Gå til hovedinnhold

Dropshot i ferskvann - teori og praksis

Høsten er her, og med det passer det å kikke på en teknikk som tillater sakte fiske. Enn så lenge har det vært bra fart i fisken her på Østlandet men når vanntemperaturen faller ytterligere, eller nordavinden uler, kan det være fordelaktig å fiske bunnært og sakte. Da kan dropshot være tingen.

Stang og snelle.

Jeg har investert i en splitter ny ABU Veritas 2.0 6,6", opp til 30g (M) stang for dette fisket. Den er ikke delbar, og derfor helt perfekt i familiebilen. (Eller var det omvendt?) Stangen har også fått ny snelle med multifilament. Siden jeg kjøpte stangen til 50% på Torshov Sportsfiske ble det hele en perfekt kombinasjon for lettere jiggfiske og dropshot til en brukbar penge. Hvis du er nysgjerrig på Veritas-stengene kan du lese Dags test av to av de HER. Versjonen jeg kjøpte var ikke på test da, men har fått kjørt seg nå, og den leverer varene. Jeg har tidligere kritisert Veritas 1.0, forgjengeren til 2.0, men denne stangen vil jeg karakterisere som et knallkjøp i sin klasse.
ABU Veritas 2.0 6`6"
Jeg vil ha en stang som fremstår som litt stiv, og da spesielt i den nederste 3/4-delen av stangen. Samtidig må ikke tuppen være for myk. Er stangen for bløt i tuppen får man ikke til de små hoppene med søkket, den blir snarere en katapult som først ikke løfter søkket nok, for så å løfte det alt for mye. At stangen har skikkelig rygg så man får satt mothugget godt er en bonus. Ikke minst setter jeg tilbake mye fisk og da må utstyret takle å kjøre den hardt og fort inn. Å sette ut igjen daukjørt fisk er jeg ikke en tilhenger av, så ultralett utstyr bruker jeg bare på steder hvor småfisk dominerer fullstendig.

Stangens lengde er mye av en smakssak. Til fiske fra båt liker jeg generelt litt korte stenger, ikke minst fordi det er praktisk men også fordi kortere stangemner generelt er mindre svampete og gir mer følelse med sena og jigg/ søkke. Fisker man fra land vil nødvendigvis kastelengden bli et tema, og en lengre stang kan være nyttig. Jeg har fisket mye dropshot fra land, og bruker da ofte en 10' stang så jeg både kaster noe lengre og kan få sena høyt til værs. Da får jeg skarpere vinkel mot søkket, som igjen tillater at noe lengre kast fortsatt kan fiskes av med god bevegelse i jiggen.

Kombinasjonen over har så langt vært med på to turer i Oslofjorden, og en ukes høstferie i Vansjø. For de som måtte lure på det kan jeg opplyse om at det er fult mulig å fiske makrell med dropshot, selv om det ikke var den arten som var målet i Oslofjorden heller. I Vansjø øynet jeg et håp om å få noe mer spennende på kroken. (Se ellers linker nederst for mer om dropshot i saltvann.)

Tidligere har jeg brukt haspel til dette fisket, men særlig for dropshot og andre rigger som skal/ kan fiskes sakte opplever jeg at jeg får mer kontroll med multiplikatorsnelle. Men det betyr ikke at du ikke kan bruke haspelutstyret du har. Det er først i år jeg har gått over til multiplikator, men dropshot har jeg fisket med (og fått fisk på) i mange år. Du trenger ikke spesialisert stang og snelle i det hele tatt, selv om det er fordelaktig, men multifilament er sterkt å anbefale.

Noe av essensen ved dropshot er ganske korte kast, og bunnkontakt med søkket. Smådirring med stangtuppen gir jiggen liv, et vipp flytter søkket et lite hopp bortover bunnen før man dirrer litt igjen. Da sier det seg selv at følsomhet og snørekontroll er viktig. Fisker man fra båt er det svært viktig at båten ligger i ro. Siden dette er en metode jeg bruker på var/ treg/ sær/ lettskremt fisk, foretrekker jeg å ankre opp på klassisk vis kontra å bruke frontmontert elmotor som jeg er redd kan skremme fisken. Jeg stanser gjerne påhengeren i god avstand fra fiskeplassen, og padler, ror eller bruker avdriften for å få båten i posisjon. Dette er et perfekt fiske fra små og lettmanøvrerte båter, her trenger du hverken det siste innen marin elektronikk eller ørten stangholdere. 

