Gå til hovedinnhold

Bogstadvannet 17.04.17 - minitur

På tide å besøke et annet av barndommens vann.

Morgenen innbød ikke akkurat til fisketur, utsikten fra kjøkkenvinduet var nitrist.
Hvem har sølt melis i hagen min?
Det åpnet seg en mulighet for en minitur på 4 timer på tampen av påsken, og det er nettopp slike turer jeg har kjøpt jolla for. Min Alumarine 10, døpt "Blikkboksen", er kjøpt for å utforske mindre vann og elver, samt for kortere turer hvor jeg ikke vil dra med meg kabinbåten.
Klar for avreise
I forrige rapport (les den HER) skrev jeg at Stovivannet nok var neste vann vi skulle besøke. Men siden denne turen kom så fort, og jeg ikke er sikker på at isen har gått på Stovi, ble dagens mål Bogstadvannet. Bogstadvannet var sammen med Holmendammen og Strømsdammen de viktigste arenaene for min sportsfiskeinteresse i barndommen. Hit ble jeg kjørt rett etter frokost, etterhvert syklet jeg selv, og hentet på kvelden. Så føyk jeg rundt med fiskestang og koste meg gløgg. Det er derfor ganske nostalgisk å være tilbake i gamle trakter, nå noen tiår eldre men trangen til å utforske er den samme.

Det er ikke bare alderen som er endret, utstyrsnivået er også "noe" høyere. Siden det bare var tid til noen få timer i dag, var jeg litt i tvil om jeg skulle ta med fiskeutstyr i det hele tatt, eller bare teste elektronikken. Jeg venter fortsatt på diverse RAM-deler men selve elektronikkkassen er nå ferdig. Kassen fikk kallenavnet "Panduras eske" ganske tidlig i prosessen, mest fordi jeg holdt på å skjære av meg en fingertupp da jeg skulle lage hull til en av gjennomføringene i kassen.

Men navnet passet enda bedre på forrige tur, da jeg fikk støy på 2D-bildet når StructureScan var på. Nå har jeg koblet om og laget større mellomrom mellom strømkablene til henholdsvis StructureScan-modulen og HDSene. Det ser ikke ut til å ha hjulpet, så da får jeg gå på en ny runde med feilsøking. Jeg holder på med en egen artikkel om Panduras eske, så det kommer mer om den siden. 
Klar for å legge ut.
Blikkboksen var på vannet ca kl 09.00. Jeg begynte med å logge opp området rundt demningen. Resultatet av dette og resten av dagens logging kan du allerede se på dybdekart.no og sikkert Insight Genesis etterhvert også. Siden jeg har en Sonarserver i Pandoras eske, har også Navionics fått data. Her deles det meste med de fleste.
Du vet du har nok skjermer når en tofte går med til de alene.

Her følger to sett med før og etter logging i Navionics Boating,

Mot demningen før logging

Mot demningen etter logging

Mot Sørkedalselva før logging

Mot Sørkedalselva etter logging

Via appen får også Navionics inn dataene, så det originale kartet deres kan oppdateres. Men Navionics skal ha skryt for at det opprinnelige kartet ikke var så galt der jeg kjørte i dag.

Som du kan se av DENNE tråden på Fiskersiden er det mer snakk om dager enn uker siden isen gikk. Det er egentlig å strekke strikken å si at den har gått, over halve vannet er fortsatt islagt.
Iskant
Etter en runde med logging og litt fisking i området mot demningen, måtte jolla opp på tralla igjen for å komme til neste isfrie område på vestsiden. Det går forbausende greit å flytte den slik, men det stjeler tid så jeg ser virkelig frem til at isen går helt.
Her skal jeg utpå.
Jeg hadde med en stang for vertikalfiske og en for dropshot i dag. Men trua sank som en stein med isflakene duppende rundt meg. Det hjalp ikke at de seks første kastene resulterte i to jigger i avgang på grunn av bunnapp, enda en jigg forsvant litt senere. Det ble derfor mest å ro rundt og logge. Om ikke annet er det greit å få unna endel logging nå før det blir mer fart i selve fisket. Jeg så forbausende lite fisk på ekkoloddet også, men jeg kom ikke til i sjøens dypeste områder på grunn av isen.

Grunnen til at innholdet i jiggboksene ble så raskt desimert ser du på SideScan. Bogstadvannet var et knutepunkt i tømmerfløtingen ut fra marka og det ligger stedvis mye synketømmer på bunnen her.

Her tror jeg jeg passerte en kompakt stim med mindre fisk. 2D-bildet er ikke så godt å tyde, jeg passerte over et par ganger men det ble bare en klump mot bunnen uansett.
Muligens fisk, garantert støy.
Men på SideScan ser det mer ut som fisk.
SideScan sladrer om en stim med fisk.
De to bildene over er ikke overraskende fra ett av de dypeste punktene jeg passerte over i dag. Fisken var overhodet ikke interessert i jiggene mine, ikke antydning engang. Jeg mistenker derfor at dette var en stim karpefisk.

Her følger noen flere SideScanbilder, de forklarer hvorfor jiggene mine stadig vekk ble sittende igjen på bunnen.

Tømmer

Mer tømmer

Stående tømmer.

De to siste viser noe jeg ikke er helt sikker på hva er. Det første er omtrent der fiskestimen var, du ser fortsatt fisk tett mot bunnen, men det er den tydelige streken på styrbord side jeg er undrenes til. Det neste bildet viser samme fenomen, men et helt annet sted.
Ukjent 1.

Ukjent 2

På vei tilbake til bilen med båten på kanotralle:
Klar for hjemreise.

Noen går tur med bikkja, andre går tur med jolla.
Endel turgåere stirret voldsomt men det er bare morsomt. Noe som ikke er så morsomt er at båten vrir seg på tralla. Det går fint på asfalt, men det spørs om ikke den enkle kanotralla må erstattes med noe annet.







Henger med tipp er forresten kjekt å ha under båtvasken. 

Tipp topp.


Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?