Gå til hovedinnhold

"Ny" båt - Guymarine Evada 540

I 2013 hadde jeg gleden av å disponere min faders båt, en Guymarine Evada 540.
Enten er jeg i ferd med å bli en gammel gubbe, eller så var været i 2013 eksepsjonelt dårlig, for jeg har trivdes godt med tak over hodet og varmeapparat. Silveren stod stort sett i garasjen hele sesongen, og kom først frem senhøstes etter at Guymarinen stod på tørt land. Det er heller ikke til å komme unna at Guymarinen er mer familievennlig enn Silveren min, så lysten på kabinbåt vokste utover i 2013.

Litt lei av dette

Det ser derfor ut til at den dårlige impulskontrollen jeg skrev om i "Tanker rundt 2014" gir utslag fortere enn jeg trodde, og i mye større omfang også. I dag har jeg overtatt Guymarinen, og fatter har tatt Silveren som en del av innbyttet.

Jeg burde vært strålende fornøyd nå, men pussig nok er jeg ikke det.
Det er sikkert fullstendig uforståelig for de fleste, men Silveren har vært en viktig del av livet mitt lenge, og det er faktisk skikkelig trist å tenke på at den ikke skal stå i garasjen min klar for tur lengre. Det beste med den båten har vært kombinasjonen av ganske sparsomme fysiske mål OG utrolig sjødyktighet. Med litt forsiktighet har den vært like naturlig å bruke i Vestfjorden og Vänern som i småvann på østlandet. Den har vært en trofast følgesvenn i tusenvis av kilometer og sjømil. En dag skal jeg ha en Silver igjen!

Uansett så ser jeg frem til en sesong uten frossen fingre og våt buksebak. Første steg i tilvenningsprosessen blir å flytte over litt av leketøyet i Silveren. Noe nytt må selvfølgelig på plass også, etterhvert som finansene tillater det.

  • Planerboardmasten, her må det litt planlegging til. Kanskje er et opplegg på taket bedre enn mast?
  • Dypriggen skal få en mer permanent plassering i Evadaen, jeg får se etter en passende løsning for det.
  • Sonar Hub og TM150 skal monteres. Må tenke litt på en praktisk løsning for å skifte ekkoloddgivere slik jeg har hatt på Silveren. Det er fristende å la dagens Airmar P66 sitte på Evadaen, og ha TM150 i tillegg. Da kan jeg få sammenliknet de direkte mot hverandre, resultatet deler jeg selvfølgelig her på bloggen.
  • Stangholdere, dagens løsning med 2X6 bør erstattes med en mer smidig løsning. Kanskje på taket?
  • Flere skjermer, en skjerm ute og kanskje en til inne i kabinen.
  • Ladepunkter, for mobil, PC, nettbrett og kjøleboks.
  • VHF, både for sikkerhet og for å høre på de som faktisk får noe....
  • Solcellepanel, Suzukien lader bra den men Tohatsuen lader knapt nok til å drifte dagens elektronikk.

En utfordring med å montere ting på taket, er brua inn til Steinsfjorden. Den er ganske lav og ved flommen våren 2014 gikk Guymarinen bare så vidt under brua etter at jeg la ned taklanternen. Dessuten er det et poeng å holde total høyde på slepet på henger så lavt som mulig, både med tanke på eventuell innendørs opplagsplass og med tanke på alle de lave broene vi har her på berget. Her må det grubles litt.

Noe jeg er veldig spent på er hvordan jeg vil oppleve spinnfiske og vertikalfiske med Guymarinen. Siden den er såpass høy og flatbunnet, har den betydelig avdrift. Vi får se hvordan dette går i praksis, men hyppig bruk av dregg og drivanker blir nok en nødvendighet. Den typen "aktivt" vertikalfiske jeg har brukt Silveren til, altså å finmanøvrere meg over en fisk jeg ser på ekkoloddet før jeg slipper jiggen, kan jeg sannsynligvis bare glemme.

Litt vemodig og ikke så rent lite spennende.

Her er noen bilder av Evadaen den gang den var ny, den kom 22.04.2010 og dette er bilder før vi klargjorde båten. (Derav mangelen på endel detaljer, slik som motor....)



Akkurat ankommet

Nice ass!

Nesten på plass

Der fant hun plassen sin
  
Slik så hun altså ut ved ankomst i 2010, og nå er hun bare min. :)

Jeg må følge nøye med på vekta ved rigging, totalvekten må ikke over 1350kg på henger, for da må jeg bytte bil og kanskje førerkort også. Noe av det første som skal gjøres er altså å få henne på vekta. Selv om en gentleman ikke skal spørre om slikt, må jeg vite hva damen veier før jeg gjør noe som helst. I teorien skal dette gå, jeg har sjekket vekten på de tyngre tingene:

Tørrvekt skrog: 650 
Egenvekt henger: 349
Suzuki DF80: 155
Tohatsu 4t 6HK: 25
Totalt: 1179 kg

Da er det 171 kg igjen å gå på. Det høres kanskje mye ut, men det er det absolutt ikke. Kiloene raser på fortere enn man aner så jeg er spent på hva vekta viser. Jeg tror det skal gå bra, men jeg har tatt feil før.....

Oppdateringer av rigging og slikt følger etterhvert som ting faller på plass.

EDIT:
Oppdateringen kom fortere enn planlagt. :) Under er diverse bilder av detaljer fra i dag:

Skrått forfra

Skrogprofil

Fordekket

Mer fordekk

Dagens 2X6 trollingbar

Taket stikker ut en bra bit bak

Taket, med diverse mål

Lufteventilen på taket

Skrogsiden, med mål for nye dekaler

skrått forfra

Taket stikker ut i front og på sidene også

Nærbilde av takrail fra siden

Nærbilde av takrail bakfra
 

Kommentarer

  1. Grattis Grattis Team Colibri , snadder med cabinbåt , varme og tak over hodet for oss eldre og værbitte fiskere ;-) synes du har gjordt en god deal her med familien og sikkert suverent og kunne sitte tørt og godt når du pleier favoritt el-duppe- ditt -dattene dine i mellom snellehylene ;-) Det her bli bra og Gratulerer igjen . hilsen Kjell Are

    SvarSlett
  2. Gratulerer med ny båt ;-) Skitt Fiske 2014! Hilsen Team Ludde / Mats Larsson, AGK

    SvarSlett
  3. Takk mine herrer. Må bare få på noe fornuftig på taket, så skal vi snart gjøre Tyrifjorden utrygg. :)

    SvarSlett
  4. Gratulerer med båten Erik. :) Så stas!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Kjetil, neste gang du er matros blir litt mindre kald og våt enn sist. :D

      Slett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?