Ulempen med dropshot kontra mer tradisjonelt jiggfiske er at man dekker et mindre areal. Både fordi man kaster kortere og fordi man fisker av området saktere. Dropshot er derfor ikke favorittmetoden når jeg fisker av nye områder, eller det er full fart i fisken. Dette er en metode jeg bruker når jeg fisker på plasser jeg mener jeg kjenner og er rimelig sikker på at holder fisk men som ikke tar vanlig shadjigg.
Eriks ene dropshotboks

La oss se på noen typiske dropshotjigger.

Her er noen av mine favoritter, ellers så du et litt større utvalg på bildet av den ene dropshotboksen min rett over her.

Fine dropshotjigger 1
Nederst på bildet over ser du en rosa Lunker City Fin-s Fish, Denne er nærmest unntaket som bekrefter regelen når det kommer til min smak innen dropshot-jigger. Kroppen er ganske stiv, og har lite bevegelse i vannet, det er primært bare den korte halen som vifter. Men den fanger fisk, særlig gjørs ser ut til å like denne.
Fine dropshotjigger 2
En av favorittene mine skal jeg løfte frem med et eget bilde:
Berkley Powerbait Dropshot

Bildet over er fra Villmarkbutikkens utvalg, den butikken er et bra sted å starte hvis du vil prøve dette selv, og Berkley-jiggen er også veldig bra. Så kan man heller utvide utvalget med andre varianter etterhvert som man får litt "gefühl" på dette og ser om det er noe man i det hele tatt vil holde på med. Dropshot er et såkalt finessefiske, og passer nok ikke for alle, så det kan være greit å ikke tømme butikken før man har prøvd teknikken litt. Ikke kjøp for store jigger, maks 15 centimeter og gjerne halvparten av det. Som bildene viser er de fleste av mine favoritter rundt 10-12 centimeter.

Smale (avlange) jigger med tynn hale er tingen for maksimal bevegelse i vannet. Blir jiggen for kompakt og massiv henger den bare som et slips og får ikke de rette bevegelsene, samt at du ikke vil klare å kroke fisken. Enkelte jigger spesielt beregnet på dropshot har luftfylte kammer bakover i jiggkroppen nettopp for å motvirke "slipseffekten".

Den klassiske dropshotjiggen i USA er en "worm", med andre ord en jigg som imiterer meitemark eller en igle. Disse fungerer i Norge også, men jeg sliter med å kroke fisken med de når jeg rigger de på dropshot, sannsynligvis fordi de er så lange. Derfor foretrekker jeg å fiske disse på andre måter, ikke minst med en Carolina-rigg.

Kroker og slikt.

Det finnes flere måter å tre en dropshotjigg på kroken. Jeg gjør det stort sett klassisk, akkurat som når jiggen tres på en vanlig jiggkrok med blyhode. Men du kan også rigge "weedless" hvor krokspissen skjules i jiggkroppen og "nosehook" hvor kroken bare tres igjennom tuppen på jiggen.

Du kan bruke vanlige enkeltkroker til den klassiske formen for rigging, men det er viktig at de har et vidt krokgap og ikke for grov krokstamme. Blir de for tunge og grove går det utover jiggens bevegelse i vannet. Er krokgapet for lite går det (kraftig) ut over krokningsprosenten. Krokspissen skal stikke klart og tydelig ut av jiggen, omtrent som med vanlig jigghode og jiggkropp. 

Det finnes selvfølgelig en drøss med spesialkroker for dropshot. Selv er jeg litt svak for disse, men det er mest fordi jeg liker måten å rigge på. VMC Spinshot i størrelsene 1 og 1/0:
VMC Spinshot
Jeg liker de, andre hater de. Ulempen med de er at de blir noe tyngre enn tilsvarende størrelse krok uten svivelfunksjonen. Som jeg nevnte tidligere har jeg frem til nå brukt vanlige haspelstenger for jiggfiske til mitt dropshotfiske, og det har delvis vært fordi jeg ofte skifter mellom vanlig jiggfiske og dropshot flere ganger på samme tur. Etter overgangen til egen dropshotstang har noen Gamakatsu offsetkroker funnet veien til boksen min, 2/0 ser ut til å være en bra størrelse for jigger over 10 centimeter men skal suppleres med 1/0 når jeg kommer så langt.

