Gå til hovedinnhold

Drømmen om elmotor del II

Det ligger i kortene at dette elmotorprosjektet blir en føljetong, for her må det både tenkes, spares og muligens feiles en gang eller to før jeg er i mål.

Her kan du lese om innkjøpet av selve motoren og tankene rundt det:
http://teamcolibri.blogspot.no/2015/06/drmmen-om-frontmontert-elmotor.html

Nå var tiden kommet for en nærmere kikk på det nest viktigste i prosjektet, nemlig motorens monteringsbrakett. Den delen begynte med en tur til båten for å ta noen mål og bilder, for med i tankene om braketten ligger en forutsetning om montering av baugspyd. Tidligere erfaring har vist at det er lurt å ta masse bilder av det området på båten man skal modifisere, og legge målene på bildene. Da har man en huskelapp, kan tenke seg om i ro og fred hjemme og se på forskjellige løsninger uten å stå ved båten.

Siden elmotorer er ment å stå på båter som stort sett er åpne i front, må jeg montere et baugspyd på Frøken Evada for å montere motoren. Det er rett og slett for mye annet i fronten hennes til at en brakettløsning på fordekket vil bli bra. Jeg vil helst ikke ha så mye montert på fordekket, delvis fordi det blir snublefeller under spinnfiske, og delvis fordi det er nok ujevnheter der som det er når man skal måke snø. En helt annen ting er at fronten på slike kabinbåter gjerne er noe høyere enn på åpne båter, og selv om motoren jeg har bestilt har det lengste skaftet den leveres med (60") så bør den monteres lavere enn selve frontdekket. Havner motoren for høyt vil den trekke luft, kavitere, noe som i praksis vil gjøre den ubrukelig.



Baug 1
baug 2

Baug 3


Baug 4
Ankeret i fronten skal demonteres og fjernes. Jeg lar selve ankervinjsen stå igjen, delvis fordi det blir et stort hull hvis jeg fjerner den og delvis så kan det tenkes at neste eier av båten vil ha den. (Ikke at jeg har tenkt til å selge, Frøken Evada har jeg en tiårsplan for.)

De fleste baugspyd på markedet er ment for større båter enn min. Heldigvis blir de fleste båter smale i front, så selv om produsenten sier at dette skal passe på båter av en gitt størrelse så spiller ikke det så stor rolle rent praktisk. Hvordan det rent estetisk hadde sett ut med 1,5 meter baugspyd på en 5,4 meter lang båt er et annet spørsmål. Jeg har sett på baugspyd av typen "kort og rund" mer enn "lang og smal". På SeaSea har de flere varianter, i praksis koster de fra et par tusen kroner og opp til 10.000,- Det viktigste for min bruk er at det skal tåle belastningen, helst bør man kunne stå på baugspydet, det skal være langt nok men samtidig så kort som mulig, det skal være bredt nok men samtidig så smalt som mulig og det skal ikke koste 10.000,-

Den avgjørende faktoren her er festebraketten til Motorguiden, og hvor mye klaring det må være rundt braketten og ut mot stålrørene som går rundt baugspydet. I værste fall kan man bygge opp under braketten, så klaringen er ikke så viktig, men man må ha en stor nok plan flate til å montere braketten. Etter litt Googling fant jeg maltegninger på braketten.

Maltegning

Den er altså 32 cm lang, 17 cm bred og 2,5 cm høy. Baugspydet må dermed ha plass til et rektangel med målene 32X17 cm. Det er ikke stort i baugspyd-verdenen.

Problemet med de minste (og billigste) baugspydene er at de bare har to festepunkter mot båtens skrog. For å få dette solid nok vil jeg ha et stag som går ned også, ikke bare ett på hver side. Selv om jeg ikke monterer spydet fordi jeg savner et stupebrett, så ligger det i kortene at før eller siden så kommer noen til å tråkke på det. Det er allerede en akrobatisk øvelse å komme seg i land fra fronten av båten, og monterer jeg et baugspyd man aldri må sette beinet på blir det i praksis ikke mulig å komme seg i land i front. Better safe then sorry heter det visst.

Min motor drar 56A maks i følge spesifikasjonene. Dette er høyest A av alle tre størrelsene, så husk det når du beregner kabler. Jeg har sett på 16mm2 siden det blir litt avstand fra motoren til batteriene.  
 
Her er bruksanvisningen på elmotoren jeg har kjøpt:
 
Her er Motorguides katalog med spesifikasjoner:
(Forbruk i A på side 32)


Går dette som planlagt, vil del III handle om selve baugspydet, og i del IV ser jeg på batterier. Batterier koster også penger og litt tankekraft, og ikke minst det å koble alt sammen på fornuftig vis. Planen er å få alt montert mens jeg er på hytta i siste halvdel av juli. I dag gikk betalingen for motor, Gateway-kit, hurtigbrakett og kontaktene som skal på skroget. Så langt holder budsjettet på 30.000,- godt, men jeg er spent på hvordan det går når tingene skal kobles sammen.





Kommentarer

  1. Tänk på att ett traditionellt bogspröt bara skall ta upp krafter nedåt men när du har en motor på den behöver du även ha kraftupptagningsförmåga åt lite alla möjliga håll... Jag stödjer dej allså i mer än två håll.

    Jag tänker i banorna låt någon som kan rostfritt bygga vidare på räcket runt fronten och göra ett ramverk i rör som går nedåt och framåt. Det kan du ju sedan fästa inne i linförvaringsutrymmet där genomgående hål inte sänker båten när de börjar läcka...

    SvarSlett
    Svar
    1. Du går for fort frem KJ. ;) Ideen er god den. Jeg har tenkt litt på å kappe pulpitrøret som går på tvers i front, der lykten er festet i dag, og erstatte det med rør ned til baugspydet. Da får jeg en åpning i front, i steden for dagens snublefelle, og støtte mot krefter som jobber oppover. Utseendemessig tror jeg også det vil se bedre og mer helhetlig ut. Hvordan jeg skal gjøre det har jeg ikke tenkt på enda, men sveising er nærliggende.

      Slett
  2. Jo men det är ju sådanahär saker jag gillar.

    Jag tänker instinktivt att en lösning med ett rör ovanpå gummilinjen och ett under borde ge stabilitet åt alla håll och sedan ansluta till pulpiten så slipper du göra hål i båten alls :) När mina föräldrar skaffat badplattformar till sina båtar har de gått tll firma som jobbar med rostfritt och sedan har de funderat gemensamt. Blivit bra och billigare än vad båttillverkarna velat ha för deras egna lösningar

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?