Hva er dette? What is this?

Alt du finner her, kan du fritt bruke videre, så lenge du kreditterer bloggen og forteller oss hva du skal bruke det til. Du når oss via kommentarfeltet under innleggene, eller på teamcolibrino@gmail.com.

Everything you find on our blog is free for you to use, but please credit us and tell us what you will use it for. You can reach us by posting a comment, or through teamcolibrino@gmail.com.

onsdag 24. mai 2017

Restaurering av tilhenger til portabel farkost, del 2

Jeg har arvet en tilhenger fra 1973. Da jeg fikk den var den i sørgelig forfatning. Råtten kasse og gulv, rusten og med punkterte dekk. Ti år bak en garasje ute i vær og vind hadde gjort sitt. I de flestes øyne var dette søppel. 

I Del 1, som du finner her, tok jeg for meg demontering og bytte av hjullagere. Nå gjenstår montering, ferdigstillelse, testkjøring og oppsummering!


Utgangspunktet...

Montering
Etter å ha kappet, slipt, malt og fikset hjullagere var tiden inne for montering. Planen var å lage en enkel løsning som kanoen, evt en fiskekajakk, kunne ligge på. Jeg hadde ikke behov for noen ny kasse, og bestemte meg for å bare ha plate på ramma. Det finnes flere løsninger som kan fungere, både vannfast kryssfinér og aluminiumsplater. Treverk er lettere å arbeide med, men en metallplate vil mest sannsynlig overleve resten av hengeren. Behovet mitt var bare 120x180 så plata måtte kappes. En aluminiumsplate er ca dobbelt så dyr som en kryssfinérplate. Jeg stakk innom et plateverksted jeg vet har en del kapp og spurte om de hadde noe egnet. Tilfeldigvis hadde de en rest av en 3mm dørkplate i aluminium stående. For tusen kroner fikk jeg den kappet på mål. Dette er ca samme pris som jeg måtte gitt for en plate i vannfast kryssfinér på en byggevareforretning. Jeg passet også på å få med meg noen platebiter til braketter til skjermene, og en platebit til bakplata der lykter og skilt skulle festes.

Prøvemontering av aluplate, festeører og skjermer.
Siden alle lamper og kabler på hengeren måtte kastes trengte jeg noen nye. Siden kanoen min er 16 fot lang falt valget på en ferdig lysskinne fra Biltema. Denne er ganske lik den som brukes på sykkelholdere, men med trekantreflekser og sju meter kabel. Tanken var å kunne feste den på kanoen, eller på hengeren. Den festes med lastestropper og er lett å ta av og på. Kanoen stikker mer enn én meter ut bak hengeren og derfor må den merkes, enten med varselrør/reflekser eller med lysskinne.

Ferdig kanotilhenger.

Vanger med matte og festeører for lysskinne.
Det var viktig for meg å få til en enkel og stabil løsning som kanoen kunne ligge på. Jeg har som oftest elmotor, stoler og portabelt giverfeste påmontert kanoen for å spare tid, og det er derfor smidig å kunne ha den liggende riktig vei på hengeren. Jeg vurderte først noen enkle båtvugger fra Biltema. Siden kanoen, og evt en framtidig fiskekajakk, er nokså flatbunnet ville ikke dette bli en fullgod løsning. Jeg måtte lage noen vanger den kunne ligge stødig på. Valget stod mellom plastrør og treverk med matte. Valget falt på sistnevnte, først og fremst på grunn av tilgjengelighet, men også fordi matta har litt mer friksjon. Vangene er festet med vognbolter i ramma på hengeren, og kan enkelt byttes ut. Festeørene er fra en anerkjent tilhengerprodusent. Jeg valgte å legge litt ekstra penger i disse av frykt for at de skulle ryke i en bråstopp. Nye skjermer og hjul ble kjøpt inn på Biltema.


Lysskinne montert på kanoen.

Hva kostet dette prosjektet?

Det økonomiske aspektet er selvfølgelig viktig. En pent brukt én-akslet tilhenger får man tak i for 4-5000kr. Disse er riktignok ikke spesialtilpasset, men fungerer helt supert til formålet med små justeringer. I mitt tilfelle fikk jeg hengeren gratis, og den har lengre drag enn de fleste hengere som selges i dag. Jeg valgte å bruke penger på ny kulekobling og festeører fra en anerkjent produsent siden dette er ting jeg helst ikke vil skal feile. Jeg anser også hjullager og simringer som nødvendige utbedringer for at hengeren skal være driftssikker. Regnestykket for det jeg anser som de nødvendigste kostnadene for å kunne bruke hengeren ser da slik ut:

  • Kulekobling:  650,-
  • Festeører:     250,-
  • Hjullager:      200,-
  • Simringer:     250,-

Sum:              1350kr

Mitt prosjekt har kostet ca 4000 kr. Jeg har valgt å legge penger i ting som gjør den mer funksjonell og finere å se på. Mye av dette er selvfølgelig ikke nødvendig, og man kan bruke ting man har liggende, eventuelt billigere løsninger. For eksempel hadde jeg spart ca to tusen kroner hvis jeg hadde hatt en kryssfinérplate og noen passende hjul liggende. Men, dette er jo hobby, og da gjør man som man vil. Veien blir til mens man går. Det trenger ikke nødvendigvis bestandig å være fornuftig så lenge man blir fornøyd. Jeg synes også det er artig å kunne bruke noe gammelt framfor å måtte kjøpe noe nytt.

Har du lyst til å lese mer om tilpassing av tilhenger til små farkoster finner du Eriks artikkel om pimping av Blikkboksen her.


1 kommentar:

  1. Snakk om ekstrem oppussing! Meget snygt arbeid!

    SvarSlett