Hva er dette? What is this?

Alt du finner her, kan du fritt bruke videre, så lenge du kreditterer bloggen og forteller oss hva du skal bruke det til. Du når oss via kommentarfeltet under innleggene, eller på teamcolibrino@gmail.com.

Everything you find on our blog is free for you to use, but please credit us and tell us what you will use it for. You can reach us by posting a comment, or through teamcolibrino@gmail.com.

torsdag 9. april 2015

Diverse båtfiksing

Det har vært to runder med fiksing av diverse småting på båten den siste uken, lite bilder dessverre men her er en liten oppsummering.

Etter vask og delvis ferdig polering i påsken flyttet jeg henne opp til Tyrifjorden.


Midlertidig landligge ved Tyrifjorden

Der ble hun liggende en snau uke før hun kom på vannet. I løpet av den uken var jeg innom to kvelder og ordnet med det jeg rakk. Av en eller annen grunn blir man aldri ferdig med en båt, det er alltid noe som skal repareres, justeres, monteres eller tilpasses.

Dag 1

Dag 2
  • Borret hull og prøvemonterte RAM-braketten på akterdekket.
  • Slipte litt på gelcoatsparkelen fra dag 1.
  • flyttet på fendere og fortøyningstau så det passer med brygga på Storøen.
  • Tok service på Tohatsuen.
  • Presset fett inn i niplene på Suzukien.
  • Sjøsatte.
  • Parkerte hengeren med ny lås og kjetting på hjulene i tillegg til lås i kulehansken.
  • Tilpasset presenning for hengeren og fikk på plass den. (Har igjen å få på noen vekter for å holde presenningen nede.)

Det gjenstår fortsatt litt jobb før jeg anser henne og meg som klar for Trollingkonkurransen 2-3. mai. Noe MÅ på plass mens andre ting ikke er så viktig.

  • Gå over planerboardlinene, muligens bytte de siden jeg uansett ikke er fornøyd med dagens monofilamentliner.
  • Gå over diverse sneller og stenger. Siden man kan kjøre med 10 stenger under konkurransen har jeg en jobb å gjøre med å skifte sene.
  • Sjekke alternativt feste for dypriggen, og montere hvis det ser bra ut.
  • Lime og skru fast RAM-braketten på ripa bak (må være to for den jobben).
  • Strekke strømkabel og ethernetkabel under gulv i kabinen og akterdekk til RAM-braketten. (drittjobb)
  • Feste og koble opp antennen til VHFen.
Fortsatt endel jobb igjen her, men jeg nærmer meg. Det er flere av disse tingene som jeg virkelig ser frem til å få orden på, og som jeg strengt tatt burde fikset for lengst. Ny RAM-brakett har jeg tenkt på siden 2013 da eksisterende brakett er litt vinglete og på "feil" side i forhold til hvordan jeg står når jeg vertikalfisker. Brakett til dypriggen har vært i tankene siden 2011, 2X6-planken på tvers bak har abolutt sin misjon men den stjeler plass og gjør betjeningen av Tohatsuen jeg har som kicker unødvendig tungvindt. Antenne til VHFen har ligget i boden siden jul og problemet med å finne igjen "min" bryggeplass i mørket har jeg hatt siden våren 2013 da Frøken Evada for første gang kom til Tyrifjorden. Lyskaster i fronten kommer til å gjøre transportkjøring i mørket langt tryggere, jeg kjører gjerne noen timer etter mørkets frembrudd med ren logging for dybdekart så det er ofte søkk mørkt innen jeg skal kjøre tilbake til brygga. Kort sagt er det på tide å få ut fingeren her.

2 kommentarer:

  1. Blir nok fint å få gjort en del av dette kan jeg tenke meg. :) Hva er lås i kulehansken?

    SvarSlett
    Svar
    1. Som du sikkert vet finnes det låser du trer over nesa på hengeren så den ikke kan kobles til en bil. Den "nesa" der kulen på hengerfeste går opp kalles en kulehanske. Det finnes også låser du setter inne i selve kulehansken, og som ekspanderer så du ikke får dratt låsen ut igjen uten nøkkel. Min variant er en tredje, jeg har et hull på siden av kulehansken som jeg kan sette en hengelås rett i. Dette gjør at du ikke får kulehansken ned på hengerfestet i det hele tatt.

      Slett