Gå til hovedinnhold

Båten på land for i år

Sist vinter tok jeg også båten opp for landligge ganske tidlig. Årsaken den gangen var at familiens fjerde medlem hadde meldt sin ankomst mot slutten av oktober og erfaringen fra vårt første barn tilsa at perioden rett etter fødsel er det bare å få båten på land og prioritere de nærmeste. 

Behovet for vedlikehold og ettersyn er drastisk mindre når båten er tømt og står på hengeren med presenningen på. Nå pleier jeg uansett å etterse båten minst en gang i uken, men så lenge hun står på land får jeg ikke magesår hvis det plutselig må gå to uker mellom hver gang jeg er innom. I år er vi i ferd med å skifte bolig så igjen kommer det til å gå mye tid på andre sysler enn båtliv og fisking en periode. Jeg kan absolutt ikke klage, båten ble tatt opp på siste dag i pappapermen min, og markerte dermed slutten på en 10 uker lang periode med båtliv 3 dager i uken de fleste ukene og en hel del fisking. Dessuten vil skiftet av bolig by på store muligheter også for mine fritidssysler på sikt. 

Gutta på Blommeholm har virkelig hjulpet meg masse disse ukene. Det er rett og slett klasseforskjell mellom servicenivå og innstilling her kontra mange andre marinaer og båtforeninger. At anlegget er veldrevet og godt vedlikeholdt, med et aktivt miljø nesten året rundt er et stort pluss. Det skal nesten godt gjøres å komme seg fra bilen og bort til båten her uten at man møter på en eller annen hyggelig sjel. Så ser du etter kranløft og service på båt eller motor så kontakt disse gutta. De har utstyr til det meste, og anbefales på det varmeste. Det er veldig kult for en som er såpass båtnerd som meg selv at det finnes et slikt miljø rett rundt hjørnet for der jeg bor.

Her følger noen mobilbilder fra løftet av Frøken Evada. Gutta brukte to ulike trucker, fordi de ønsket å teste vektene i de to mot hverandre.

Klar for løft med den minste trucken
Snart over vann, før veiing og så ned igjen
Vekten på den lille trucken viste 1214 kg og er den antatt mest presise vekten de har for båter i min størrelse. Så var det klart for den store trucken.
En blir litt nervøs når hun er på vei opp.
I lufta
Høyt henger de og sure er de?
På vei bort til vaskegraven for spyling
Spyling 1
Spyling 2
Spyling 3
Der stroppene fra trucken var, ser du hvor mye det har grodd på ti uker
Vekten i den store trucken viste 1200 kg så da kan jeg være rimelig sikker på hva Frøken Evada veier med det meste ombord. Under løftet hadde hun ca 50 liter bensin og 93 kg batterier ombord, pluss endel annet utstyr som også veier endel. Samtidig har hun nå ligget sammenhengende i vannet en lengre periode, og i motsetning til hva endel later til å tro så suger et glassfiberskrog til seg en hel del vann. Så helt ribbet og med litt tørketid på land er hun fortsatt lovlig på hengeren jeg bruker som har nyttelast på 1001 kg og totalvekt på 1350 kg. Men det begynner å bli på tide å se på en større henger etterhvert, om ikke annet så for å slippe å tømme henne helt ved transport på veien. Men større henger vil også kreve skifte av bil, så en slik overgang skjer ikke med det første.

Nå skal hun opp til sin vante vinterlagringsplass, og så skal jeg ta service på begge påhengerne før burkaen kommer på og vi erklærer vinteren 2016/2017 som offisielt påbegynt. Så får vi se om dette kanskje blir hennes siste vinter ved Tyrifjorden?

Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?