Gå til hovedinnhold

Det tårner seg opp

Hengeren min er en HSS R1350P. Dvs en henger med tipp, enkeltaksling og brems. Hengeren ble valgt av flere årsaker; pris, tillatt totalvekt, skjermer man kan stå på, tipp og at man ikke behøver å demontere noe av lys eller skilt for å sjøsette/ ta opp.

I all ærlighets navn var jeg mer fornøyd med BK-hengeren jeg hadde til Silveren, men sammenlikningen blir ekstremt urettferdig. BK-hengeren var klassifisert opp til 750 kg og hadde bare 350 kg eller så med vekt på. HSS-hengeren er nesten lastet til det maksimale, og blir nødvendigvis ikke like stiv og "bombesikker" på veien. Av en eller annen grunn har det bakre lyspanelet på høyre side tatt kvelden, ingen av pærene der fungerer. Samtidig likte jeg dårlig at den ene rullen låste seg i våres, slike ting kan gi skikkelige skader hvis kjølen på båten ender med å skrape mot metallet i midten av rullen. Jeg får tydeligvis holde ekstra oppsyn med denne hengeren fremover.

Under transporten frem og tilbake til Øyern ble jeg smertelig oppmerksom på at hengeren er framtung. Bilen var forsåvidt grei å kjøre, men støttejernet på hengeren tok nedi på fartsdumper selv om jeg kjørte EKSTREMT forsiktig. Siden jeg faktisk bruker hengeren på offentlig vei, må jeg få den i forskriftsmessig stand og den prosessen er i gang.

I går kveld tok jeg en nærmere kikk på tårnet på hengeren. For å få hengeren til å bli lettere i front, må båten forskyves bakover på hengeren. Jeg har 40 cm å gå på bakover før overhenget blir for stort, men tårnet står allerede så langt bak det er ment å stå. Som bildene under viser, står tårnet inntill der hengerens tre bærebjelker er sammenføyd. Tårnet er vinklet mye fremover, så jeg tok først kontakt med HSS for å høre om de hadde et alternativt tårn med mindre vinkel. Etter diverse purringer på mail, ga jeg opp mail og ringte de; HSS har ikke noen alternativer.
 


Tårn på HSS R1350P
 


Litt annen vinkel
 


Nærbilde

Jeg hadde ikke med meg nødvendig verktøy i går for å prøve å flytte tårnet, men en tommestokk avslørte at det sannsynligvis går å sette tårnet over sammenføyningen. Jeg får prøve det, og hvis ikke det er nok sette tårnet bak sammenføyningen.

Jeg er egentlig litt overrasket over at slepet er fremtungt, for Evadaen som sådan er baktung med overdimmensjonert hovedmotor og trollingmotoren i tillegg. Det ideelle hadde muligens vært om selve akslingen på hengeren var lengre fremme på hengeren, men det hadde krevd en annen og sikkert mer kostbar konstruksjon.

Oppdatering følger etter mer prøving (og feiling?). Denne typen utfordringer hadde jeg regnet med, overgangen til en båt som er tre ganger tyngre enn den gamle måtte nødvendigvis ha noen konsekvenser. Det positive i det hele er at Øyernturen viste at det fortsatt er mulig å være mobil og flytte mellom forskjellige vann, det tar bare lengre tid enn før,må gjøres med forsiktighet og en plan B i bakhånd.

Skifte av ødelagt rulle og fetting av alle rullene hjalp forøvrig betydelig på å få båten av hengeren. Under min testing i går kveld klarte jeg fint å få båten på og av hengeren alene. Så med en løsning av lys- og vektfordelingsproblemene vil jeg igjen gjøre diverse vann utrygge. :)


Kommentarer

  1. Hei Erik. Jeg ville ganske enkelt løst utfordringen med et tau som knyttes fast i ramma på hengeren - på hver side midten. Du får da en løkke som du legger over "slepekroken" på båten - dvs. der du fester vinsjen når båten skal trekkes på hengeren. Så får du i alle fall båten et stykke lenger bak på hengeren. En rimelig og anbefalt løsning, skal se om jeg ikke kan få tatt et bilde av hengeren vår en dag. Mvh Marius L.

    SvarSlett
  2. Hei Marius, håper alt står bra til på det blide Sørland? :) Jeg skal ha den løsningen du skisserer i bakhodet dersom det ikke går å flytte tårnet, takk for tipset.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?