Hva er dette? What is this?

Alt du finner her, kan du fritt bruke videre, så lenge du kreditterer bloggen og forteller oss hva du skal bruke det til. Du når oss via kommentarfeltet under innleggene, eller på teamcolibrino@gmail.com.

Everything you find on our blog is free for you to use, but please credit us and tell us what you will use it for. You can reach us by posting a comment, or through teamcolibrino@gmail.com.

tirsdag 7. januar 2014

NMEA-2000 nettverk i Silveren

Jeg har lenge hatt lyst til å få opp NMEA2000-nettverk i begge båtene, også kalt NMEA2K. Nå er det nettverk på vei opp i min Silver Colibri 405. NavyTech på Blommenholm var både hjelpsomme og konkurransedyktige på pris, så da var valget av utstyrspusher enkelt. :)

(foto gjengitt med tillatelse fra Navytech)


La oss ta en nærmere kikk på hva som er i utstyrshaugen, og hvorfor jeg har kjøpt det. Kanskje du kunne hatt nytte av noe av dette du også?

NMEA-motorinterface for Honda  (Interface 06328-ZZ3-760HE)
Denne kabelen gjør at jeg får koblet påhengeren min inn i nettverket. Med dette vil jeg kunne få opp endel motordata fra min 2008 Honda BF50 på båtens Lowrance HDS. Turtall, motortemperatur, antall driftstimer, noe drivstoffdata og diverse alarmer. Med en EP-85R kunne jeg fått tilnærmet full oversikt over drivstofforbruk og gjenværende drivstoff i tanken, men dette blir litt i overkant for meg med løs tank. Halve poenget mitt med å gjøre dette, er å holde et øye med antall driftstimer på min trofaste Honda. Motoren har gått som en klokke siden dag en, og selv om den går 90% i ferskvann fortjener den uansett å få oljeskift og øvrig service MINST så ofte som Honda anbefaler. Timene går fort når man troller, så det er gret å holde et øye med tiden så motoren får den omtanken den fortjener. Den andre halvparten av poenget er rett og slett at jeg vil teste denne delen av HDSens funksjoner. Du kan med andre ord forvente skjermbilder med motordata på bloggen fremover, i tillegg til de vanlige skjermbildene av ekkolodd og kart.

Lowrance har en oversikt over interface mot det meste av moderne påhengsmotorer, den finner du HER.

Lowrance NMEA starter kit
Så lenge man ikke har et NMEA2000-nettverk i båten fra før av, er dette "nybegynnersettet" et godt sted å starte. Tidligere tiders NMEA0183-nettverk fikk sin krafttilførsel via enhetene som var koblet til nettverket, men NMEA2000 krever egen strømforsyning. Kobling for dette, en "plugg" (eng; terminator) for hver ende av nettverket, en 15'/ 6m kabel, en 2'/ 0,6m kabel og to T-koblinger følger med i pakken. T-koblingene (eng; T-connector) er tilkoblingspunktet i nettverket, som gjør at du får koblet de ulike enhetene inn i hovednettverket. Tenk på T-koblingen som internettkontakten i veggen hjemme, så skjønner du tegningen. 

4-blokk T-kobling
Dette er det samme som T-koblingene i starter kittet, men i steden for å kunne koble en enhet på, kan du altså koble fire enheter på her. Den gir en enkel og ryddig tilkobling på steder hvor enhetene som skal kobles på nettverket står nogenlunde tett, som feks mine tre Lowranceenheter på og rundt styrekonsollen. Den fjerde tilkoblingsmuligheten på 4-blokken har jeg strengt tatt ikke bruk for i dag, men det er aldri godt å vite hva fremtiden kan bringe.

NMEA kabler for Lowrance HDS
HDS Gen 1, HDS Gen 2 og HDS Touch har like (sorte) kontakter for NMEA2000 To 0,6 og 1,8 m NMEA kabler gjør nytten for mine HDS 5x Gen 1 og HDS 5 Gen2. Med kablene får jeg koblet den enkelte enhet til den 4-blokk T-koblingen jeg skrev om over.


Sort NMEA2000 kontakt på HDS

Jeg kommer til å bruke en lengre kabel på HDS 5x, siden den skal stå på en pidestall for å kunne vris og vinkles etter hvor i båten man sitter. Dessverre finnes det ikke en NMEA-kabel med lengde mellom 0,6 og 1,8 meter, en på en drøy meter hadde vært perfekt.