Jeg bruker selvfølgelig multifilament, typisk et sted rundt 0,10-0,13mm, som jeg knyter direkte i en fortom av 0,25-0,35mm fluorkarbon. Knuten jeg bruker ser du under her (bildet er hentet fra powerpro.com).
Bra knute for multi til mono eller fluorkarbon

Følger vi riggen med Spinshot-krokene som skal kunne skiftes enkelt, så bruker jeg en sluklås i enden av fortommen. (Det gjør jeg ikke når jeg bruker vanlige kroker.) Her er jeg blitt alvorlig svak for IMA sin variant til det lettere fisket, men også Ever Green Wide Snap fungerer bra.
IMA Snap
Denne kjører jeg så rett i VMC Spinshot. På den måten kan jeg kjapt koble av hele dropshotriggen og bytte om til tradisjonelle jigger eller annet godteri. For at denne måten å rigge på ikke skal gå ut over jiggens bevegelse, må sluklåsen være lett og nett, og det er her de lette men sterke variantene til IMA kommer inn. I den andre enden av Spinshot-kroken knyter jeg en tynnere bit fluorkarbon som skal holde søkket. Det er viktig at denne biten med sene er tynnere enn fortommen, altså den biten som er mellom multifilamenten og kroken. Er den tynnere er det den som ryker hvis du setter deg fast, og du mister ikke hele riggen din. Har du ikke tynnere sene tilgjengelig, så slå et par kjerringknuter på den som du drar til uten å fukte sena, da svekkes den. 

Lengden på sena fra kroken og ned behøver ikke å være lang. Et praktisk utgangspunkt er avstanden fra den nederste stangringen på stangen din og til snellas sveiv og så legge på 4-6 centimeter. Det er veldig greit å sette selve kroken i foten på stangringen, og så ha lang nok sene til å vippe søkket rundt sveiva så det ikke henger og slenger under transport. Med en slik måte å rigge på, ender jeg opp med 70-90 centimeter fra multifilamenten og til søkket. En annen vri over samme tema, er å ta utgangspunkt i krokfestet på stangen, og så opp til første eller andre stangring. Fest da dropshotkroken i krokfestet, og vipp søkket rundt foten på den stangringen du ønsker.

Søkker

Jeg bruker ikke nødvendigvis bare "skikkelige" dropshotsøkker, men også vanlige små pære- eller sigarsøkker i enden av riggen. Pære eller kulesøkker er langt fra ideelle, de setter seg fort fast mellom steiner. Avlange søkker setter seg ikke så fort fast. Jeg bruker ikke de spesialdesignede dropshotsøkkene så mye fordi jeg har mistet litt for mange av de, og det blir dyrt i lengden siden de koster omtrent 50% mer. (Men hvis du slår en kjerringknute i enden på senebiten som holder søkket sklir de ikke så fort av ved bunnapp.) Vanlige sigar- og pæresøkker er billigere og jeg bruker de til mye annet fiske så jeg har en drøss av de, samtidig som du finner de i enhver butikk med litt fiskeutstyr mens dropshotsøkkene kun finnes hos spesialbutikker ala Villmarksbutikken og M&M.
Dropshotsøkker og offsetkroker
Stangen jeg bruker er som nevnt beregnet på slukvekt opp til 30 gram, men det er sjelden jeg bruker tyngre søkker enn 20 gram. 15-20 gram er det jeg bruker mest ved fiske fra båt i ferskvann. Ved fiske fra land kan det være greit å gå litt ned til 10-15 gram, delvis fordi du nødvendigvis har null avdrift når du står med bena solid plantet på land, og delvis for å få færre bunnapp. Men går du for langt ned i søkkevekt ender du opp med at søkket flytter seg også når du småvipper med stangtuppen for å gi liv til jiggen, så for lette søkker er ikke ideelt.

Må man opp på veldig høy søkkevekt, er jeg tilbøyelig til å si at man gjør noe feil. Enten kaster man for langt, eller så ligger ikke båten skikkelig stille. Men for å få til de riktige bevegelsene, er det bedre med for tungt søkke enn for lett.

Stinger?

