Gå til hovedinnhold

Nytt ekkolodd på vei

Helt siden jeg begynte å snuse på muligheten for a lage egne dybdekart, har jeg lurt på om ikke det også er på tide å oppgradere ekkoloddet mitt. Det har dog vært et lite problem med den tanken, og det er at jeg har vært veldig fornøyd med det ekkoloddet jeg har fra før.....

Listen med ting jeg ønsker meg:
- ekkoloddsfunksjonen på 0-40 meter må være minst like god som det jeg har.
- kompakt, siden jeg vil beholde kartplotteren min er det begrenset med plass på styrekonsollen.
- vanntett, dvs IPX7 klassifisering, jeg har åpen båt.
- kompatibelt med plotteren i nettverk, for deling av data.
- mulighet for høyfrekvensekkolodd.
- mulighet for service i Norge, jeg er en kløne.
- mulighet for motordata, jeg bruker ikke dette i dag, men har savnet det.

Jeg tygde lenge på om jeg skulle kjøpe et rent ekkolodd (siden jeg uansett beholder plotteren jeg har i dag), eller om jeg skulle legge på noen tusen til for et kombiapparat. Fordelen med kombiapparatet er at jeg vil ha en backup for plotteren og det blir enklere med datafangsten jeg tenker på for å lage dybdekart. Ulempen er helt klart prisen, ikke minst sammenliknet med å kjøpe fra USA.

Jeg endte opp med at jeg ville ha et kombiapparat, nettopp på grunn av datafangsten. Da ble neste spørsmål Humminbird eller Lowrance. (Begge har ekkolodd for min bruk på relativt grunt vann.)

Siden jeg har vært så fornøyd med det ekkoloddet jeg har, var det naturlig å se på Humminbird først. Det er Sleipner Motor AS som er importør, og den ene gangen jeg hadde et spørsmål til de om mitt gamle lodd, svarte de raskt og ga korrekt informasjon. Nok ett pluss i margen for Humminbird der altså. Oversikt over kombiapparatene har du her: http://www.sleipner.no/index.php?s=produkter&kat=kartplottere-og-kombiinstrumenter eller på www.humminbird.com.

587 Combo ligger rundt 7.000,- og det er omtrent det jeg er villig til å betale. Den er IPX7 klassifisert, og har intern GPS antenne. Størrelsen passer meg fint, og den tar Navionics Gold kartbrikker, som er det jeg bruker i dag. Oppløsningen på skjermen er 640X480, noe som ikke er kanonbra men bedre enn de 640X320 jeg har i dag. Skjermen er dog bare 4,4" og det er 0,5" MINDRE enn den jeg har. På ekkoloddsiden er 500W (RMS) heller ikke noe å skryte av, mitt eget har 1000. Sorry Sleipner og Humminbird, jeg er ikke imponert.

Neste stopp ble Lowrance, importør er Pronav, oversikt over hva de har å by på finner du her:
http://www.e-pages.dk/pronav/2/html5/
Lowrance har to modeller som jeg har sett litt nøyere på. Den ene har vært på markedet en stund, men kom nylig i sin andre generasjon, HDS 5. Den andre er splitter ny, Elite 7 HDI. Begge er IPX7, så de tåler å stå i åpen båt. Begge har også intern GPS-antenne, noe som er et poeng i båten min men en ulempe hvis du skal ha enheten inne i et styrhus av metall. (Du kan koble på ekstern antenne uansett.) Utfordringen med å forsøke å se på spesifikasjoner på Lowrance, er at det ikke er helt enkelt å finne skikkelige spesifikasjoner..... Feks er opplysningene på www.lowrance.com om utgangseffekt noe ufullstendige.

Elite 7 er tiltalende med sin brede skjerm. Jeg kikket litt nærmere på denne på båtmessen i Gøteborg, og det går kjempefint å kjøre vanlig ekkolodd og høyfrekvensekkolodd på todelt skjerm. Den virker rask på prosessorsiden, og har brukervennlige menyer. Som navnet sier har den 7" skjerm, men denne er i et slags "widescreenformat" i motsetning til feks HDS 7 som har et tradisjonelt format. Oppløsningen er 800X480, noe som må sies å være tilstrekkelig for skjermstørrelsen. Den gir riktignok bare 250W (RMS), noe som er skuffende. I følge produsenten har de til gjengjeld økt følsomheten betydelig, slik at ekkoloddet kan tyde selv svært svake retursignaler. Til gjengjeld har den en variant av høyfrekvensekkolodd (HDI), så det blir en boks mindre sammenliknet med gamle HDS. Du kan også velge om det vanlige ekkoloddsignalet skal gå på 50/200 kHz eller 83/200 kHz (det siste er best på grunt vann, det første bedre på dypt vann).

