Gå til hovedinnhold

Vansjø juli 2016 - ferietid

Etter et par uker på hytta i Vansjø summerer jeg opp sommerens hytteferie.

Som vanlig starter det hele med å flytte Frøken Evada fra Tyrifjorden til Vansjø.
Opp fra Tyrifjorden
Med båten på hengeren er det bare å ta en selfie og gi seg i kast med landeveien.
Og ut på veien
Som vanlig med hele familien på hytta blir det ikke snakk om noen hele fiskedager eller lange turer med båten. Det går mest i litt sporadisk kasting fra land rundt hytta, og noen kveldsturer på en time eller to hvis ungene sovner i tide. (Vi er neppe den eneste familien hvor leggetid blir et litt flytende begrep i ferien.) Er jeg riktig heldig får jeg til en kort morgentur, spesielt nede i Mosseelva er fisket klart best før båttrafikken kommer i gang.

På utstyrsfronten fikk jeg montert opp min "nye" Lowrance HDS 10m Gen 2 på akterdekket. Den erstatter en HDS Gen 2 7m Touch, som medskribent Dag kjøpte av meg. Touchen var hyggelig nok den, men jeg ønsket meg en større skjerm der ute. Nå er jeg mer enn fornøyd med skjermen, så tieren blir nok der den er en stund. Jeg så egentlig etter en HDS 8, tilsvarende den jeg har inne i kabinen, men når denne dukket opp på Finn.no ble fristelsen for stor.

Den "nye" Lowrance HDS 10m Gen 2 i all sin prakt, ekkoloddet får den via Sonarhub-modulen min:
Lowrance HDS 10m Gen 2 på RAM-mount D-størrelse
Touchen på 7" var litt liten for Ram-mount i D-størrelse men siden tanken var å kjøpe større skjerm på sikt var jeg aldri i tvil om at D var den mest fornuftige størrelsen for akterdekket. I ettertid var det lurt, for den nye er både stor og tung, så en mindre størrelse RAM hadde ikke fungert i det hele tatt. Sett bakfra ser man hvor stor den egentlig er, den ruver:
Bakfra
Inne er det ingen endring:
HDS 5 og HDS 8, begge Gen 2
Ellers avsluttet jeg testingen av haspelstangen jeg kjøpte på eBay, testen kan du lese HER. Jeg rigget også diverse jigger, noen av de kan du lese om HER. En drone med kamera ble kjøpt og testet, den testen kan du lese HER. Jeg satte forsåvidt også inn to nye vinduer i hytta, samt fikk kappet diverse ved med motorsag og kappsag, bare sånn for å få tiden til å gå. (Ja, jeg har litt problemer med å sitte stille.) Men hovedsakelig var det kos og hygge med familien det gikk i. Skikkelig A4-ferie på hytta.

Ellers var det en aldri så liten maursverming en kveld eller to, de likte tydeligvis båten min.
Det kribler
Så da var det best å børste bort maurene med feiekosten og ta med jentungen på en liten kveldsfisketur:
Idyll
Korte turer og sporadisk kasting fra tomten høres kanskje kjipt ut, men har sin sjarm. Har man øynene med seg er det mye å se på i Mosseelva. Det er flere bevere i arbeid i elva, nærmeste beverhytte ligger under 100 meter fra hytta. Jeg ser bever stadig vekk, men som regel under lysforhold som ikke egner seg for bilder. Bildet under viser hettemåkeunger på en av holmene i elva, forresten også en av elvas bedre fiskeplasser.
Hettemåkeunger
Kos og mer kos er melodien på hytta.
Strandhugg på hytta.
Gris er best på grill.
Gjestebrygga ved Viken Hotell på Dillingøya
Fin plass å tilbringe en formiddag, både for liten og stor.
Fra brygga dukker det opp en og annen abbor, gjedde og en sjelden gang en gjørs. 
Sinna morgengjørs
Eine var fast følgesvenn ved morgen- og kveldsfiske fra brygga

Release av passe stor abbor som sammen med to andre ga meg en fin start den morgenen:
God morgen!
En dag fikk jeg en kvist med denne lille rakkeren på. Litt usikker på art her, og jeg hadde ikke makrolinsen tilgjengelig. Jeg regner med at det er elvemusling, en art som hører hjemme her på berget men som har slitt tungt. Mye av muslingene man ser er svært gamle, de formerer seg ikke lengre i alt for mange vassdrag. Eksemplaret her er tydeligvis av nyere dato, så jeg håper det er ungskjell fra elvemusling. I absolutt verste fall er det en sebramusling, en art som har dukket opp i feks Mälaren i Sverige og som skaper masse problemer. Jeg sender bildene til NIVA så de får se på de.
Skjell 1

Skjell 2

Skjell 3

Skjell 4
Den første kveldsturen, den samme som bød på hettemåkeungene, leverte et par abbor og en liten bonusgjørs. Fisket i elva blir tregt når elva står og det er mye båttrafikk, men søker man opp plasser med nærhet til litt dybde er det alltids muligheter.

Slik gikk de fleste turene, abbor/ gjedde/ gjørs litt om hverandre men ingen store individer. Artig fiske med lett utstyr, og håpet om den virkelig store abboren er der. Jeg vet det finnes noen skikkelige abbor nede i elva, men de kommer jeg sjelden i kontakt med når elva står. Når elva går samles agnfisken i strømkanter og bakevjer og elva blir på mange måter en helt annen fiskeplass. Abborpersen min i Vansjø er på nesten 1500g, tatt på våren rett før lek, men det er generelt langt mellom abbor over kiloen. Tilsvarende er gjeddepersen min her på litt over 7kg, men etter utfiskingen ifm Morsa-prosjektet har det blitt langt mellom gjeddene over fire kilo. Mindre eksemplarer er det i bøtter og spann, så i Vansjø kan jeg nesten gi fangstgaranti så lenge det fiskes med jigger som ikke er altfor store.

Abbor på popper er ellers ett av sommerens høydepunkter. Jeg kjøpte en IMA Popkey 90 på ebay før vi dro, denne modellen finnes ikke i Norge enda. Den skulle vise seg å være en av de bedre popperne jeg har brukt for abbor. Sammen med Strike Pro er den en ny favoritt hos meg. Så får vi se om jeg kan få overtalt IMA til å ta den inn til Norge 2017?
Fin størrelse på popper.
Feriens minste abbor beviser at også de bittesmå angriper popperen med dødsforakt:
Ikke noe å si på angrepsinstinktet
Det ble fisk på andre ting enn popper også, her følger et lite utvalg. Sommerfiske i Vansjø er for meg ikke tiden da jeg er ute etter de største eksemplarene, det handler om fiske med lett utstyr, og avslapning. Jakten på nye personlige rekorder sparer jeg til senere.
Abbor på Relax Kopyto.
Gjørs på ebayshad
Gjedde på IMA Komomo II 90
Abbor på IMA Komomo II

Jeg har selvfølgelig logget en hel del data til dybdekartet for Vansjø, og tatt en haug med skjermbilder av ymse funksjoner i den forbindelse, men det tror jeg at jeg lager en egen artikkel om. Bildene under er fra min Lowrance HDS 5 Gen 2 og viser sporloggen etter å ha logget opp et område.
Logget opp zoomet ut
Logget opp - zoomet inn

Bildet under er fra feriens siste båttur, etter 30 minutters fiske ble det regn og vind. En grei avslutning på to flotte uker i Vansjø.
Der ble det vær gett
Poenget med turen var å plukke opp noen små gjørs som skulle få et nytt hjem hos en annen akvarieentusiast. Heldigvis hold 30 minutters fisketid til å få opp tre små gjørs, som så ble plassert i vår fiskesump under flytebrygga. Sumpen består av en plasttønne som vi har kappet toppen av og perforert med borrmaskin. Her klarer fisken seg i lengre perioder om nødvendig, den ene natten de skulle stå der nå var ikke noe problem:
Dunk 1
Dunk 2

PS
Hvis du vil lese mer om mitt fiske i Vansjø, så trykk på Vansjø-taggen i menyen ute til høyre. Jeg har også skrevet en guide til fisket i Vansjø, den finner du HER. Dybdekart for Vansjø finner du HER.

Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?