Joda, man kan bruke stinger på dropshot, men det er laaaangt fra ideelt. Som nevnt over er det viktig at kroken ikke er for tung, og med en stinger, crimps og ekstra sene øker vekten. Resultatet blir fort en jigg som henger som et slips, i steden for å danse forførerisk. Men noen jigger har en hardere kjerne i selve kroppen, og disse tåler en lett rigget stinger. Det påvirker gangen, men den blir ikke fullstendig ødelagt. Dog er det beste å droppe hele stingeren, bruk heller kortere jigger eller klipp av en lengre i fronten så du får kroken nærmere halen. Fisker du med slakk nok sene mot jiggen, klarer selv ganske beskjedne fisk å suge inn jiggen. En 10 centimeter stor abbor krokes på en 8 centimeter stor jigg hvis den er nogenlunde sulten og du fisker riktig. Smånapping vil du oppleve en hel del av, men dette er sannsynligvis de aller minste fiskene som ikke har stor nok munn til å suge inn hele jiggen.

I Sverige brukes dropshot også med ganske store jigger, jigger vi kanskje mest forbinder med vertikalfiske etter gjørs, gjedde og saltvannsfisk. Når jiggene både har volum i kroppen og kommer opp i 20+ cm må man nødvendigvis bruke en stinger.

Godlukt og slikt?

Siden dette fisket foregår sakte og pent, og man nettopp vil trigge litt sløv eller var fisk, har jeg stor tro på å piffe opp jiggene litt ekstra. Derfor er det både luktstoffer og fargetusjer med meg på dropshotfiske. Produkter som Attraqua, Gulp og Trigger X har sin misjon, og da særlig ved fiske hvor fisken har litt ekstra god tid på seg til å ta sin avgjørelse. Hva foretrekker du å spise selv? Mat som lukter og smaker godt, eller mat som lukter og smaker plast?
Hodet farget rødt med Spike-It tusj og kroppen gnidd inn med Trigger X
På grunn av måten man fisker på, har man mer eller mindre slakk sene minst halvparten av fisketiden. Selv med følsomt utstyr betyr det at mange fisk vil ta jiggen i munnen uten at du merker det direkte. Da tror jeg det er en stor fordel om jiggen smaker noe annet enn plast, smaker jiggen godt spytter ikke fisken den ut igjen like fort. Derfor har smaks- og duftstoffer fast plass i boksen med jiggene, så jeg garantert husker på å ta de med. Jeg foretrekker gelvarianten da det virker som den sitter bedre i jiggene enn spray. At jiggboksene lukter rimelig spesielt etterhvert får så være.

Du kan dra strikken enda lengre, og bruke naturlig agn. Meitemark fungerer sikkert, uten at jeg har prøvd. Agnfisk kan jeg skrive under på at fungerer, og med de rolig kastene man typisk bruker med dropshot henger som regel agnfisken med i kastet også. Hva med å teste dropshot med meitemark som et alternativ til bunnmeite etter ørret?

Tre på jiggen.

Slik jeg foretrekker det, så skal jiggen tres på kroken akkurat som om du hadde brukt en vanlig jiggkrok med blyhode. Her ser du to eksempler, det første med Spinshot og det neste med klassisk offsetkrok
Korrekt 1

Korrekt 2
Det er verdt å nevne at med offsetkroken er litt av poenget at du kan gjemme krokspissen inne i jiggen, og på den måten fiske steder med mye vegetasjon eller trestokker på bunnen uten å sette deg fast. Fisker du på et slikt sted, så drar du selvfølgelig ikke offsetkroken helt igjennom. Bare husk at når du fisker med krok skjult i jiggen, må tilslaget være HARDT.

Teknikken

I motsetning til nesten alt annet fiske; desto grunnere det er, desto kortere bør man kaste når man bruker dropshot. Dropshot er på mange måter en mellomting mellom vertikalfisket og det vanlige kastefisket, du kaster men fisker jiggen som om du vertikalfisker. Når du kastefisker med vanlig jigg med jigghode, har jigghodet både en funksjon som kastevekt, og for å gi jiggen svømmebevegelsen på sin vei ned mot bunnen igjen etter at du har løftet stangtuppen. Ved dropshot er søkket fortsatt en kastevekt, og for å få jiggen ned mot bunnen, men hovedpoenget er å holde riggen din på den avstanden du ønsker mens jiggen fiskes med små bevegelser uten å flytte søkket hele tiden. Dropshotjiggene har i likhet med vertikaljiggene veldig myk gummikropp som beveger seg med fristende vibrasjoner og små hopp ved minste bevegelse med stangtuppen, UTEN at man behøver å løfte søkket fra bunnen.