Elite 7 HDI har noen begrensinger:
- Ingen mulighet for Sidescan, HDS har dette som tilleggsutstyr.
- Ikke mulighet for motordata, HDS har dette for flere motorer som tilleggsutstyr.
- Ingen mulighet for Structurmap, dvs Lowrance sin variant av å legge ekkoloddata oppå et eksisterende dybdekart.
- Ingen mulighet for å vise ekkoloddata i nettverk. (Kun et poeng hvis du har flere skjermer.)
- Ingen mulighet for Sonic Hub, Lowrance sin variant av dockingstasjon for MP3-spillere for kobling mot musikkanlegg.

Av disse begrensningene er det helt klart de to første som skurrer litt hos meg. Særlig med tanke på fremtidig datafangst for å lage dybdekart, vil Sidescan være en kjempefordel siden den dekker et mye større område enn bare med et tradisjonelt ekkolodd. Sidescan vil også være en stor fordel ved trolling, i form av å finne stimer av agnfisk. Synd, for ellers er dette et imponerende apparat i forhold til prisen. Nå finnes det et apparat hos Lowrance som har alle fordelene, og ingen av ulempene, men i en helt annen prisklasse (HDS 7 Touch).

Siste utfordrer er Lowrance HDS 5 Gen 2. Skjermen er som navnet sier 5", i normalt format. Oppløsningen på skjermen er 480X480. Effekten er lik som Elite 7, men HDS har alle mulighetene for tillegsduppeditter. Prismessig er den mer eller mindre lik Elite 7, men så kommer selvfølgelig duppedittene i tillegg.

Det ble en HDS 5 gitt..... Gutta på Mjøsservice viste seg å være billigst, inkludert frakt. Så nå er denne på vei i posten:
http://mjosservice.no/produkt/lowrance/kombimaskiner/lowrance-hds-5-gen2

Enda en grunn til å glede seg til isen går. :)

Kommentarer

Populære innlegg

The perfect settings for Lowrance? A guide on how to set up your 2D-sonar part I.

Perhaps the most repeated question in Facebookgroups and forums regarding marine electronics: "What are the best settings?" The bad news is that there is no uniform answer to that. The good news is that you can adjust settings according to conditions if you have a little knowledge as to what settings you should tweak and why. Here is part 1 of our guide to get the most out of your unit in regards to settings.

What is the difference between HDS Carbon and HDS Live?

Here we go again, a new generation of the Lowrance HDS. And with that Facebook and the different forums are flooded with questions referring to the difference between the new and the old. So what is the difference between Lowrance HDS Live and HDS Carbon?

Lowrance Elite Ti2 versus Elite FS

  When Lowrance launches a new mid-range unit, it is a big deal. Forums and Facebookgroups light up with questions on the new stuff, differences towards the old stuff and questions on compatibility. As usual, we in Team Colibri will try our best to sort that out, both on a technical level and with a more practical in-your-boat approach.

What is the difference between Lowrance HDS Live and Elite Ti2?

Lowrance as a brand of marine electronis is well known to all anglers, but the differences within their range of different models seem to cause quite a few questions out there. Here we will try to outline the difference between Lowrance HDS Live (top end) and Lowrance Elite Ti2 (middle range). Lowrance Elite Ti2 vs Lowrance HDS Live (photo; lowrance.com) As usual, we will start with the tech and then try to translate those technical aspects to practical differences while out on the water. Hardware - housing, screen and connections. The screen and housing on Elite Ti2 is the same as on the previous Elite Ti, and again more or less the same as on HDS Gen 2 Touch. (The memorycard-door and mounting-bracket is different from HDS Gen 2 Touch.) This is by no means new stuff, and compared to the more advanced housing and screen on HDS Live, Elite Ti2 is starting to show its relative age. However, with that in mind it is worth noting that when looking at the competition, several of

Lowrance Hook 2 versus Lowrance Hook Reveal

You have to hand it to Lowrance when it comes to the name of their new entry-level line of sonar and chartplotters. We all want to hook up, and what better way to do that then by having our marine electronics reveal to us where the fish are?