Hva er dette? What is this?

Alt du finner her, kan du fritt bruke videre, så lenge du kreditterer bloggen og forteller oss hva du skal bruke det til. Du når oss via kommentarfeltet under innleggene, eller på teamcolibrino@gmail.com.

Everything you find on our blog is free for you to use, but please credit us and tell us what you will use it for. You can reach us by posting a comment, or through teamcolibrino@gmail.com.

fredag 19. februar 2016

Lowrance+Mercury = VesselView

Det er ingen hemmelighet at Navico (eier av Lowrance) lager de digitale motorinstrumentene til blant andre Mercury. Derfor har mange undret seg over at det ikke er bedre kompabilitet mellom Mercury og Lowrance. Det endres på nå.


VesselView Link lanseres i løpet av sommeren 2016, og er kort oppsummert en mulighet til å sette Lowrance HDS Gen 3 og Lowrance HDS Gen 2 Touch i nettverk med en Mercury uten at man har selve Mercury VesselView displayet.
VesselView Link






Med dette kan du se/ styre følgende på din HDS:
  • Turtall
  • Fart
  • Gjenværende drivstoff
  • Batterispenning (V)
  • Posisjon på trim
  • Cruisecontrol
  • Trollingmode (turtallsmoderering)
  • Diverse feilmeldinger og advarsler
Noen av punktene på listen over forutsetter at din Mercury er ny nok til å gi fra seg slike data. Men kan du se dataene via dagens VesselView kan du også se de på HDS. Dagens VesselView-displayer ser slik ut:

Mercury VesselView


VesselView Link er en modul, dvs en liten boks, med en kabel fra motoren og en kabel inn på NMEA2000-nettverket. Årsaken til at man ikke har kunnet få opp alle disse dataene direkte, er at Mercury i sin visdom har endret litt på NMEA-protokollene fra sine motorer, for å sikre seg at deres kunder MÅ kjøpe VesselView-displayet fra dem. Slikt kan man fort bli litt irritert av, jeg irriterer meg i hvertfall når noen bevisst endrer litt på en eksisterende bransjestandard bare for å øke sin inntjening, uten at det tilfører kunden noe om helst. (Gjerne kalt "Apple-effekten".) Det er positivt at Mercury nå beveger seg i en retning hvor kunden selv kan velge display, selv om vi har en bit igjen før jeg er helt fornøyd. Helt fornøyd blir jeg den dagen jeg kan ta en NMEA-droppkabel rett fra motoren og til NMEA2000-nettverket. En slik kabel koster ca 400,- Dessverre er det ingen motorprodusenter som har kommet dit, alle krever en eller annen interface som koster vesentlig mer enn en enkelt NMEA-kabel.


Her ser du en film av hvordan dette fungerer på Simrad:




Les mer om VesselView Link på Mercurys sider:
https://www.mercurymarine.com/en/us/news/mercury-introduces-vesselview-link-digital-interface-at-the-2016-miami-international-boat-show/




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar