Gå til hovedinnhold

Fortid, og litt mulig fremtid - hva med 2016?

Så var det den tiden på året igjen. Den tiden hvor man tenker litt på hva man gjorde i året som har gått, og enda mer på hva man skal gjøre i året som kommer. Det har blitt en tradisjon med en slik artikkel rundt årsskiftet, dette året er intet unntak.

Fjorårets utgave kan du lese HER, og året før kan du lese HER. For bloggens del var nok den største forskjellen at det har dukket opp en ny skribent. For meg personlig handlet det som vanlig om fisking og utstyr.

Fisket.

Da jeg så frem mot 2015, hadde jeg dette i tankene:
  • En tur til Vänern
  • Få minst en skikkelig ørret i Tyrifjorden
  • Kosefiske i sommerferien etter abbor, gjedde og gjørs i Vansjø
  • Gjøre en vertikalsatsning etter røye på Randsfjorden

Jeg hadde Frøken Evada i boblehavn i Oslofjorden vinteren 2014/2015. Den erfaringen frister til gjentagelser. Selv om fisket i Oslofjorden gjerne er ganske tregt i desember-februar er det fryktelig mye bedre fiske der enn hjemme i sofaen. Samtidig er det noe med den frihetsfølelsen og naturopplevelsen man får ved å bruke båt vinterstid, isfiske har sine fordeler men det blir ikke helt det samme. Litt fisk ble det også.
Meg med sortkutling

Carl med sandflyndre

Meg med torsk

Carl med torsk

Carl med mini-sjøørret

Øyvinds lyr

Hvitting

Sesongbeste på torsk ble 5,6 kg

Stian ble sånn passe hektet på vertikalfiske etter torsk

Eivind med torsk

Erlend med torsk

Meg med sjøørret
Men vinterens høydepunkt ble pussig nok ikke fiskerelatert i det hele tatt. Det ble mange møter med delfinen som holdt til inne i fjorden sist vinter, noe som toppet seg med luftig akrobatikk på en av turene. Sjelden har følelsen av naturopplevelse vært større enn når jeg fikk oppleve dette:
Delfinakrobatikk i Oslofjorden!

Men alt var ikke bare kos. Ulempen med i ha båten liggende i vannet hele vinteren var utvilsomt behovet for snømåking, vedlikehold og generelt ettersyn. Saltvann sliter MYE mer på absolutt alt. Det ble en hel del av dette:
Hvor ble det av båten?

Der kom hun frem igjen.

Turen til Vänern ble det ikke noe av i 2015 dessverre. Tanken var i gjennomføre dette på vårparten, men det jeg hadde av ledige helger på våren forsvant til andre ting, ikke minst jobb. Hytta i Vansjø har blitt oppgradert innvendig, noe som sikkert blir kjekt i ha i årene fremover ettersom antall sengeplasser har økt, men det tok også tid.

Noe som ble noe av var en satsning etter ørret i Tyrifjorden. Stian og jeg gikk "all in" på trollingkonkurransen der. Jeg var ute flere ganger i forkant for å rekognosere og vi kjørte på med masse fisketid og lite søvn. Rapporten kan du lese HER. Vi endte på tredjeplass i konkurransen, takket være disse to flotte prikkepetterne.

4320g med deilig ørret
4780g med enda deiligere ørret
Så ble det mye jobb igjen, kun sporadiske fisketurer før sommerferien. Som i fjor ble store deler av den tilbragt på hytta i Vansjø. Men i motsetning til i fjor var jeg ikke ute med båt en eneste gang! Bortsett fra noen kast fra brygga nå og da, sånn for å stille de værste abstinensene, gikk all ledig tid med til å montere elmotor på Frøken Evada. (Mer om det under Utstyr).

Etter sommerferien ble det noen turer før det var tid for Norges Trollingforbunds tradisjonsrike røyetreff på Randsfjorden. Rapporten om det kan du lese HER. Karl Johan og jeg trollet ikke, men vertikalfisket oss gjennom hele treffet. Det la absolutt ikke noen demper på noe som helst, så kanskje vi skal gjøre det samme i 2016?

Meg med vertikalrøye fra Randsfjorden
Så skulle det pussig nok igjen bli Oslofjorden som tok fokuset i det sommeren var i ferd med å renne helt ut. En tropisk gjest med det latinske navnet Sarda Sarda har tidligere klart å unnslippe meg. Men med hjelp fra gode venner (les; Carl) skulle 2015 bli året for bonito for flere enn meg. Rapporten fra mitt første av to møter med denne skapningen kan du lese HER. Carl og jeg visste vel egentlig lite av hvor mye liv & røre den solfylte dagen i Oslofjorden skulle bringe med seg. Begge båtene som var ute den dagen fikk bonito, og når bildene spredde seg via Hooked, Facebook, Fiskersiden og blogger var kaoset et faktum.

Meg med bonito
Andreas med bonito

Plutselig var "alle" rammet av bonitofeber. Woblerne fra IMA fikk masse (velfortjent) oppmerksomhet, artsjegere fra det ganske land flokket til Oslofjorden og selv Aftenposten plukket opp saken. Noen uker senere var det TV2 som ville være med ut på jakt etter bonito, Carl og jeg stilte naturligvis opp på det også. Den turen kan du lese om HER. Vi fikk det vi skulle, TV2 fikk ting på film og alle var lykkelige.

Frøken Evada på TV!

Lørdagen etter TV2-turen var det fiskefestival på Rådhusplassen. Om ikke Frøken Evada, trolling, Team Colibri og undertegnede var eksponert nok det siste døgnet så ble vi det da. Det ble nesten litt for mye av det gode en stund, selv om det var artig gikk det med mye tid. Tid som kunne vært brukt på fisking? Fiskefestivalen var en suksess, så jeg håper den blir gjentatt i 2016. Rekruttering til vårt elskede tidsfordriv er viktig, kanskje DET viktigste, og det får man bare pent bruke litt tid på. Om det betyr å ta med journalister på tur, nye matroser i båten eller en dag på Rådhusplassen så får det heller være. Vel å merke så lenge jeg får fisket litt innimellom selv også.

På høsten ble det nok engang endel jobb, og ikke minst prioriterte jeg tid på familien og litt småplukk i leiligheten vår. Jeg ble far igjen i slutten av oktober, og slike ting har som kjent en effekt på både tid, penger og generelt overskudd. Den forsakelsen er det så absolutt verdt, i den grad noen skulle være i tvil. Tre ble til fire, og slikt påvirker mange ting her i livet. Førstevalget av matros (Erica, min datter) fikk brått en konkurrent (Eine, min sønn). Min kone Camilla og våre barn gir meg mye og det er all grunn til å håpe at de vil fortsette med det. Om noen år er det kanskje de som drar meg med på fisketur, ikke omvendt?

Slik endte båtsesongen 2015.

Med en liten tass i huset har jeg rett og slett ikke turt å sette noen hårete mål for fisket i 2016. Jeg er blitt 6 år eldre siden sist jeg var bleieskiftarbeider, og det kjenner jeg forbausende godt. Selv om tanken på å sove ut når man kunne vært på fisketur er fullstendig forkastelig, er den ikke desto mindre fristende. Jeg har to mål for 2016, og det er å være med på den samme konkurransen på Tyrifjorden som i 2015, samt forbundets røyetreff på Randsfjorden. resten får bare bli som det blir. Håper ikke det blir mest av dette:

Fornektelse

Bloggen.

2015 var året da jeg slapp til en ny skribent på bloggen. "Stillingen" som skribent ble utlyst på bloggen, Og det kom faktisk noen svar også. Dag Røberg har siden skrevet flere fine artikler, og han  fortsetter med det også i 2016. Her er noen av hans artikler:
Lesertallene har også økt med rundt 20% fra året før, selv om netto antall artikler publisert er noe lavere. Artiklene til Dag drar minst like mange lesere som mine egne, så kanskje man skulle lyst ut enda en skribentstilling? Dag Christer "truer" med at han skal skrive litt, så får vi se hva han får skviset inn av lektyre etterhvert. Det heter seg at "content is king" hva gjelder nettsider, og vi vil gjøre vårt beste for å skrive leseverdig stoff også i 2016.

Utstyr.

På utstyrsfronten er det en ting som har vært dominerende for min del i 2015. Det ble noe helt annet enn det jeg tenkte på på denne tiden i fjor. Da tenkte jeg mest på autopilot og Lowrance HDS Gen 3.

Stikkordet er elmotor, et ord som i praksis brukte opp hele sommerferien min og ikke så rent lite av beholdningen på bankkontoen også. Budsjettet for prosjektet var 30.000,- og det holdt sånn nogenlunde. Etter noen år med grubling og sparing var det forløsende å endelig realisere prosjektet, og i etterkant kan jeg ikke si annet enn at det var verdt det. Motoren har allerede gitt mye glede, og det kommer den til å fortsette med også i årene fremover.

Klar til bruk

I bruk
Driver du med spinnfiske, vertikalfiske og/ eller sakte dorging er dette utstyr jeg anbefaler på det varmeste. Men tenk deg godt om både når det kommer til hva du trenger av motorstørrelse, batterier og ikke minst monteringen. Dette er ikke noe man bør "ta på sparket" for det er mye penger i spill, og ikke minst kan det bli store krefter fremme i en båt når bølgene er som værst. Les gjerne min artikkelserie om temaene du skal tenke på før du bestemmer deg for noe som helst:
På starten av sesongen måtte jeg pent levere tilbake Simraden jeg lånte vinteren 2014/2015. Savnet etter skjerm nummer tre ble stort.
Simrad NSS 9 Evo2, du er savnet
Jeg kjøpte derfor en Lowrance HDS Gen 2 7m Touch som erstatter. 7" og 9" har samme oppløsning, og en 12" ble for dyr. Touchen og jeg har siden blitt gode venner.
Lowrance HDS Gen 2 7m Touch, og pølsesteking
Særlig ved vertikalfisket er det en stor fordel med en skjerm på akterdekket, og det passet godt med tanken om enda mer røyefiske. Selv om 7m er en ren kartplotter, får den alt av funksjoner i nettverk med det øvrige utstyret jeg har ombord. Kvalitetsbilder ala det under er hverdagskost.
Røyehogg på Touchen
Touchen er ellers trivelig ved trolling i godt vær, hvor mye av tiden tilbringes ute på akterdekket. At diverse matroser har noe annet enn mobilen å kikke på er en bonus.
Legg vekk den og se på HDSen i steden du!

