Hva er dette? What is this?

Alt du finner her, kan du fritt bruke videre, så lenge du kreditterer bloggen og forteller oss hva du skal bruke det til. Du når oss via kommentarfeltet under innleggene, eller på teamcolibrino@gmail.com.

Everything you find on our blog is free for you to use, but please credit us and tell us what you will use it for. You can reach us by posting a comment, or through teamcolibrino@gmail.com.

fredag 21. november 2014

Simrad NSS Evo2 i båten

Jeg har lenge hatt lyst til å prøve Simrads modeller i praksis. Når jeg fikk muligheten til å låne en Simrad NSS 9 Evo2 var det derfor veldig lett å si "ja takk". Nå har den kommet, og det er på tide å se litt nærmere på teknikk og spesifikasjoner før bruk.

Som for Lowrance er det ProNav som er importør av Simrad i Norge. Simrad er egentlig to forskjellige merkenavn, og det kan være verdt noen ord. Simrad Yachting er eid av Navico som også eier Lowrance og B&G. (B&G er primært for seilbåter og er derfor ikke spesielt interessant for sportsfiskere.) Simrad er eid av Kongsberg Gruppen og satser på yrkesbåtmarkedet, og er derfor ikke så veldig aktuell for oss sportsfiskere. Når jeg snakker om Simrad er det altså Navicos Simrad det gjelder.

Noe som er interessant her, er at Simrad opprinnelig er et norsk merke, noe denne reklamefilmen drar veksler på. Nesten så nasjonalfølelsen sprenger seg frem her, om ikke den sier så mye teknisk så får jeg i hvertfall lyst til å dra ut med båten:


Kan du ikke se videoen, så prøv denne linken: http://youtu.be/ACukCZGhtyM

Simrad har tre modellserier, NSS, NSE og NSO. Den modellen jeg nå har i hendene er altså siste generasjon NSS. Forrige generasjon har ikke "Evo2" i navnet, men har tilnavnet "Sport", og er svært lik dagens HDS Gen 2 med knapper, bortsett fra at NSS har touchskjerm i tillegg til knapper. Den største forskjellen teknisk er at NSS støtter kontroll av Simrads Autopiloter.

Hva er så forskjellig mellom Simrad NSS Evo2 og dagens Lowrance HDS?
  • Raskere prosessor
  • Bedre skjerm, "glasskjerm"
  • Innebygget enkeltbånds CHIRP
  • Innebygget StructureScan (Denne er innebygget i Lowrance HDS Touch også)
  • Kompatibel med Simrads autopiloter som AP24
  • Cross-touch, dvs kombinasjon av touch og knapper/ rotohjul
  • Multi-touch, dvs du kan bruke mer enn en finger av gangen
Simrad NSS 9 Evo2 (foto; www.simrad-yachting.com)


NSS Evo 2 kommer i disse størrelsene/ oppløsning, alle med skjerm i 15:9-format:
  • 7" 800X480
  • 9" 800X480
  • 12" (egentlig 12,1") 1280X720
  • 16" 1366X768
  • 24" (denne har jeg sett på nett, men finner ingen informasjon om den)

De to siste er primært ment for å felles inn, men for NSS 16 kan man bestille VESA-festebrakett. Det er uansett 7, 9 og 12 som er de mest aktuelle størrelsene for de fleste av oss, med veiledende pris på 13.738,- 27.950,- og 35.575,- for kombimodellene med strømkabel, støvdeksel og festebrakett. Ekkoloddgiver kommer i tillegg, for mange vil Airmar TM150M for tradisjonelt ekkolodd med CHIRP og Navicos LSS-2 for Structurescan (SideScan og DownScan) være de meste aktuelle og de har en veiledende pris på henholdsvis 3.275,- og 3.350,-. For full pakke med disse giverne ser vi altså på priser fra ca 20.000,- og oppover. Se forøvrig norsk katalog og prisliste HER.

Det er verdt å nevne at med nåværende softwareversjon kan man ikke bruke tradisjonelt ekkolodd med CHIRP og StructureScan samtidig, men man kan bruke tradisjonel ekkolodd i låst frekvens 83 kHz og StructureScan samtidig. Forhåpentligvis vil en fremtidig softwareoppdatering gjøre at man kan bruke CHIRP og StructureScan samtidig, men man kan selvfølgelige bruke alle Navicos ekkoloddmoduler sammen med NSS Evo2 i dag, hvis man vil kjøre alt samtidig. Legg til en StructureScan HD modul eller SonarHub-modul og du kan kjøre med alt samtidig allerede i dag. (Det er i praksis dette jeg gjør selv, jeg har begge modulene fra før siden jeg har brukt de sammen med mine egne Lowrance HDS.)

