Gå til hovedinnhold

Arngren.no - Skuffa!

Som du har lest om før, fikk jeg problemer med laderen jeg bestilte sammen med batteriene til RC-loggingsbåten. Nå har laderen jeg bestilte fra Arngren.no kommet.

Vanligvis bestiller jeg slike "dingser" som dette via ebay. Leveringstiden blir gjerne lang fra Kina, men prisen er en brøkdel av å handle hos en norsk forhandler. Siden disse "dingsene" nettopp er billige, plager det meg ikke at jeg ikke kan slå i bordet med Forbrukerkjøpsloven dersom noe går i stykker. Men nå var altså laderen jeg kjøpte på ebay ødelagt, og jeg trengte en erstatning fort for å komme videre i prosjektet mitt.

Jeg bestilte laderen fra Arngren.no etter at jeg først hadde snakket med de på telefonen om hva slags lader jeg skulle ha. Samtalen var riktig hyggelig, og jeg fikk den hjelpen jeg trengte (trodde jeg). Laderen jeg ble anbefalt var riktignok svindyr sammenliknet med de jeg fant på ebay, men jeg har forståelse for at det koster penger å drive business i Norge.

Jeg fikk ikke noe svar på bestillingsmailen min, ikke engang en automatisk svarmail av typen "Din henvendelse er mottatt". Noen dager senere sendte jeg en ny mail, og lurte på hvor det ble av laderen min, og om jeg kunne få et pakkesporingsnummer. Den mailen fikk jeg svar på, laderen var utsolgt.

I dag kom laderen, tilsynelatende sendt rett fra Arngrens leverandør. Det er bra at den ble sendt rett derfra, for å spare tid. Det som ikke er helt bra, er at jeg fortsatt ikke har fått kvittering på laderen, noe Arngren er lovpålagt å sende.

Overraskelse nummer to var at laderen mangler kabel for å plugge den i veggen! I bruksanvisningen ser jeg at jeg må ha en adapter som gir 11-18 volt DC for å bruke laderen.

Skjermbilde av laderen på Arngren.no:
Spesifikasjon på Arngren.no

Det er helt riktig at det ikke står i spesifikasjonen at det følger med adapter. Jeg burde kanskje ha skjønt at det betyr at den ikke følger med?
 
Hva som kom i pakken:

Her mangler det noe?

Dette synes jeg at jeg burde blitt informert om på telefonen. Såpass forventer jeg faktisk av en norsk forhandler. Hadde jeg blitt opplyst om dette, hadde jeg kjøpt adapteren i samme omgang, og Arngren hadde tjent noen kroner ekstra. Ved å la være å opplyse om adapteren, må jeg i gang med enda en bestilling, og den blir garantert ikke til Arngren....

Ny stopp i RC-prosjektet, jeg begynner å bli bittelitt irritert av hele prosjektet.

EDIT: Med Kjetils tips i kommentarfeltet, kom laderen i gang og nå lades det for harde livet her. :)





Kommentarer

  1. Arngren kunne godt ha gjort deg oppmerksom på at den trenger adapter for å fungere. Kvittering er en selvfølge. Høres ut som dårlig service der ja.

    Selv kjøpte jeg samme lader på ebay for hundrelappen. Det var riktignok AC-versjonen som har internt adapter, men dette blir fort ødelagt ved max styrke (5A) så jeg bruker kun adapter på 12V inngangen. Laderen er fremdeles i bruk etter 2-3år. :)

    SvarSlett
  2. Dersom du har liggende et 12V batteri kan du umiddelbart bruke ledningen nederst på bildet for å koble Imax laderen til strøm.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det visste jeg ikke. Skal testes. :)

      Slett
  3. Dette ser jo lovende ut. :)

    SvarSlett
  4. du kan också utan problem följa detta.
    https://www.youtube.com/watch?v=m4uRnID7G_Q

    Du har en svensk vän som har typ fri tillgång på dem...

    eller helt enkelt plocka ut 12V ur din dator medans den är igång.

    Det är nästan standard på modellladdare att de inte har ac in. Och som du säger det står i specifikationen :)

    Du kan också ta en kik på din laptopadapter den bör ligga inom specc också kolla bara att du inte överlastar den men med batterierna till din båt är det knappast ett problem.

    när jag laddar mina 4st 4.6Ah batterier kommer upp i lite Ström dock men ATXaggregat (moderna dator aggregat) levererar 40-70 Ampere på 12V så det räcker oftast :)

    SvarSlett
  5. Jeg har bestilt en adapter på ebay allerede. :) Adaptere til diverse laptopper var det første jeg kikket på, men alle våre hadde en litt annen plugg. (Og siden de brukes til laptopper vil jeg ikke koble om.)

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?