For å få til dette, må man ikke kaste for langt. Enkle underhåndskast er gjerne mer enn nok. Du vil ikke ha for slakk vinkel mellom stangtupp og søkket, av flere grunner. Den nest viktigste grunnen er at jiggen ikke vil bevege seg optimalt, noe du kan teste selv ved bryggekanten. Slipp først riggen rett ned, så søkket ligger på bunnen og gi et par-tre centimeter med slakk. Småvipp med stangtuppen og du vil se jiggen danse rundt med fristende bevegelser. Stikk så stangtuppen ned i vannet og bort fra deg så du får skikkelig vinkel mot søkket og gjenta. Dansen opphører eller begrenses kraftig. Den kanskje viktigste grunnen har med krokningsprosenten din å gjøre. Siden jiggen er festet med en enkeltkrok, som stikker opp langt frem på jiggen, må jiggen tilsvarende langt inn i fiskens munn før den krokes. Har du for stram line mellom deg og søkket, klarer ikke fisken å suge jiggen skikkelig inn i munnen, den ender opp med å smånappe i jigghalen. Det må være litt "slark" i systemet for at fisken skal krokes, og med slakk vinkel mot søkket får du ikke til dette. Se på de to enkle tegningene under så skjønner du hva jeg mener. Noen digital designer blir jeg neppe, men jeg håper du ser poenget.
God kontakt med jigg og søkke, lett å få fin bevegelse på jiggen

Mister fort kontakten, får ikke riktig bevegelse på jiggen.

I praksis foretrekker jeg å fiske av fra dypt vann og inn på grunnere med dropshot. Dette er stikk motsatt av hvordan jeg ellers fisker fra båt. Ved å plassere båten inne på grunna og kaste mot dypet, jobber man hele tiden søkket oppover. Da har man god kontakt hele veien. Gjør man motsatt, vil søkket synke litt mer for hver forflytning av søkket (hvert vipp med stangen), og dermed får man mange "falske napp" i det søkket synker litt mer enn man kan forutse. Siden fisket foregår en hel del med ganske slakk sene, gir man tilslag hvis man ser en uventet bevegelse i sena eller kjenner drag. Hvis søkket da drar fra deg fordi det jobber seg mot dypere vann, blir det mange tilslag per kast og lite effektivt fiske.

 

Nok teori, hva med praktisk fiske?

Høstferien ble tilbragt i Vansjø og Mosseelva, du kan lese rapport fra feriefisket HER. Som vanlig med hele familien på hytta, ble det mest sporadisk fisking rundt brygga og hyttetomten i Mosseelva. Vannstanden var allerede tappet ned til det vanlige vinternivået og var med det cirka en meter lavere enn i juli. For min del er den lave vannstanden dårlige nyheter, siden de beste fiskeplassene rundt hytta da er tilnærmet ubrukelige fra land. Lån av min fars 12 fots aluminiumsjolle av typen Båtsmann ble redningen. Ved hytta er det en dyp høl i elva, og med jolla  kunne denne fiskes effektivt selv ved lavt vann. Slik ser hølen ut på dybdekartet fra dybdekart.no:
Dyphøl i Moseelva

Den første økten padlet jeg litt opp i hølen før jeg krysset elva og båten kunne ankres opp der du ser de grønne isobathene på bildet over vitner om at det er dypt inn mot land. Kastene la jeg mot det dypeste partiet, så jiggen fisket seg fra det dypeste punktet og opp til meg på grunna. Jeg kaster ut, og lar riggen synke med låst snelle så sena holder seg passelig stram og jeg har direkte kontakt med jigg og søkke hele veien ned. Når søkket når bunnen småvipper jeg litt med stangtuppen, nok til å gi jiggen liv men så lite at søkket beveger seg minimalt bortover. Etter 3-4-5 små vipp gjør jeg ett litt større vipp med stangen så søkket gjør et hopp mot meg og slik gjentar jeg prosessen til alt er rett under båten.

Denne taktikken gav nesten umiddelbart napp. Allerede i nedslippet på det andre kastet kunne jeg dra til. Det svarte sånn passelig kilostungt i den andre enden, men etter noen sekunder slapp fisken. To kast senere tok enda en fisk i nedslippet, og den virket som en kopi av den forrige, inkludert evnen til å kvitte seg med kroken. Rett før jeg måtte gi meg var det derimot noe som ble sittende, halvveis gjennom kastet dro denne i seg en rosa Lunker City shad på Spinshotkrok.
Gjørs

Neste økt bød på litt smånapping før denne tok nesten inne ved båten, intens hoderistning avslørte arten lenge før jeg så den:
Rette sorten
Slettes ikke galt på to korte øker, det lovet godt for neste dag hvor jeg hadde litt mer tid på meg i båten.