Bortsett fra de to største modellene, er skjermstørrelse og oppløsning identisk med Lowrance HDS Touch. (Det er en bitteliten forskjell på 12", men skitt au.) Umiddelbart er jeg ørlite grann skuffet over at ikke 9" har bedre oppløsning enn 7", det har liten betydning for vanlig ekkolodd og kart men betyr endel ved bruk av SideScan. Med fremskrittene som har kommet hva gjelder oppløsning på både skannende ekkolodd og tradisjonelt ekkolodd med CHIRP, er det på tide at produsentene følger opp med høyere oppløsning på skjermene også. Oppløsningen på NSS 12 Evo2 er identisk med feks Garmin sin GPSMAP 7412xsv, og omtrent som de mindre xsv, så Simrad holder seg på linje med den antatt argeste konkurrenten her.

Jeg har fått låne en NSS 9 Evo2 for testing, lek og morro. Brukergrensesnittet (dvs menyer og bruk av disse) er meget intuitivt og fungerer bra. Jeg hadde ingen problemer med å gjennomføre de mest brukte operasjonene for ekkolodd og kartplotter uten å lese bruksanvisningen og det er et godt tegn. Kombinasjonen touch og rotohjul fungerer meget bra, og er i mine øyne veien å gå. Er været brukbart er touch enkelt og intuitivt, i stiv kuling og snøvær med hansker på er knappene passe store til enkel betjening.

Kartplotteren har en GPS med 10 Hz oppdateringsfrekvens, det vil si den samme oppdateringshastigheten som Point-1 har gitt mine Lowrance HDS, og det er mer enn nok for de fleste av oss. Kombinert med den raskeste prosessoren jeg har sett i prisklassen, gjør det at posisjonen oppdateres raskt og sømløst og kartoppdateringen henger med. Lowrance og Simrad er de to merkene på markedet som kan ta flest varianter av kart, Navionics, Jeppesen, Insight Genesis, dybdekart.no og egenproduserte kart fra Reefmaster. Om du ønsker det (og er litt teknisk anlagt) kan du også konvertere papirkart og satelittbilder til elektroniske kart, og bruke de i kartplotteren. Kort sagt så er valgmulighetene på kartfronten store, og står du uten et godt kart for din Simrad eller Lowrance er det sannsynligvis din egen skyld...

Det er rasende enkelt å sette waypoints, samt sette navigasjonsruter. Med kartbrikke fra Navionics kan du også bruke Autorouting, så kartplotteren selv beregner en rute for deg, og så kan autopiloten fra Simrad selvfølgelig følge denne. Så lenge kartet støtter det, kan du også velge forskjellige måter å se kartet på, som 3D og med eller uten skyggelegging eller overlegg med satelillbilder. Har du radar fra Simrad eller Lowrance, og et elektronisk kompass ala Point-1 eller Simrads GS25/RC42N, kan radarbildet legges opp kartet for maksimal oversikt i tåke eller mørke høstkvelder. Alt dette gjør at jeg tør påstå at kartplotteredelen av NSS Evo2 er best i klassen, og faktisk hakket hvassere enn de fleste kartplottere i høyere prisklasser også.

Ekkoloddet i NSS Evo2 er antatt identisk med SonarHub-modulen. Den har jeg skrevet endel om før, og det finnes plenty med skjermbilder her på bloggen som dokumenterer at den er meget bra. Målseperasjonen er meget bra i låst frekvens, og med CHIRP er den rett og slett imponerende. Kombinerer man NSS Evo2 med en av Airmar sine CHIRP-givere opp til 1000W tilpasset antatt primærbruk, vil jeg påstå at det skal godt gjøres å få noe annet enn gode resultater. Jeg kommer naturligvis til å teste ekkoloddet i NSS Evo med både Airmar TM150M og Airmar P66 som er mine "referansegivere". For StructureScan har jeg bare LSS-1 (dvs forrige generasjon StructureScan-giver), men kommer sikkert til å teste den med NSS Evo2 også.

Hvis alt går som planlagt, følger jeg opp denne tekniske gjennomgangen av NSS Evo2, med en mer praktisk artikkel med skjermbilder etc fra egen bruk. Jeg må bare få lekt litt mer med den jeg har lånt først. På søndag flytter jeg båten fra Tyrifjorden til Oslofjorden, og håper på jomfrutur med Simrad allerede da. :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar