Gå til hovedinnhold

Up she goes

Da var det endelig tid for å la Frøken Evada forlate det salte element og flytte henne over til Tyrifjorden for sommersesongen. Jeg har leid plass på Storøen igjen, en båthavn jeg har vært veldig fornøyd med. I år har riktignok leien gått litt opp, men med tanke på nye fasiliteter som toalett og utvidet vakthold er de hundrelappene vel verdt det.

Dagen begynte med å plassere bil og henger på Kongen, før jeg dro til Killingen for å kjøre båten rundt. Jeg ble rimelig paff da jeg låste opp kabinen og så at begge hovedstrømsbryterne stod på. Jeg hadde tydeligvis glemt å slå de av forrige gang jeg var ute, og nå hadde strømmen altså stått på i halvannen uke. Det var nok strøm på batteriet til at jeg fikk tiltet Suzukien nesten helt ned, så var batteriet dødt. Med bilen en bussreise og spasertur unna på Kongen, kunne fort dagen vært ødelagt hvis ikke jeg hadde hatt kickeren.

Med tomt batteri fikk Tohatsuen duge for transportetappen, heldigvis blåste det lite.

Stangorgel og Oslofjord




Død storebror og velfungerende lillebror

Tohatsuen er koblet til batteriet, og selv om den ikke er i nærheten av å levere den samme ladestrømmen som storebror ved siden av, lader den i hvertfall litt. Etter et kvarters tid med bånn gass på Tohatsuen fikk jeg start på Suzukien, og kunne heldigvis bruke den til finmanøvreringen inne ved Kongen og inn mot kai og båtslipp.

Utfordringene sluttet ikke der. Da jeg rygget ut hengeren rygget jeg litt for langt, så hjulene på hengeren ble stående helt på kanten som denne slippen har nederst. Jeg la ikke merke til dette før jeg hadde sveivet båten en bit opp på hengeren. Som vanlig slapp bil og henger seg noen få centimeter bakover akkurat i det båten er kommet skikkelig på vippen på hengeren, og dermed deiset det ene hjulet utfor kanten. Vannet sprutet, og hjullager, brems og lykt på hengerens venstre side havnet langt ned i vannet. Jeg måtte slippe båten bakover igjen, og dra hengeren opp over kanten. Takk til 4WD og sperre...

Neste stopp ble en grundig vask på Statoilen i Sandvika. Båten var full av salt og diverse møkk etter nesten et halvt år i Oslofjorden, så jeg svei av 200 kroner på selvvasken. Jeg ble positivt overrasket over at det ikke var noe groing på skroget eller motorene, kun ekkoloddgiverne hadde fått skjeggvekst og den løsnet lett med asfaltfjerner og børstevask. Deretter bar det tilbake til Høvik for en runde med polering. Jeg pleier å bruke poleringsvask på selvvasken når jeg er innom og vasker båten, men en gang eller to i året er det greit med en mer grundig polering. Bortsett fra at båten blir blank og fin, blir hun mye enklere å holde ren månedene etter en skikkelig polering.

En fordel med påskefri, er at det er null problem å få parkert båt og bil i gaten der vi bor.

Gatebåt bakfra

Gatebåt forfra

Frem med pussegarn og polish. Jeg bruker vanligvis Biltemas polering, men siden jeg hadde funnet igjen en flaske med fancy nano-polish min far har gitt meg, ble det denne som ble påført i dag.

Blankt og fint

Bildet over er fra taket på Evadaen, etter to runder med polering. Taket tar tydeligvis endel juling, for det blir fort tørt og skjoldete. Jeg får prøve å huske på å polere det en gang eller tre i løpet av sommerhalvåret, for nå så det virkelig ikke pent ut. Resten av båten var i langt bedre tilstand, og jeg ble ferdig med hele oversiden av båten på noen timer. Jeg ble ikke ferdig med selve skroget før min tildelte tid gikk ut, så det får jeg ta i neste runde. Nå er båten kjørt opp til Storøen, hvor hun skal få stå på land noen dager.

Jeg kommer til å ta full service på Tohatsuen etterhvert også. Det er viktig å skifte giroljen på så små motorer ofte, delvis fordi de har så lite volum av girolje at man risikerer at det går tørt, og motoroljen bør skiftes fordi slitasjen er stor når den driver en såpass tung båt. Suzukien tror jeg ikke jeg gjør noe med før litt utpå sommeren, den har nesten ikke vært i bruk i vinter sammenliknet med Tohatsuen.

En morsom dings som jeg fikk brukt i dag er et iBall ryggekamera. Settet består av en skjerm som man plugger i bilens sigarettenneruttak, og en kameraenhet med magnetisk fot og batteri. Skjermen er ikke så stor, men bildet er veldig klart og lyssterkt, og kameraet sender trådløst til skjermen. 

På bildet under ser du tydelig båten på hengeren, med kameraet plassert bakerst på bilens tak. Nederst i bildet ser du reservehjulet bak på bilen min.

Båt på liten skjerm


Jeg ser deg!

Noe som alltid er litt pes med min ekvipasje, er at båt og henger er for tungt til at jeg kan flytte på de med håndmakt. Jeg må derfor presisjonsrygge så hengerfestet havner rett under kulehansken på hengeren, og siden jeg ikke ser noe som helst den siste meteren eller så bak bilen har denne manøveren som regel resultert i endel banning og X-antall forsøk før jeg treffer. I værste fall rygger jeg for langt bakover, og lager et hull eller en ripe i plastdingsen som dagens biler har som støtfanger. (Pyntelist er egentlig en bedre betegnelse.)

Men med kameraet plassert på hengerfestet, gikk ryggingen som en lek. For første gang i mine år med båt på henger, traff jeg perfekt på første forsøk! 

Krokkamera


Dette er ikke en... det er et hengerfeste


Midt i blinken

Hadde jeg sveivet opp nesehjulet litt mer, hadde jeg ikke behøvd å gjøre noe annet enn å sveive hengeren ned på kula. Denne kameradingsen er verdt sin vekt i gull.

Jeg kan også sette kameraet bak på båten, rekkevidden på det trådløse signalet når flere meter lengre enn slepet mitt. Ekvipasjen er delvis valgt med tanke på at jeg skal kunne håndtere den på land alene, og jeg anser meg for å være ganske god til å rygge. Prinsippet "øvelse gjør mester" gjelder heldigvis også for meg. Men med denne dingsen kan hvem som helst presisjonsrygge med langt og uoversiktlig slep, bare man tar tiden til hjelp.


Med kamera bak på båten

Absolutt en bra greie dette her. Den kommer til å spare meg for mye ergrelse.

Genial dings

Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?