Neste dag begynte tungt, grunnet noe så lite fiskerelatert som en svært ung mann som holder på å få tenner. Avreisen ble derfor litt senere enn det ideelle for abborfiske. Men uansett så ble første stopp på denne plassen:
Første stopp
De sorte stjernene viser omtrent de tre punktene jeg ankret opp her. Jeg begynte øverst, her går det en bro over og rundt bropilarene står det gjerne småfisk som igjen følges av større rovfisk. Så var også tilfellet denne gangen, diverse mindre gjedder kastet seg over jiggene mine. Her kommer ulempen med å bruke såpass tynn sene som jeg gjør på riggen, jeg mistet tre rigger i gjeddekjefter på omtrent like mange kast. To gjedder ble med hele veien inn.

På de to neste punktene kaster jeg rett ut i den dypere renna, samt noen kast langsmed land. Kastene langsmed land ga ingenting, mens kastene ut i renna ga noen passe store abbor.
Du falt for den ja?
De to neste stoppestedene ga ingenting, men på stopp tre skjedde det mer.
Abboren
Her er jeg ved et sted som passelig nok heter Abboren, igjen viser stjernene ankringspunktene mine men her med rekkefølge. Jeg begynte altså på 1, og kastet både langsmed land og ut i hølen på utsiden. Igjen ga kastene langs land nada, men det andre kastet ut ga ett bittelite napp noen meter inn i innsveivingen. Jeg stoppet opp og småvippet litt ekstra, i håp om at lukt og smak i jiggen hadde gitt mersmak til hva det nå enn var som smånappet der ute. Rett før jeg ga opp og skulle til å løfte søkket var det noe som sugde i seg jiggen.
Liten gjørs
En mindre gjørs kom opp og fikk raskt friheten tilbake. På ankringspunkt to var det bare bittesmå abbor uansett hvor jeg la kastene, men punkt tre var mer spennende. Igjen var det kastene ut i dyphølen mot vest som ga resultater. Tre halvkilosabbor kom opp før det ble dødt og jeg dro videre til turens siste fiskeplass.
Siste stopp for i dag
Denne plassen er det nærmeste jeg kommer en "bankers" plass i Vansjø. Her kan jeg knapt huske at jeg har fisket uten å få fisk, og plassen er som skapt for å fiske bunnært med jigg eller dropshot. I dag var plassen befolket av gjedder, så jeg ga meg etter å ha hilst på to av de. Begge tok nesten rett under båten etter at jeg hadde fisket kastene mine fra dyprenna og innover.

Neste dag var jeg igjen på plass i hølen ved hytta. Kartplotteren begynte å bære preg av at jeg likte meg her, det var flere spor etter de siste dagers fiske i hølen og områdene rundt.
Lowrance Elite 7 Ti med kart fra dybdekart.no
En iskald nordavind gjorde at jeg ikke hadde helt troen på det store, men der tok jeg grundig feil.
960g med høstabbor
Abboren på bildet over ble unntaket som bekreftet regelen fra denne turen. Den tok ikke ute på dypet, men noen meter utenfor sivkanten. på cirka tre meters dybde. Den falt forøvrig for en Berkley Powerbait, den samme som på bildet i avsnittet om godlukt og slikt. Så store abbor gjør jeg alt jeg kan for å gjenutsette, så hun svømmer der fortsatt hvis du vil prøve deg.

På YouTube finner du mer.


På Youtube finner du en mengde klipp og filmer om dropshot. Som for så mye annet fiske som er litt mer avansert enn å slenge ut en sluk og sveive monotont inn, er det best å søke på engelsk (eller svensk). Disse kan være verdt en kikk, flere av de tar for seg litt andre variasjoner over teknikken enn de jeg selv bruker.

KanalGratis med tips om hvordan man knyter en rigg.


FishEco med dropshot i akvarium.

Wired 2 Fish om teknikk.


Nytt Fiske om utstyr.


Andres artikler om dropshot:

Det er ikke bare på Youtube du finner informasjon om dropshot. Her har du to linker til leseverdige artikler også.

Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?