NMEA kabel for Lowrance Globalmap 5300 IGPS
Denne enheten begynner å dra på årene, og har en rød NMEA2000 kontakt bak. De røde og sorte kontaktene er like, så her gjør også en vanlig NMEA-kabel på 0,6 m gjør nytten. En av tingene som har gjort at jeg har holdt meg til Lowrance er nettopp at de stort sett er flinke til å sørge for at nytt og gammelt kan brukes sammen. Selv om det nødvendigvis ikke betyr at alle funksjoner fungerer på tvers, så kan man fortsatt få endel utbytte av eldre elektronikk når man oppgraderer noe, og man slipper derfor å skifte alt på en gang bare fordi "noe" skal skiftes ut. 

Rød NMEA2000 kontakt på Globalmap


Lowrance Point-1
Dette er en kombinert GPS-antenne og og elektronisk kompass. Den må for all del ikke forveksles med ratekompassene som brukes feks i forbindelse med enkelte autopiloter, Point-1 er ikke anbefalt brukt som retningsgivende for en autopilot. Derimot har den noen andre fordeler, og sammenliknet med prisen på et ratekompass er den et røverkjøp. Den har en oppdateringsfrekvens på 10 Hz, noe som er raskt nok til at båtsymbolet på kartplotteren ikke "rykker frem" men får en pen og jevn bevegelse. 


Lowrance Point-1 (foto; www.lowrance.com)


En annen fordel med et elektronisk kompass, er at båtsymbolets retning på kartplotterskjermen vil være riktig i forhold til båtens reelle retning uansett hastighet, ikke som i dag hvor båtens retning på skjermen egentlig er bestemt av hvilken vei båten driver. Ved slowtrolling vil dette gjøre at båtsymbolet ikke "snurrer" på skjermen når båten settes i revers eller når jeg driftfisker og avdriften endres i den ene eller andre retningen.

Det siste poenget mitt er at Point-1 enheten kan monteres omtrent hvor som helst på båten, så lenge den har en viss minimumsavstand til andre magnetiske felt. (Feks motor eller analogt/ tradisjonelt kompass). Planen min er å montere den så langt bak på båten som mulig, rett over ekkoloddgiveren. Dette vil gjøre at dybdekartene mine blir enda mer nøyaktige, siden GPS-posisjon og dybde bare får et avvik på noen centimeter, og tilsvarende vil mine waypoints også bli ekstremt nøyaktige. Helt klart flisespikking i en så liten båt, men er man perfeksjonistisk så....

Enda en NMEA-kabel som backbone
I startpakken er det en 6 meter lang kabel som er ment som nettverkets "backbone", feks ved å gå fra der krafttilførselen (batteriet) er og frem til der man har elektronikken. Denne er altfor lang i Silveren min, så jeg har bestilt en 1,8 meters kabel for å erstatte den med. Man kan fint kveile opp og stripse fast NMEA-kabler, så jeg kunne brukt den lange kabelen, men det begynner å bli mange ledninger i Silveren så jeg prøver å ha det så "ryddig" som mulig. Øvrige kabler er listet opp lengre opp i teksten.

Jeg kommer tilbake til funksjoner og montering når alt er på plass. 


4 kommentarer:

  1. oooh låter fantastiskt.
    Vad har du för maxvikt i båten? Snart sjunker den väl med all elektronik du har knött ner i den ;)

    Dock undrar jag lite hur du menar med att gpsantennen skall sitta långt från motorn så du sätter den 20 cm från motorn?
    Dock är det kanske inte ett så stortproblem om man använder störningsfria tändstift.

    SvarSlett
  2. Point-1 skal minimum stå 0,5 meter i fra andre magnetiske felt, så jeg må prøve meg frem. Kommer til å bruke dobbeltsidig vannfast tape til å teste med. Jeg har grovmålt litt allerede så jeg tror det går. :) Ellers tar Silveren flere hundre kilo last, så det er endel å gå på også med deg ombord. :D Den tredje skjermen er for matrosen, så den er til ære for deg.

    SvarSlett
  3. Låter som du har en plan, en liten stång från dashboarden hade ju kanske varit en idé annars.

    Jag känner mig smickrad :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, et RAM-feste er på vei i posten. :)

      Slett