er spikret. Selvfølgelig skal også båtens skjermer inn på dette nettverket, men akkurat hvilke skjermer båten skal utstyres med gjenstår å se. Delvis fordi jeg regner med å selge (minst) en skjerm med Evadaen og delvis fordi jeg må se an lommeboken mot slutten av prosessen her. Sannsynligvis blir det å ta med to av dagens HDSer fra Evadaen (mens en blir igjen) og så må det kjøpes en eller to skjermer til.

Jeg har ellers bestemt meg for at jeg tar med meg Lowrance StructureScan 3D modul og ekkoloddgiver over fra Evadaen, samt Lowrance Sonarhub med Airmar TM150M. Jeg har en ny Airmar P66 liggende som skal monteres på Starwelden, så den som står på Evadaen følger henne.
Lowrance Sonarhub
Med softwareversjon 1.26 og TM150M er Sonarhub bedre enn det innebygde ekkoloddet i dagens HDS Gen 3 og HDS Carbon når det kombineres med TM150M. Derfor vil jeg ha med min Sonarhub fra Evadaen så lenge jeg bruker TM150M som primær ekkoloddgiver. StructureScan 3D er den beste løsningen for sidescan på litt avstand på markedet i dag, så den blir definitivt med meg videre.

Starwelden kommer med en Humminbird Helix 5 Chirp/GPS (G2) innfeldt i dashbordet. Jeg kunne forsåvidt godt beholdt den der, men den er dessverre ikke kompatibel med NMEA2000. Jeg regner med at Helixen skiftes ut med en Simrad GO i 5 eller 7 slik at jeg har en skjerm for NMEA-data midt på dashbordet. Dermed kan jeg få opp motordata, temperatur og barometrisk trykk "midt i fleisen" på en stilren måte, og slipper å bruke piksler på øvrige skjermer på slike data. Håpet er at det blir både pent og praktisk. Valget mellom GO 5 og GO 7 må tas delvis basert på lommebok og delvis på hva jeg får plass til i dashen. Humminbirden har "villedende" pris på 4.700,- så salget av den vil hjelpe på mot en GO.

Det blir garantert flere ting som skal inn i Starwelden fremover. Fortsettelse følger.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar