Gå til hovedinnhold

Lowrance HDS 8 Gen 2 - oppgradering til Frøken Evada

Jeg ønsker meg en HDS 12 Gen 3, men lommeboken er ikke dyp nok. Da får vi tenke litt alternativt.

Derfor har jeg kjøpt en utstillingsmodell av HDS 8 Gen 2 i steden. Ved første øyekast er den helt lik min HDS 8 Gen 1 som står på dashbordet i båten i dag. Litt nostalgisk blir jeg av skiftet, den gamle har hengt med båten siden 2010 og er faktisk en av de enhetene jeg har brukt lengst. Men jeg gleder meg enormt til å få en raskere enhet, dette er min største skjerm og brukes primært som kartplotter. Da er fart kjekt å ha, både i plan ved zoom langt inn i kartet og ved zooming inn og ut. Jeg gleder meg også til å få orden på min GoFree WIFI-modul, som har ligget litt brakk i det siste.

GoFree WIFI har du lest om her før. Med min Gen 1 med siste softwareoppdatering, låses GoFree WIFI-modulen ute fra nettverket så lenge HDSen står på. Siden det er viktigere for meg å ha min største skjerm på, enn å bruke Gofree, har prioriteringen vært enkel og ikke til GoFree sin fordel. Det blir det en slutt på nå. Dermed bør alle matroser ha lastet ned Lowrance sin GoFree app, før de kommer ombord, så har de full tilgang til systemet mitt. Appen er gratis for både IOS og Android.
Matros Stian studerer kart på HDS 8 Gen 1
Den nye HDSen er altså en generasjon nyere enn den gamle. Teknisk betyr det:
  • Raskere prosessor
  • Større internminne
  • Kompatibel med Motorguide Xi5 via NMEA2000
  • Kompatibel med GoFree WIFI via ethernet
  • Kompatibel med Insight Genesis
  • Kan dele kart via ethernet
Lowrance HDS 8 Gen 2

Gen 2 er også "offesielt" kompatibel med Sonarhub-modulen jeg bruker for å få CHIRP-ekkolodd. Sonarhub fungerer fint med Gen 1 også, men softwaren i modulen kan ikke oppgraderes fra Gen 1 så til det har jeg brukt en av de nyere HDSene mine til nå. (Jeg har en HDS 5 Gen 2 og en HDS 7m Gen 2 Touch fra før.) Den er også offesielt kompatibel med Insight Genesis, Gen 1 kan logge til Insight Genesis men kan ikke bruke kartene derfra.

Det er en fordel med dette kontra en Gen 3 på 12", og den fordelen er pris. Jeg endte opp gode 20.000,- under prisen for en Gen 3 i 12". Trekker jeg fra pengene jeg får inn ved salg av den gamle, blir ikke regnestykket så galt i det hele tatt.

Sammenlikning av skjermstørrelser HDS
Bildet over er Fishtec sitt, og sammenlikner skjermstørrelsene på ulike HDS-modeller. Som du ser er en HDS 8 Gen 2 HØYERE enn en HDS 9 Gen 3, som har samme skjermdimmensjon som HDS Gen 2 Touch i 9". 480 pixler versus 600 pixler betyr 120 pixler bedre oppløsning i skjermens HØYDE i HDS 8s favør. Sammenliknet med HDS 12 Gen 3 er HDS 8 Gen 2 LAVERE, og har 200 færre pixler. Så bildet er utvilsomt bedre på Gen 3 i 12" men de pixlene ville altså kostet meg over 100,- per stykk og det har jeg ikke råd til nå. HDS 8 er altså et aldri så lite "røverkjøp" når det kommer til skjermens høyde og oppløsning. For meg som har flere skjermer og derfor ikke bruker splittscreen, er det skjermens høyde sammen med oppløsning i høyden som betyr noe, bredden på skjermen er ikke så interessant for meg. Men for de som bare har en skjerm, og derfor bruker mye splittscreen, har bredden betydning.

Alle HDS-generasjonene har de samme kablene og kontaktene, så den nye sklir rett inn på plassen til den gamle. Jeg gleder meg!

Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?