På tampen av sesongen ble det enda en ny HDS. Denne gangen var det min lett aldrende HDS 8 Gen 1 som ble erstattet med en demo-brukt HDS 8 Gen 2. Etter fem års tro tjeneste har den gamle gått videre til en ny eier, og jeg har modeller nye nok til å utnytte alle funksjoner i nettverket på alle skjermer i båten. Det koster penger å oppdatere elektronikken, og siden jeg sa fra meg alle prostaff-liknende avtaler tidlig i 2015 er kostnadene ved oppgraderinger blitt enda mer merkbare. Heldigvis kan jeg fortsatt låne utstyr litt her og der for testing, men det er hakket mer omstendelig enn å kjøpe det selv.

Det ble selvfølgelig en hel del nye jigger også, og ikke minst mye eksperimentering med rigging av jigger for vertikalfiske. Den varianten jeg er mest fornøyd med ser slik ut:

Røyerigging
Ellers har det ikke blitt så mye testing av elektronikk i år som tidligere år. Jeg gjennomførte en test av Lowrance Elite 5 CHIRP, som en oppfølger til tidligere testing av forgjengeren Elite 5 HDI. Testen kan du leste HER. Slik testing tar mye tid, jeg blånekter å "hurtigteste" elektronikk en time eller tre, det skal kjøres med i mange timer og så mange funksjoner som mulig bør testes opp mot andre ting. Eliten hadde jeg til låns i 3-4 måneder, noe som sier endel om hvor mye tid det tar å gjøre seg opp en formening, vel å merke en formening jeg er villig til å sette navnet mitt på. Et annet eksempel på det er langtidstesten av Airmar TM150M, den oppsummerte nesten to års bruk av ekkoloddgiveren.

Dog har jeg skrevet og snakket endel om utstyr også i 2015. I mars holdt jeg foredrag om bruk og innstilling av ekkolodd hos Villmarksbutikken på Jessheim, og det har også blitt flere artikler for Hooked samt et mindre foredrag for Hadeland- og Ringerike Trollingklubb. Foredrag trives jeg godt med, det er mye jobb bak men det er givende å møte sitt publikum.

Hva som skal bli utstyrsmålet i 2016 er jeg usikker på. Jeg ønsker meg en ny og kortere stang for abborfiske med jigg, jeg kunne fortsatt tenke meg en Airmar B175HW og så har jeg VELDIG lyst til å teste Lowrance sin nye StructureScan 3D. Samtidig kunne det vært morsomt å gjort en sammenlikningstest igjen for Hooked eller noen andre, jeg tenker da på nykommerne i mellomprisklassen fra Garmin og Lowrance. Hvem er kongen på haugen i mellomklassen i 2016?

Jeg har også lyst til å foliere båten, om ikke annet så for å få på blogglogoen og litt reklame for dybdekart.no. Helfoliering koster rett og slett for mye penger, men en logo eller to er muligens innen rekkevidde. Dag (Ø) og jeg har også diskutert teambekledning, utover T-skjortene jeg kjøpte, så jeg regner med at vi ender opp med noen klær med "riktig" logo etterhvert.

Jeg har tidligere fått låne en SonarServer, som er testet mot diverse apper på mobiler og nettbrett, og kanskje mot noe hysj-hysj programvare på PC også. Testingen ble såpass vellykket at jeg har kjøpt en selv, forvent mer om dette i 2016.

SonarServer

Ny Fiskeforskrift for Tyrifjorden.

Undertegnede har fått være med på endel av arbeidet rundt ny forskrift. Det har vært en prosess med både opp- og nedturer, for å uttrykke det så mildt jeg klarer. Jeg skrev min mening om utkastet ett snaut døgn etter at Fylkesmannen sende det ut. Jeg måtte rett og slett ha litt tid på meg, for de første tankene mine da jeg leste utkastet egnet seg ikke på trykk. Siden den gang har prosessen rullet videre, håpet om en fornuftig Fiskeforskrift er tent igjen. Det blir nok flere møter, epost og telefonsamtaler utover våren, det første møtet kommer rett over nyttår. Jeg venter spent på hva resultatet blir, men muligheten til å bevare storørreten i Tyrifjorden og samtidig fremme en sportsfiskearena i Norges tettest befolkede område er rett og slett en sak det er verdt å slåss for.

Takk fra Dag og meg for oppmerksomheten til alle der ute gjennom 2015. Team Colibri går 2016 i møte med håp i blikket!